Hogyan fogjunk kínai turistát?

A kínai turista nem statisztikai egység, nem arra való, hogy érkezései számával a politikusok dicsekedjenek. A kínai turistának igényei, elvárásai vannak, bukszáját szívesen megnyitja, ha rászabott és értékes utazási ajánlatot kap - tudtuk meg Wolfgang Georg Arlt professzor, kínai kiutazási szokásokat kutató China Outbound Tourism Research Institute (COTRI) igazgatójától.

Ha arról érdeklődik kínai ügyfelünk, miért jöjjön Magyarországra, semmiképp se válaszoljuk, hogy a szép természetért, kedves emberek és finom ételek miatt. Ez önmagában már nem elég. Az utazást megengedni képes kínaiaknak kevés ideje, de sok pénze van - tudtuk meg a professzortól. Az elkölthető pénzükért cserébe egy 10 napos, látnivalókkal degeszre tömött európai körút már nem versenyképes - tette hozzá és a kivetítőn megjelent néhány, embert nem kímélően sűrű program. Pénzéért a kínai nem csupán látni akar, hanem megvásárolható élményben részesülni. Kegyeikért nem elsősorban az árral kell versenyezni, hanem a tartalommal, az értékkel, amit a kifizetett bankókért kap. Ez még a hátizsákos turistára is igaz, aki nem a költséghatékonyság nevében vág neki a világnak málhával a hátán, hanem mert más akar lenni, mint a többiek. Ő a hibrid költésű vendég: ha színvonalas és interaktív programra talál, befizet rá.

Ne akarjunk Párizs lenni, olcsóbb ázsiai desztinációkkal versenyezni, legyünk önmagunk! - figyelmeztetett a professzor. És ne szégyelljünk „niche” piaccá válni - javasolta, mivel még egy kisebb piaci résre is százezres vendégéjszaka számot kalkulálhatunk a milliárdnyi lakosú országból. Kampányoljunk azzal, hogy „Európában nálunk a legjobb ezt vagy azt csinálni...”! Vagyis el kell tudni mondani, mitől vagyunk mások, és hogy azt, amivel a többiektől eltérünk tevékenyen megélheti-e turistánk. Szükségtelen nagy dolgokra gondolni, ne legyen izzadtságszagú, amit kínálni óhajtunk, maradjunk a hétköznapoknál, a hagyományosnál és egyedinél. Ne kelljen külön oktatás, azokhoz a tevékenységekhez, amelyekbe be kívánjuk vonni őket - ismertette tapasztalatait Artl. Lettországi példát hozva Artl a Baltikumban már letesztelt, a helyiek számára teljesen hétköznapi gomba- és bogyószedést említette. Tiszta lappal indulunk, amire azt írunk, rajzolunk, amit szeretnénk. Mindenkire érvényes aranyszabály nincs, kezünkben a plajbász, használjuk okosan. De felejtsük el a „nemzetek Európáját” (idézet nem a professzortól), hanem határon átnyúlóan fogjunk össze a térségben. Ja, és könnyítsük meg a többszöri belépésre jogosító schengeni vízum megszerzését - tanácsolta.

Hogy mindezek miért fontosak?

Az intézet kutatásai szerint térségünknek eddig sosem látott esélye nyílhat a kínai beutazó turizmus felfutására. Az ázsiai desztinációk népszerűsége megcsappanóban. Nyugat-Európától kicsit tartanak a vélt vagy valós terrorfenyegetés miatt. Délkelet-Európát illetően a menekült krízis miatt vannak kételyeik. A vendégéjszakák régiónkban, Szerbiát és Montenegrót ideértve, 40%-ot gyarapodtak tavaly. A listát a csehek vezetik 300 ezer közeli mutatóval, míg Magyarország a második helyen szerepel nagyjából fele ennyivel. A növekedés mértékét is figyelembe véve impozáns szám, de van még miből meríteni. Tavaly mintegy 133 millió kínai indult külföldre. Idén ez 150 millióra ugorhat. Főképp annak tudatában bámulatos, hogy a professzor szerint az ázsiai ország lakosainak mindössze 10%-a rendelkezik útlevéllel és 5% képes megengedni, hogy távoli helyekre utazzon. Ez az a hányad, ami a kínai gazdaság lassulásakor is útra kel és kifizeti egy sanghaji lakás egy négyzetméterének árát egy európai útért. Ez az 5% tavaly 195 milliárd dolláros költésével maga mögé utasította az USA-t és Németországot (118 illetve 95 milliárd). Előzetes számítások szerint 220 milliárdon állhat meg a mutató 2016-ban.

Végezetül desszertként idéznénk ide, amire az utazási szakma tapasztalt rókái már több ízben is felhívták a figyelmet: kínai piacért folytatott harcunk sikeréhez nem elhanyagolható mértékben járulhat hozza, ha cégünkben némi kínai tőke és humán erőforrás is kerül


A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.
A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből

A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből 

Isztambul a második törökországi város, amely már Debrecenből is közvetlenül elérhető Antalya után.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?