„Turbulens időket élünk” — ismerte el Petra Hedorfer, a DZT igazgatótanácsának elnöke a vásárt mengyitó prezentációjában, mintegy folytatva az előző, május 7-i esti, hivatalos megnyitón megkezdett gondolatmenetét, arról hogy a turizmussal járó tolerancia, az emberek közti hidak építésével képes a világot egy kicsit jobbá tenni. Miközben a nürnbergi operaház kristályfényében, Vivaldi muzsikájára az emberek közti hídépítés egy jelentős fórumát nyitották meg, Marine Le Pen elvesztette a francia elnökválasztást, az ősszel választásra készülő Németországban pedig Merkel pozíciói erősödni látszanak.
„Toleránsak vagyunk és nyitottak a világra” — szögezte saját országával kapcsolatban is Petra Hedorfer, kiegészítve azzal, hogy az ország továbbra is mindent megtesz a biztonságért. „Németország biztonságos desztináció” — jelentette ki. A DZT igazgatótanácsának bajor elnöke utóbbira bizonyítékként a 2017. január-februári beutazó vendégéjszaka-növekedés 3,2 százalékos mértékét hozta fel. Ez különösen a tavaly év végi, tragikus berlini események tudatában lényeges — hívta fel a figyelmet. Messze még az idei év statisztikai összefoglalója, de a DZT 0-2% közötti növekedést jósol 2017-re.
2016 annyiban megint nem szolgált meglepetéssel, hogy immár hetedik éve a német beutazó turizmus folyamatosan növekszik, és az európaiak áltat tett utazások számában szintén hetedik éve megelőzi a harmadik helyezett Franciaországot. Ebben a rangsorban Spanyolország az abszolút győztes; földrajzi helyzetének köszönhetően sikeresen fölözte le a keleti mediterrán térség tengerparti nyaralóhelyeitől félelmükben elpártolt turistatömegeket.
De vissza a németekhez, ahol tavaly először lépte át a külföldi vendégéjszakák száma a 80 milliót (80,8)! Ez 1,1 millióval több éjszaka 1,4%-os növekedés mellett a 10 ágyasnál nagyobb kereskedelmi szálláshelyeken. Európa közel 2%-kal nőtt, azonban a tengerentúli küldő piacok összességében 0,3%-kal csökkentek. Utóbbiért a dél-amerikai — különösen a brazil — gazdaság gyengélkedése, Japán valamint az Öböl-térség erőteljes visszaesése felelős. Ugyanakkor a közel-keletiek német pénztárcákban hagyott költése kiemelkedő: 3,2 milliárd euróval 3. a tengerentúli piacok közt. Ezt a sort az USA vezeti 5 milliárddal, mögött Kína 4,6-tal, aminek igen jelentős része vásárlásból származik — tudtuk meg Hedorfertől. Számunkra ennél tanulságosabb a küldő piacok közt is igen előkelő helyet elfoglaló Lengyelország tavalyi, 3,8 milliárd eurós költése. Azonban vendégéjszakák terén a kelet-európai régió legnagyobb növekedését mégsem nekik könyvelhetik, hanem Horvátországnak (14,1%) és Romániának (10,1%). Utóbbi Németország 20. legnagyobb küldő országa.
Mi magyarok a tavalyi 707 208 vendégéjszakával a teljes nemzetközi mezőny 25. helyére futottunk be. Változás előző évhez képest nem történt, piaci részesedésünk a teljes vendégéjszakaszámból 0,9%. 13,9 százalékos részesedésével Hollandia — mint évek óta mindig — továbbra is az első. Czeiszing Miklós, a DZT budapesti képviseletének vezetője arról számolt be, hogy az év első két hónapjában a régiós átlagot meghaladó, 6,4%-os vendégéjszaka-növekedést produkáltunk. Czeiszing szerint ez jelentős mértékben a fapadosok által nyitott új német járatoknak köszönhető. Így a Ryanair tavaly novemberben startolt Budapest-Nürnberg járatának, ami a ferihegyi „karámozást” leszámítva jelenleg valóban legmegfelelőbb módja, hogy eljussunk a Christkindlesmarkt, a szigorúan 8 centis nürnbergi kolbászok valamint a sajnálatos nemzetiszocialista múlt és Dürer városába, ahol a napokban a róla elnevezett légikikötőben stílusosan a helyi Playmobil gyár óriás Dürer figurája vár egy hasonlóan méretes GTM 2017 feliratú kofferrel.
„Bajorország minden 5. vendégéjszakája külföldi” — hangzott el a május 7-i, operaházi megnyitón. Ehhez Magyarország is tőle telhető módon teszi oda magát. A tavaly 17,5 millió külföldi vendégéjszakával Németországban első helyen végzett szövetségi állam a magyarok számára is az első számú német desztináció. Nem véletlen: 7 világörökség, 45 ezer hektárnyi nemzeti park, gyógyturizmus, bor, elképesztően finom sörök, és kiterjedt üzleti élet helyszíne a GTM-nek idén immár 6. alkalommal otthont adó Bajorország.