Hová tűntek a német turisták?

2000 és 2008 között 18,6 millióról 20 millióra nőtt a külföldi turisták által Magyarországon eltöltött vendégéjszakák száma, de e kis mértékű növekedés jelentős piacátrendeződést takar. Az említett időszakban például a felére esett vissza a német turisták által Magyarországon eltöltött vendégéjszakák száma, ezzel szemben a britek és a román állampolgárok egyre fontosabb szerepet játszanak a magyar turizmusban. Mindez a Központi Statisztikai Hivatal által a minap közzétett összefoglalóból derül ki. A tanulmány a kereskedelmi szálláshelyek vendégforgalmi mutatóinak alakulását elemzi a 2000-2008. közötti időszakban.  

'

A területi különbségek nőttek az elmúlt évek során, egyre több vendég keresi fel a Budapestet is magába foglaló központi régiót, míg az ország többi vidékére mind kevesebben jutnak el. A régiók közül a legnagyobb vesztes a Dél-Dunántúl, ahol a külföldi vendégéjszakáknak több mint a fele "eltűnt" a vizsgált időszakban.

Az anyag egyebek mellett megállapítja, hogy a Magyarország kereskedelmi szálláshelyein regisztrált külföldiek száma kisebb megszakításokkal növekedett az ezredforduló óta (2000-ben közel 3 millió, 2008-ban pedig 3,5 millió külföldi vendég elszállásolására került sor). Alig egy évtizede a külföldi vendégek száma még meghaladta a hazaiakét, de 2002-től a belföldi kereslet vált meghatározóbbá, és azóta is jelentősebb mértékben növekedett. Az ezredforduló évéhez viszonyítva 2008-ban a külföldiek száma 17%-kal, a belföldieké 2,95 millióról 4,14 millióra, 40%-kal emelkedett.

A különböző célú utazások miatt Magyarországot választó külföldiek megoszlásában kisebb átrendeződés következett be az elmúlt közel egy évtized során. A legtöbb vendég továbbra is Németországból érkezik, de számuk folyamatosan csökken. Az elemzés nyitó évében, 2000-ben 845 ezer német vendég érkezett, a vendégéjszakák száma ekkor még meghaladta 4,3 milliót. 2008-ban a német vendégek száma 600 ezer alá esett (565 ezer), a vendégéjszakáké 2,36 millióra mérséklődött.

Németország után a sorrendben három, nagyságrendileg közel azonos vendégszámmal rendelkező ország szerepel. Romániából, Ausztriából és Nagy-Britanniából hozzávetőleg negyedmillió vendég regisztrálására került sor. Az osztrák vendégek száma az elmúlt egy évtized alatt gyakorlatilag nem változott, a brit vendégek száma ugyanakkor dinamikusan nőtt és megduplázódott, míg a Romániából érkezetteké még jelentősebben, több mint háromszorosára bővült. A vendégszám e három ország esetében nem, a vendégéjszakák száma azonban jelentősen eltért. 2008-ban az osztrákok 690 ezer, a britek 627 ezer, a romániaiak 431 ezer vendégéjszakát töltöttek el a kereskedelmi szállásokon. Öt további ország esetében a vendégek száma 100 ezer fő feletti volt. Ezek közül a francia, a spanyol, a lengyel és különösen a cseh vendégek számának növekedése érdemel figyelmet, míg az itt nem említett országokból érkezők száma érdemben nem változott.

A külföldi vendégek szállástípusonkénti megoszlásából jól látszik, hogy a legmagasabb színvonalú szolgáltatást nyújtó négy- és ötcsillagos szállodák iránti kereslet a meghatározó. Ugyanakkor az egy vagy kétcsillagos szállodák egyáltalán nem vonzóak a külföldiek számára. A külföldi vendégszám területi megoszlása rendkívül koncentrált. Az elmúlt csaknem egy évtized során ennek mértéke tovább fokozódott. A tervezési-statisztikai régiók közül egyértelműen a közép-magyarországi régió (lényegében Budapest) tekinthető a külföldiek számára a legvonzóbb célpontnak. Az elmúlt években Magyarországra látogató külföldiek több mint hattizede (2008-ban 64,4%) a központi régiót kereste fel, míg arányuk 2004-et megelőzően 55-58% körül szóródott. Csupán két további régióban, a nyugat-dunántúliban és az észak-alföldiben volt megfigyelhető még növekedés, de ezek abszolút és relatív értéke eltörpült a közép-magyarországihoz képest. A vizsgált időszakban a külföldi vendégek számát a dél-alföldi és az észak-magyarországi régióban alapvetően stagnálás, míg a dél-dunántúli és a közép-dunántúli régióban számottevő visszaesés jellemezte. Ennek oka a Balaton térvesztésére és a német vendégek számának csökkenésére vezethető vissza. Az ezredfordulótól eltérően, napjainkra – a közép-magyarországi régió kivételével – már valamennyi makrotérségben többségben vannak a belföldi vendégek.

Az ország sok esetben egypólusú jellegét mutatja, hogy az elmúlt évben az amerikai, a brit, az izraeli, a japán és a spanyol vendégek kilenctizede kizárólag fővárosi kereskedelmi szálláshelyet keresett fel különböző célú látogatása során. Csupán ehhez a magas arányhoz képest volt valamivel mérsékeltebb a francia, az olasz, az orosz és a svéd vendégek budapesti összpontosulása, esetükben a vendégek hét-, illetve nyolctizede választotta a főváros szálláshelyeinek valamelyikét. A meghatározó küldő országok közül a németek, a lengyelek, a csehek, az osztrákok esetében Budapest mellett más preferált területek is jelentősek.

A Nyugat-Dunántúl vendégforgalmát elsősorban a németek és az osztrákok, valamint ennél kisebb súllyal a cseh és a romániai vendégek alakítják. A közép-magyarországi régióban a német, az osztrák és a romániai vendégek a meghatározóak, míg a Dél-Dunántúlon a német és az osztrák vendégek után a csehek alkotják a harmadik legnépesebb vendégkört. A keleti régiókba Németországból, Romániából és Lengyelországból érkeznek a legtöbben.

A tavalyi évben a hazai kereskedelmi szálláshelyek által realizált bruttó szállásdíjbevétel meghaladta a 140 milliárd forintot. A bruttó szállásdíjbevétel több mint hattizede (62,2%-a) kötődött külföldi vendégekhez, miközben arányuk a vendégeken belül 45%, a vendégéjszakák vonatkozásában pedig 50,1% volt. Az aránybeli különbséget a szállástípusok összetételhatása adja. A vendégek és a vendégéjszakák száma szerintihez képest az árbevétel magasabb része jelentkezett Budapesten. Gyakorlatilag a külföldiektől származó bruttó szállásdíjbevételnek majdnem a háromnegyede a fővárosra jutott.

Összességében megállapíthatjuk tehát, hogy bár a vizsgált időszakban közel 6 millióról 7,6 millió fölé emelkedett Magyarországon a külföldi vendégek és 18,4 millióról közel 20 millióra az általuk eltöltött vendégéjszakák száma, a növekedés többsége Budapesten csapódott le, és a vendégek száma három, a vendégéjszakáké pedig Közép-Magyarország kivételével valamennyi régióban csökkent. Mindez természetesen tükröződik a szállásdíjbevételek megoszlásának változásában is.

Az anyag teljes terjedelmében az alábbi linken érhető el: http://portal.ksh.hu/pls/ksh/docs/hun/xftp/idoszaki/regiok/orsz/kulfvendegreg.pdf

'

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.