hirdetés
hirdetés

Felemás szezon: rengeteg utas, zuhanó nyereség

Az, hogy áremelésre kényszerülnek az utazási irodák, nyilvánvaló. Euróárfolyam, kerozin, egyéb költségek… De mindezen költségnövekedésnek mely részét tudják érvényesíteni az utak áraiban? Nyereségesek maradnak-e? Hogyan látják az őszi szezont? E témákról váltottunk szót a legnagyobb hazai chartereztetőkkel. Testvérlapunk az mfor összeállítása.

hirdetés

Kartago Tours
Hajducsi Tamás:

Először is nagyon fontos leszögezni, hogy az irodánk (és ezzel a többi utazásszervező is így van) által kényszerűségből bevezetett áremelés egyáltalán nem fedezi a megnövekedett költségeket. Ha mindent az utasokra terhelnénk, 8 százaléknál sokkal nagyobb mértékben kellett volna árat emelnünk, ez a mérték valamennyit javít a helyzeten. Az elmúlt 26 évben irodánk soha nem élt az áremelés lehetőségével, mivel, ha csak az árfolyam változik, akár 10 százalékkal, azt még kezelni tudjuk, saját kockázaton belül. De idén olyan mértékű volt az árfolyam-változás – például az amerikai dollár jegyzése 300-ról 406 forintra ugrott –, valamint az üzemanyagárak is közel a duplájukra nőttek, hogy nem lehetett elkerülni e döntést.

Miképp viszonyulnak a helyzethez az utasok, és mekkora a lemondás?

Utasaink is tisztában vannak ezekkel a tényekkel és a kialakult helyzettel, hiszen nap, mint nap tapasztalhatják az élet minden területén. Szerencsénkre megértően fogadták, az utasok több mint 90 százaléka elfogadta a módosítást, de persze akadtak, akik a lemondás mellett döntöttek.

A fenti áremelés ellenére jelenleg a főszezonra szinte egyáltalán nincsenek helyek a közkedvelt úti célokra. Természetesen – az áremelést beleszámítva is – így is sokkal kedvezőbben tudnak utazni, akik előre foglaltak. Járataink nagy kihasználtsággal üzemelnek, egyes országokba lehetetlen már helyet foglalni a nyárra. Az érdeklődők száma nem csökken, sok esetben már csak néhány szabad hely maradt.



Szeptemberre és októberre akadnak még utak, főleg a klasszikus nyaralós desztinációkban. Ilyenkor a főszezonhoz képest kedvezőbb áron lehet foglalni, és Tunéziában, Törökországban és Egyiptom szinte nyári időjárás fogadja a turistákat. Jelenleg azt látjuk, hogy aki most nem tud elutazni, de megteheti, hogy később menjen, az lefoglal egy őszi időpontot. De ezen utak száma már most véges.

Az áremelkedés a kiemelt desztinációk népszerűségére nálunk nem volt hatással, továbbra is a fent említett három úti cél vezet. Görögországba három szigetre (Kréta, Rodosz és Zákinthosz) utaztatunk. Görögország annyira népszerű a magyarok körében, hogy ide már tényleg vadászni kell a szabad időpontokra és utakra, bár szeptemberre azért még kedvező lehetőségek is várják az útra kelni vágyókat.
 

Fehérvár Travel
Ribi András főmunkatárs:

Nagyon sokáig kivártunk az áremeléssel, szerettük volna elkerülni, de végül július 6-án úgy döntöttünk, hogy az ismételten zuhanni kezdő forintárfolyam miatt élünk ezzel és 8 százalékkal megemeljük a július végétől induló utazásaink árát. Minderről fokozatosan értesítjük az utasokat. A szezon végéig nem egységesen emeltünk árat, hiszen nehéz megjósolni, hogyan változik az árfolyam.

Az euró mellett minket a svájci frank és az amerikai, illetve kanadai dollár még látványosabb erősödése is rosszul érint, akárcsak az üzemanyagárak 60 százalékos növekedése. Sajnos, van néhány olyan külföldi partnerünk, akik menet közben szintén árat emeltek – ezek mértékét egyébként bizonyos esetekben túlzónak éreztük.

Az utasok összességében megértően fogadták az áremelés hírét, a többség már számított rá. Igyekeztünk hangsúlyozni, hogy a költségnövekedésből származó veszteség nagyobb részét irodánk továbbra is magára vállalja. Jelentősebb felzúdulásra vagy tömeges visszalépésre szerencsére nem volt példa.

Milyen ősznek nézünk elébe?

Június 24-én hírül adtuk, hogy a Fehérvár Travel valamennyi meghirdetett csoportja biztosan elindul szeptember 30-ig – és erre nagyon büszkék vagyunk. Foglaltsági adataink az októberi-novemberi időszakra biztatóak, jó esély van rá, hogy nem kell majd csoportokat visszamondanunk a minimális létszám miatt.

A 2021-es évben jellemző volt, hogy sokan kivártak és inkább kicsit később foglaltak. Ezzel szemben idén nagyon eredményes volt a márciusi „first minute”-foglalás időszaka, az árualap közel 60 százalékát értékesíteni tudtuk. Jelenleg már alig találni utat a nyári hónapokra, aki esetleg túl sokáig kivárt, könnyen előfordulhat, hogy lemaradhat a vágyott utazásról.

