A jövő a Travelport szerint

Az idén nem nő a magyar GDS-piac, hosszabb távon viszont jelentős növekedési potenciállal rendelkezik hazánk és a régió – állítja a Travelport lapunknak nyilatkozó marketingigazgatója.

A régióról, versenyről, technológiáról Gillian Gibson-t, a világ egyik legjelentősebb utazási konglomerátuma, a Travelport elnökvezérigazgató-helyettesét, marketingigazgatóját kérdeztük, aki a Global Business Travel Association budapesti konferenciáját vett részt a közelmúltban.

Mi várható a turizmusban, hogy látja a GDS-szakember?

A Travelport 200 országban van jelen, úgy érezzük, hogy többen utaznak, mint előző évben, de az utazások mértéke országok szerint eltér. Az eurózóna gazdasági gondokkal küzdő országaiból jelenleg ritkábban kelnek útra - érezni ezt a foglalások számán. Mindenesetre a turizmusipar más gazdasági ágazatokhoz képest jobban fejlődik, nem kis mértékben köszönhetően a BRIC-országok egyre erősödő középosztályának. Nem látok semmit, ami akadályozhatná a turizmus bővülését; egyre több ember egyre többet akar látni.

Mi várható a magyar és a régiós piac alakulásában?

A magyar piacot érezhetően befolyásolta a légitársasági „tájkép” megváltozása. A Malév eltűntével több utazási iroda kezdett közvetlenül foglalni a GDS-ben nem szerepelő fapadosoknál. Hogy ez a piac nő-e? A jelenlegi mutatók alapján úgy vélem, az általunk kiszolgált szektorban, éves áttekintésben idén nem. Ugyanakkor hosszabb távon a régióban nagy potenciál rejlik. Egyfelől az új technológiák elterjedésének még van tere például az Egyesült Államokkal szemben, ahol az informatikai technológia már beállt egy szintre. Szerintem a szabadidős értékesítéseknek lehet nagyobb fejlődési lehetősége. De nem feledkezhetünk meg arról, hogy a munkaerő szabad áramlása következtében a hivatásturizmus kiszolgálása is nagy szeletet hasít ki magának.

Mekkora piaci részesedéssel bírnak Magyarországon?

44 százalék körülivel. Jóllehet, a Travelport a legglobálisabb GDS, a háromszereplős verseny továbbra is nagyon éles. Ma már persze a gazdag tartalmon és fejlett technológián túl inkább ezek hatékonyságával, a választék leginkább felhasználóbarát módon történő értékesítésével versenyzünk. A funkcionalitás és egyszerűség révén szerezhetünk nagyobb piaci részesedést.

Érintette a piaci részesedést a 80/2009-es uniós rendelet, mely szerint három hónapos határidővel mondhatók fel a GDS-szolgáltatókkal kötött szerződések?

Az erre vonatkozó szabályozás korábban sem volt túl szigorú. Ugyanakkor az ügyfeleink nem a szerződéskötésre vonatkozó szabályozás miatt maradnak mellettünk, hanem a technológia, a tartalom és szolgáltatás színvonala miatt.

Milyen arányt képvisel a forgalomból a repülőjegyek értékesítése?

Világszinten több mint 80%. De az Egyesült Államokban egyre nő a szállodák értékesítése. Itt elsősorban a nagy láncok házai szerepelnek a foglalási rendszerben, de az USA-n kívül, ahol nem ragaszkodnak ilyen mértékben a nagy nevekhez mind több, a nagy láncokhoz nem tartozó ház kerül be. Ezek persze nem azért nem szerepeltek eddig a GDS-ben, mert nem volt rá igény; a technikai háttér hiányzott egyfelől, de ezzel is várni kellett, amíg maguk a szolgáltatók megfelelő tartalommal meg nem jelennek az interneten. Ezeket a tartalmakat integráljuk; az utóbbi egy évben is rengeteget változott a helyzet az apróbb tartalmak terén. Ugyanilyen lényegesek a kiegészítő szolgáltatások minél szélesebb körű értékesítése. Az a képesség, hogy egy repülőjegynél többet értékesítsünk, rendkívül fontos ezen a piacon. Ami régebben egy tétel volt, az ma már több dologból áll össze, az utasok nem csak egy ülést szeretnének venni, szükségük van wifire, lounge belépőre stb.

Beszélhetünk térvesztésről a légitársaságok közvetlen értékesítésének növekedése következtében?

Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban már lezárult a '90-es évek végén kezdődött konszolidációs folyamat. Magyarországon viszont a Malév kiesése miatt nincs egyensúly a hálózati légitársaságok és a fapadosok között. Érdekes ugyanakkor, hogy a korábban mindent közvetlenül értékesítő diszkont légitársaságok közül többen próbálnak bekerülni a GDS-rendszerekbe, különösen, ha az üzleti szférát is meg kívánják célozni. Jó példa erre az easyJet, mellyel full-content szerződést kötöttünk.

Előfordulhat, hogy egy újabb szereplő száll be a GDS-szolgáltatók versenyébe?

Ez bármikor előfordulhat, de nem tartom valószínűnek, mivel nagyon sokba kerül felállítani egy ilyen céget. De nem is ez a fő fenyegetés, hanem ha nem akadunk rá létező és releváns tartalmakra, vagy azokat nem sikerül a rendszerbe bevonni. Egyelőre azonban hárman maradtunk ezen a piacon. Úgy tűnik, a Google is igyekszik kivenni részét a turizmusból a Google Flights révén.

Tartanak-e nagyobb térnyeréstől?

A Google esetében nyilván megvannak a képességek és források számos terv megvalósításához; ezek miatt sokan spekulálnak. De nincs mitől tartani. A Google Flights metakereső, melynek tartalma inkább az USA-ra összpontosít. Ráadásul leszögezték: értékesíteni nem fognak. De a látogatások számát tekintve itt sem az elsők közt szerepel. Míg a KAYAK, az USA jelentős járatkereső oldala az 5., addig a Google Flights csupán a 350. Bizonyára további értéket teremt a Google szolgáltatásával a turizmusiparban, de másról szól. Őket nem hívhatja fel az ügyfél az éjszaka közepén, hogy a reptéren ragadt és tegyenek valamit. Nem fognak a fogyasztó és szolgáltató közé állni, nincs hozzá tapasztalatuk.

Évekkel ezelőtt történt, de máig tartó hatása van a Worldspan és a Galileo integrálásának.

Szerintem az utazási szakma legsikeresebb integrációról beszélünk ez esetben, mérete, összetettsége alapján. Ez által vált a Travelport igazán globálissá. A Worldspan online innovációi találkoztak a Galileo üzleti kihívásaival. És hogy a színfalak mögött mi folyt, azt senki sem vette észre, az integráció miatt ügyfelet nem vesztettünk.

Számíthatunk újabb akvizícióra?

A piaci klíma most kevésbé alkalmas erre; bizonytalan a cégek ára és értéke. Legfeljebb a technológiák fejlesztéséhez kapcsolódóan tehetünk ilyen lépést.

Ha már technológiánál tartunk, Ön is megjegyezte a Travelport egy promóciós filmjében, hogy az okostelefon-piac bővülésével lépést kell tartaniuk.

Az okostelefonokra való alkalmazásokat könnyű fejleszteni. Ugyan nem vagyunk a mobilalkalmazások szakértői, igyekszünk együtt dolgozni olyan cégekkel, melyek ezek fejlesztésével foglalkoznak, majd az alkalmazásokat, amint lehet, hozzáférhetővé tesszük az ügyfeleink számára. Az alkalmazások kidolgozása során egymást segítjük az ügyfeleinkkel.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?