„A Ryanair-utas nem fordul utazási irodához”

2012 decemberében vette át a stafétát a Magyar Beutaztatók Szövetségének (MABEUSZ) élén Kálmán István, a Liberty International magyarországi ügyvezetője Rácsai Ágnestől.

A Microcosmos ügyvezető Rácsai Ágnes a MICE-ból került a szövetség vezetői pozíciójába, ön inkább a leisure-t képviseli. Jelent ez irányváltást a szervezet tevékenységében?

Biztos, hogy lesz, de a célkitűzés ugyanúgy a beutaztatás képviselete. A MICE ugyanúgy fontos lesz a szövetség életében.. Az új felállásban szeretnénk létrehozni  egy kifejezetten az incentive és MICE-ügyeket kezelő munkacsoportot, ennek vezetésére Rácsai Ágnest fogjuk felkérni. De a jelenlegi elnökség is rendelkezik MICE-érdekeltségekkel. Mi egy kicsi, hatékony és demokratikus szervezet vagyunk.

De előretörőben az internet is. Ez ellen mit lehet tenni?

Ez egy szélmalom harc, egy megállíthatatlan folyamat. A booking.com-mal, Ryanair-rel nem lehet mit kezdeni; a Ryanair-utas nem fog utazási irodához fordulni. Viszont így tudjuk az érdekeinket, védeni a pozícióinkat a szállodák és egyéb szolgáltatók felé. Valóban van egy trend, hogy közvetlen jussunk el az ügyfélig, de a beutazási irodák meg fognak maradni. Egy olyan fizetőképes és adózó üzltetet hoznak, amit a jövőben sem lehet kikerülni. Változhat a B2C; B2B ellenben mindig lesz. A leisure-ben megmaradnak olyan területek, mint a fiatalok, diákok vagy idősek utaztatása, és szükség van a közvetítőre a charteres és szervezett buszos utaknál is. De úgy tűnik, hogy a környező országokból érkezők is a régi, klasszikus keretek közt utaznak csakúgy, mint a távoli desztinációk utasainak többsége.

Fontos küldőpiacok a szomszédok?

Igen egyre inkább feltörekvő, nagyon jól prosperáló üzletnek bizonyulnak a szomszédos régiók.

Változnak a küldőpiacok?

Úgy vélem, hogy a kiemelten kezelt területek közül a Közel-Kelet nem az elvárásoknak megfelelően működik, pedig elég aktív volt a jelenlét. Indiában sem átütő még a siker, de valami elindult; inkább a leisure területén. A dél-amerikai piacon sok lehetőségünk lenne. Még a másodosztályba sorolt országokból is olyan üzleteket realizálhatunk, amelyek az európai piacokról el sem képzelhetők. Viszonylag stabil az olasz, török, izraeli térség, de a Malév megszűnése itt is érezteti hatását.

A szállodákkal való viszony az előző elnökség alatt is napirenden volt.

A szállodákban egy új generáció dolgozik, sokszor tárgyalási pozícióban. Ők nem ismerik a turizmus klasszikus menetét, hogy az utas befizet egy utazási irodába, az egy

A politikával milyen a párbeszéd, a szakma ajánlásaival épül-szépül a turizmus törvény?

A turizmus törvény egyelőre nem aktuális. Egy fajta kommunikáció ugyan volt, de ez az egész jelenleg nem kiemelt jelentőségű feladat, Meglátásom szerint a turizmus törvény azért vált ilyen fontossá, mert a TDM-rendszert törvényileg alá kellett támasztani.

Velük korábban is történtek egyeztetések. Félő volt, hogy átveszik a beutaztatói szerepet?

Akadtak erre utaló jelek, de ez a félelmünk megszűnt, jelenleg nincs egy olyan szakmai és tőkeerős potenciál mögöttük, ami ezt lehetővé tenné. Megpróbálunk együttműködni, megismerni egymást, kapcsolatot ápolni. A TDM-ek szerepe, hogy bemutassák termékeiket, bejuttassák azokat a piacra. Mi ebben segítünk. Csak együtt lehet dolgozni. Végül is, a Destination Management - TDM, DMC - ott van mindkettőnk nevében.

Eladható ma a vidék?

A fapadosok miatt nem jönnek a turisták a vidéki programokra. Megérkeznek Budapestre 3-4 napra és ezzel ki van pipálva Magyarország. Mindenféle asszisztencia nélkül beesnek a szállodába; nem ismerik meg a kínálatot, így nem is veszik meg. Korábban a charter-utasoknál a betranszferek alatt megszólítottuk az utasokat, meg tudtuk velük ismertetni és vetetni a vidéki programokat.

Bár inkább a fapadosok repülik, de segíthetnek a vidéki repterek?

Kiinduló pontnak jó. Pár év múlva meg kell vizsgálni újra, mert ezek a járatok szerintem egyelőre a kint dolgozókat szolgálják. Mindenesetre van egy olyan tendencia, hogy a kint is talpon maradásért küzdő utazásszervezők egyre nyitottabbak a különlegességre, a vidéki programokra. Van felvevő piac, de nehéz eladni, mivel nincs tudomásuk róla az utasoknak.

Nem kommunikáljuk magunkat megfelelően?

Turizmusmarketing terén meg van kötve a kezünk, nagyon kevés a pénz. Csodákat nem lehet várni, a realitásokból kell kiindulni, ez viszont nem fog megváltozni a következő egy-két évben. Viszont a Magyar Turizmus Zrt kiváló csapattal a maximumot produkálja ebben a helyzetben.

Ön szerint változik a turistákban Magyarországról élő hagyományos kép?

Mindenképpen. Budapestről az a kép él, hogy remek ár-érték arányban maradandó élmények érik az embert.

Nem káros mindig az ár-érték arányra hivatkozni, nem tántorítja el az óhajtott prémium kategóriát?

Nem, mivel a jó ár-érték arány egy pozitív üzenet. De a prémium kategóriához nincs megfelelő termék. Van pár jó minőséget nyújtó szálloda, de nem tudunk hozzá megfelelő programot kínálni. Vagy megfordítva: nem jön annyi turista, ami ezt fenn tudná tartani, ördögi kör. Például fürdőink a  jó ár-érték arányt vadászó turistáknak valók, nem pedig az exkluzívat, luxust keresőknek.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.