Csak lekerülni nehéz

Igen impozáns társaságban találja magát az, aki felkerül a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) feketelistájára: Vodafone, T-Mobile, Peugeot Hungária Kft., Salamander Hungária Kft., OTP Bank Nyrt., ING, Aegon Magyarország Biztosító Rt., Tesco Global Zrt, Malév, Budavár Tours, Kartago Tours – és még folytathatnánk a sort.

A felkerülésnek az a módja, hogy a szolgáltató egyik korábbi ügyfele panasszal fordul a területileg illetékes békéltető testülethez. Ez megpróbálja kibékíteni a feleket; ha ez nem megy, határozatot hoz arról, ki a hibás. A békéltető testület tagjainak száma tíz és harminc között van, a tagok felét a gazdasági kamarák delegálják, a másik felét pedig a fogyasztói érdekek képviseletét ellátó társadalmi szervezetek. Annak, hogy valakit jelöljenek tagnak, az a feltétele, hogy felsőfokú végzettsége legyen, és rendelkezzen a szakmájában legalább két év gyakorlattal. A háromtagú eljáró tanács egyik tagját az eljárást megindító fogyasztó, másik tagját pedig az eljárással érintett gazdálkodó szervezet jelöli ki a testületi tagok listájáról. Ez a két tag jelöli ki az eljáró tanács elnökét.

Megalapozott fogyasztói panasz esetén az eljáró tanács ajánlást tesz. Ha az eljárással érintett gazdálkodó szervezet az ajánlásnak nem tesz eleget, a fogyasztónak erről értesítenie kell a testületet. Ez az értesítést továbbküldi a fogyasztóvédelmi hatóságnak és a békéltető testületet működtető kamarának, amely jogosult a panaszt és az eljárás eredményét publikálni. Ha pedig az ajánlásban foglaltak a fogyasztók széles körét érintik, a fogyasztóvédelmi hatóság köteles a történteket nyilvánosságra hozni. A FEOSZ együttműködési megállapodást kötött a fogyasztóvédelmi hatósággal, így jogosult nyilvánosságra hozni a nem teljesített békéltető eljárásokat. Ha a békéltető testületi határozatok alapjául szolgáló ügyben született bírósági ítélet nem marasztalja el a gazdálkodó szervezetet, leveszik a listáról. „Az elmúlt két évben, amióta a feketelista létezik, volt példa arra, hogy levettünk céget a listáról, illetve közzétettük a bírósági ítéletet is” – mondta Krajcsik Szilvia, a FEOSZ jogásza.

A feketelistán szereplő cégek kifogásolták azt is, hogy a különböző régiós békéltető testületi határozatok nem azonos formátumban jelentek meg a listán. A Bács-Kiskun megyei listához például el sem lehet jutni, mert azt kapjuk, hogy „a weblap nem található”, a Hajdú– Bihar megyei a Regionális Közigazgatási Hivatal honlapjára mutat, a Győr–Sopron megyei linkre kattintva pedig egy üres lap jön fel. A Heves megyei listán egyetlen cég szerepel, annak ügyével és a határozattal viszont részletesen meg lehet ismerkedni. A Fejér, a Nógrád és a Zala megyei testület röviden ismerteti határozatát. A budapesti cégeknek a nevük van megemlítve, amelyre kattintva elolvasható a határozat teljes szövege is. Valószínűleg nem főbenjáró bűnökről van szó – erre következtethetünk legalábbis abból, hogy azokban az ügyekben, melyekben részletesen ismertették a határozatot, az esetek többségében tíz-egynéhány ezer forintos kártérítést ítélek meg a károsultaknak, a néhány százezer forintos kártérítés már ritkaságnak számított. „Az együttműködési határozat alapján hozzuk nyilvánosságra a határozatokat. Arról, hogy ez milyen formában történjék, a jogszabály nem rendelkezik” – mondta Krajcsik.

Június elején módosították az erre vonatkozó jogszabályt. Szeptembertől két lista lesz: az egyiken az ajánlást nem teljesítő cégek szerepelnek, a másikon pedig azok a cégek, amelyek nem működtek együtt a békéltető testülettel, azaz nem mentek el a tárgyalásra, vagy nem nyújtották be a kért iratokat. Ez a változás azonban – bár nyilván javulás – nem írja felül teljesen a képet. A FEOSZ feketelistája továbbra is bosszantja a cégeket. Lényegében bosszantásról van szó, mert a forgalmukban semmiféle módon nem érzékelhető az, hogy felkerültek a listára. Valamennyire érthető ez a Malévval kapcsolatban. „Évi 3 milliós utasforgalmunk mellett elenyésző a panaszosok száma. A FEOSZ listáján két eset szerepel, ugyanakkor törekszünk arra, hogy egyetlen ilyen se legyen” – mondta Németh Krisztina, a Malév kommunikációs igazgatója. A fogyasztóvédelemről szóló törvény júniusi módosításának kedvező és kedvezőtlen hatásai is lesznek a gazdálkodókra. Kifejezetten hátrányosnak tartják például azt, hogy nem korlátozott a listán történő közzététel időtartama; a Malév szerint méltányos lenne valamiféle „elévülési idő” alkalmazása, amelynek eseménytelen eltelte után a cégek megszabadulnának a „megbélyegzett” státusztól. Pillanatnyilag ugyanis a Malév szerint is az a helyzet, hogy felkerülni a listára viszonylag könnyű, lekerüli viszont gyakorlatilag lehetetlen.

A kisebb cégeknél sem érezni egyébként komoly hatását a feketelista létezésének. „Nem tudunk ilyen ügyekkel foglalkozni. Nem azért fizetem az alkalmazottaimat, hogy ilyesmivel töltsék az idejüket, és az én időm is drágább ennél. De volt már olyan ügyünk, amelyben egyezségre tudtunk jutni” – mondta Urbantsok Gábor, a szintén a listán szereplő Unitravel ügyvezető igazgatója.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?