Idén az áprilistól októberig tartó időszakot lefedő Kulturális körutazások című katalógusunkban meghirdetett utazások eddig – természetesen az oroszországi programokat kivéve – kivétel nélkül megvalósultak, július 15-ig ez több mint 230 csoportot jelent. Ez a tendencia jó eséllyel a szezon végéig jellemző marad.

2022 még jól indult, aztán kezdett másképp alakulni a történet

Sun and Fun szintén egyike a legnagyobb kiutaztatóknak. Tolga Deniz, a cég tulajdonosa többször hangsúlyozta, hogy 2022 mindenki számára egy különleges év.

Az év elején mindnyájan tele voltunk optimizmussal, hiszen a járvány után mindenki el akart utazni valahova. A nagy sláger nálunk idén a török Riviéra, valamint Zakíntosz, Rodosz, Kréta, illetve Egyiptom, ezen belül is Hurghada, amit már jól ismernek a magyarok. Ugyancsak keresett lett Bulgária. Már jóval a főszezon előtt eladtuk kapacitásunk 70 százalékát.

Ami a világturizmus helyzetét illeti, február után kezdődött az instabilitás, amikor kétszeresére nőtt a kerozin ára, a forint pedig 10 százalékot vesztett értékéből az euróhoz képest. Ebből következően az üdülések egyre drágábbak lesznek. Csak ha a repülőjegyeket nézzük: Törökországba tartó útjaink esetén az emelkedés jelenleg 51, Görögországba 12, Spanyolországba 61, Egyiptomba 39 százalékos. A transzferárak mindenütt jellemzően 40 százalékkal növekedtek. Ahogy a többi tour operator, mi is maximum 7 százalékkal emeltünk. Ez azt is jelenti ugyanakkor, hogy bár ez az év nagyon komoly munkát igényelt – hiszen sok embert utaztattunk és fogunk is – mégis a legkevésbé nyereséges éppen 2022 lesz.



Ebben az évben mindenki a túlélésre játszik, hiszen két évet kellett kibírnunk, de attól tartok, hogy a jövőben az elvárások, a követelmények nagyon magasak lesznek. Úgy látjuk most, hogy a tél a megszokottnál kisebb forgalmat hoz. Már elkezdtük a 2023. évi szerződéskötéseket, és azt látjuk, hogy minden desztinációban 15-20 százalékkal drágábbak lettek a szállodák. Nagyon körültekintően tervezünk, és a lehetőségekhez képest ésszerű mértékben növeljük majd az árakat. Szeptemberben kezdjük el megnyitni a jövő évi foglalásokat, a családoknak nagy kedvezményt nyújtva. De nem hiszem, hogy a 2023-as számok kedvezőbbek lesznek, mint az ideiek.

Haris Travel Club
Haris Richard tulajdonos:

Mi is kénytelenek vagyunk emelni, de változó mértékben, utazásokként elemezzük a változásokat, és aztán döntünk az új árakról. A mérsékelt áremelést ügyfeleink túlnyomó többsége megértéssel fogadja, lemondás nem jellemző.

Aki későn kapcsol, ráfázik

Az egész idei esztendőre jellemző, hogy szolidan indult be a turizmus. Az utasok visszatértek, de kevesebben, mint amire előzetesen számítottunk. Az utazás drágább lett és körülményesebb, ma nem olyan magától értetődő utazni, mint 2019-ben volt. Ami az úticélokat illeti, az európai és az észak-amerikai, illetve a nyári időszak környékén a közel-keleti országok iránt legnagyobb az érdeklődés.

Sajnos, az elmúlt két évben az utasok rászoktak, hogy az utolsó pillanatban foglaljanak, mert az utak így is elérhetőek voltak. De idén már nem így van, ezért bizony többször is csalódást kell okoznunk a későn ébredőknek. A programok előkészítése és megszervezése is több időt vesz igénybe manapság. Mindig felhívjuk rá utasaink figyelmét, hogy legyenek tekintettel az új helyzetre.

Nálunk is felértékelődtek a belföldi utazások, de korántsem oly mértékben, mint az elmúlt két évben, hiszen már külföldre is egyszerűbb utazni.

Szerző: Elek Lenke

A cikk teljes terjedelmében ITT olvasható.

hirdetés
Olvasói vélemény: 0.0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Pályázzon és nyerjen!

Meghosszabbított jelentkezési határidő: szeptember 30.!
Legyen részese Magyarország nemzetközi szinten is elismert szálloda- és vendéglátóipari designversenyének, a Klasszis TopDesign 2022-nek, ahol egyedül az számít, mennyire szép, különleges és egyedi az a kisebb-nagyobb szálláshely, vendéglátóegység, irodai vendéglátóhely, borászat, pincészet vagy a Horeca-szegmenst megcélzó digitális platform, innováció vagy más beszállítói termék, amely az Ön tulajdonában van vagy Ön üzemelteti. További információ és a pályázat beadása
: ITT

hirdetés
hirdetés

Megjelent a Pont itt Magazin!

Friss lapszámunk fókuszában a szezonnyitás és a fenntarthatóság áll.

Találkozzunk a Facebookon!

Partnerünk