Egységes országos stratégia, 9 százalékos áfa, képzett személyzet, egyetlen szakmai képviselet, 10 százalékos profitadó, etikai kódex – csak néhány a Román Turizmus Munkáltatói Szövetsége (FPTR) által felsorolt, 2012-es óhajokból.
„Az elmúlt húsz évben jobbára azzal voltunk elfoglalva, hogy elsősorban magunkért tegyünk valamit, nem pedig a romániai turizmusért” – fogalmazott meglepő önkritikával Mohammad Murad, a FPTR elnöke, hozzátéve, hogy a helyhatóságok soha nem konzultálnak velük, „mert nehéz engedni a hatalomból”.
A szakmai szervezetnek, akárcsak a többi, turizmusban érdekelt szövetségnek is Bulgária a fóbiája, a romániai szolgáltatók két évtizede kizárólag a déli szomszédokhoz hasonlítják magukat, velük versengenek, s mára elismerték, hogy turista-vonzásban rég elvesztették a képzelt csatát, mert a külföldiek szívesebben utaznak a bolgár tengerpartra, mint a románra.
A FPTR úgy véli, egyetlen szakmai szövetségbe kellene tömörülnie mindenkinek, hogy hatékonyabban tárgyalhassanak a kormánnyal, szaktárcával, de az is elhangzott, hogy az Utazási Irodák Szövetsége (ANAT) lépjen át végre saját büszkeségén és fogadja el, hogy „rajtuk kívül is van élet a román turizmusban”.
Murad szerint mára óriási hátrány lett a valóban szakképzett személyzet hiánya, elsősorban a gasztronómia terén, ami alapfeltétele lenne a turisták Romániába csalogatásának, de azon is felháborodott, hogy az internet-böngészőkön tucatjával kínálnak bérbe vagy megvételre turisztikai licenceket, engedélyeket, bérleti szerződéseket.
A FPTR panaszai ellenére a hivatalos statisztikák már nem annyira borúlátóak, mert például, szeptemberben 18,7 százalékkal emelkedett a vendégéjszakák száma 2010 hasonló időszakához képest, s a 688 ezer éjszakázónak 24 százaléka volt külföldi.
Irházi János