Idén belföldre utazunk és sokkal többet költünk mint tavaly

2009. május-szeptember között minden második magyar háztartás (51,8%) tervez utazást. Minden 100 utazást tervező háztartásból 72 csak belföldi, 15 belföldi és külföldi, 13 pedig csak külföldi úti célt választ. A becslések szerint 2009. május-szeptember között a magyar háztartások 4,2 millió utazáson vesznek részt. Összességében a tervezett utazások 82%-a belföldre irányul, ami minden korábbi évnél magasabb arány - derül ki a Magyar Turizmus Zrt. megbízásából készített kutatásból.

A ténylegesen megvalósuló utazások számát pozitívan befolyásolja a későbbre tolódó döntéshozatal, amely a belföldi, közelebbi úti céloknak kiemelten kedvez. A gazdasági válság hatásai a 2009. évi nyári utazásokon is érezhetők, aminek következtében az utazók soha ilyen magas arányban nem választottak magyarországi úti célt.

Az elmúlt évek tendenciáit vizsgálva elmondható, hogy a belföldi úti célok népszerűsége tovább növekszik. A belföldi utazást tervezők 27,2%-a a 31-40 éves korosztályba, további egyötöde az 51-60 éves korosztályba tartozik. Az utazók között többségben vannak a városokban élők, valamint az átlagos vagy átlag feletti jövedelemmel rendelkezők.

A belföldi utazások 35,1%-át a Budapesten és környékén élők tervezik, de sokan kelnek útra az Észak-Alföld (13,7%), a Dél-Alföld (11,8%) és az Észak-Magyarország (11,8%) régiókból is. A legnépszerűbb belföldi úti cél továbbra is a Balaton, a külföldi desztinációk közül pedig Horvátország. A „magyar tengerhez” összességében lényegesen több utazást terveznek honfitársaink, mint a legnépszerűbb külföldi desztinációba, Horvátországba: a tervezett utazások számát tekintve déli szomszédunkat megelőzi a Dél-Dunántúl és a Tisza-tó kivételével minden magyarországi turisztikai régió is.

A legtöbben július és augusztus hónapban utaznak, a tervezett utazások 60,1%-a 1-3 éjszakás, 31,9%-a minimum négy éjszakás, legfeljebb egy hetes tartózkodási idővel jár. A magyarok tíz utazásból négy esetében fizetős szálláshelyet vesznek igénybe, de az egyes turisztikai régiókban jelentős különbségek figyelhetők meg: a Balaton és a Dél-Dunántúl esetében minden második utazó kereskedelmi alapon működő szálláshelyet vesz igénybe, ezzel szemben a Budapest-Közép-Dunavidéket és a Nyugat-Dunántúlt felkeresni tervezők döntően ingyenes szálláshelyet választanak, barátaiknál, ismerősieknél, esetleg saját nyaralójukban laknak.

A Magyar Turizmus Zrt. kutatási eredményei szerint a hazai lakosság várhatóan 186 milliárd forintot fog elkölteni belföldi utazásra a 2009. május-szeptember közötti időszakban, amely összeg jelentősen meghaladja a 2008-as főszezoni terveket. A magyar lakosság utazási terveiben fontos szerep jut a kultúrának, amelyre az idei témaév is épít. Annak ellenére, hogy még csak néhány hónap telt el az évből, a kutatás során megkérdezettek 34,7%-a már hallott arról, hogy 2009 a Kulturális Turizmus Éve.

Részletes eredmények

A Magyar Turizmus Zrt. megbízásából végzett kutatás eredményei szerint a magyar háztartások 51,8%-a tervez utazást a 2009. május-szeptember közötti időszakban. Az utazási kedv az iskolai végzettséggel és a jövedelemmel párhuzamosan nő, emellett a nagyobb településeken élők, illetve a fiatalabb korosztályok is az átlagnál szívesebben kelnek útra. Az utazást tervezők több mint nyolctizede belföldön (is) utazik, ezen belül 72,2% csak belföldi, 14,6% pedig belföldi és külföldi utazást is tesz. A csak belföldre utazók átlagosan 2,04, míg a belföldre és külföldre is utazók átlagosan 3,26 utazást terveznek a május-szeptember közötti időszakban. A belföldi utazások háromtizede (30,7%) a Balaton turisztikai régióba irányul, amelyet a Budapest-Közép-Dunavidék (18,9%) és Észak-Magyarország (15,2%) követ.

Az utazások közel kétharmada július és augusztus hónapra esik, ezen belül a július hónap részesedése (29,8%) kiemelkedő. Júniusban az utazók 20,1%-a, májusban 12,4%-a, szeptemberben pedig egytizede (10,5%) tervezi, hogy útra kel. Egy belföldi utazás átlagos időtartama várhatóan 4,2 éjszaka lesz, az utazások 13,3%-át egyhetesre tervezik. Az 1-3 éjszakás utazások részesedése 60,1%. Egy belföldi utazáson átlagosan 2,4 fő vesz részt. Az utazások 39,3%-ában kereskedelmi alapon működő szálláshelyet (is) igénybe vesznek az utazók.

A külföldi utazások tekintetében Horvátország (14,8%), Olaszország (10,3%), Ausztria (10,3%), Görögország (9,4%) és Románia (7,1%) lesznek az idei nyár legnépszerűbb célpontjai. Az Európán kívüli (a Mediterrán-térség észak-afrikai desztinációit is magában foglaló) utazások aránya 6,5%, a két leggyakrabban felkeresett desztináció Egyiptom és az Amerikai Egyesült Államok. A külföldi utazások 35,5%-ára augusztusban, 29,7%-ára júliusban, további 14,0%-ára pedig szeptemberben kerül sor. A májusi előszezon szerepe az utószezonéhoz hasonló, szeptember hónapra az utazások 13,5%-át tervezik. E

gy külföldi utazás átlagos időtartama várhatóan 6,9 éjszaka lesz, a legnépszerűbbek a hét- (24,7%), a hat- (12,9%), valamint a hosszú hétvégés, kétéjszakás (10,4%) tartózkodással járó utazások. Az 1-3 éjszakás utak részesedése 17,8%. Egy külföldi utazáson átlagosan 2,4 fő vesz részt. Az utazások több mint nyolctizedében (82,0%) kereskedelmi alapon működő szálláshelyet vesznek igénybe az utazók, az ingyenes szálláshelyek jelentősége a belföldi utazásokkal összehasonlítva lényegesen alacsonyabb.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.