Indul a kampány: új élmények nyomában

Március 13-án tartotta meg a Magyar Turizmus Zrt. a” Zöldturizmus éve” sajtótájékoztatóját. Szemléletformálást, több információt, több hozzáférhető programot ígér a belföldi akcióterv.

Róna Iván, a marketingszervezet vezérigazgatója bevezetőjében kiemelte, hogy a belföldi turizmus tavalyi sikeres éve után tovább szeretnék növelni a belföldi vendégéjszakák részarányát. Az idén kilenc hosszú hétvége lesz, és az üdülési csekk forgalmának növekedése is biztató előjel.

Elmélet és gyakorlat

Kiss Kornélia, az MT Zrt. kutatási csoportvezetője ismertette a zöldturizmussal kapcsolatban végzett felmérés eredményét. A megkérdezettek igen magas értékekkel díjazták az ország természeti szépségeit, ám amikor a túrázásra, kerékpározásra, lovaglásra és a vízi sportok űzésére kérdeztek rá, igencsak alacsony értékek jöttek ki. Az aktív turisták körében 43 százalékkal a természetjárás vezet, 37 százalékuk járt az utóbbi három évben nemzeti parkban, és mindössze öt százalékuk lovagolt. (Ez utóbbit drága sportnak tartják, jóllehet a sokkal drágább síelés már-már tömeges szintű). Az idei kampány hozzásegít ahhoz, hogy kiegészítésként sokkal többen bekapcsolódjanak a természetjárásba, kerékpározásba, lovaglásba és egyéb aktivitásokba. Ehhez sokkal több ismeretanyag, felhívás, reklám és komplex kínálat (szakvezetés, oktató, étkezés, egyszerű, természetközeli szálláshely, lovaglás esetében a kölcsönözhető felszerelés) kell.

Példás összefogás

A nemzeti marketingszervezet akció- és reklámtervét Sztojanovits Kristóf, az MT Zrt. termékcsoport vezetője mutatta be. Eddig szinte példátlan összefogással minden érdekelt, érintett szervezet (Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium, Magyar Természetbarát Szövetség, Magyar Lovas Turisztikai Szövetség, Magyar Kerékpáros Klub, Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület, Magyar Geocaching Közhasznú Egyesület, Magyar Állatkertek Szövetsége, Magyar Natúrparkok Szövetsége) rendezvényekkel járul hozzá a kampányév sikeréhez. Az MT Zrt. speciális kiadványokkal jelentkezik a zöldév kapcsán: 52 hétvége – 52 túraajánlat, Nemzeti Parkok leporelló; Lóháton; valamint kerékpáros és vízi turisztikai térképek. Az Est Lapok 200 000 példányban megjelenő melléklete részletesen ismerteti a nagyközönségnek szóló rendezvényeket. A már ismert, szokásos havi mellékletek népszerűsítik a zöldturizmust az országos napilapokban. A www.itthon.hu honlapon külön mikrosite tájékoztat folyamatosan.

Terítéken az ökoturizmus

A pécsi utazási kiállítás kísérő rendezvényeként március 10-én ökoturisztikai konferenciát szervezett a Duna–Dráva Nemzeti Park Igazgatósága. Lingauer János levezető elnök utalt rá, hogy a MATUR-nak köszönhetően került a Nemzeti Fejlesztési Stratégiába nevesítve az ökoturizmus. Alapvető szemléletváltás történt: nyilvánvaló, hogy a tervezett, szervezett és ellenőrzött turizmus nem károsítja a természetvédelmi területeket.

Nemzeti parkok tervei

Haraszthy László, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium szakállamtitkára ismertette a természetvédelem aktuális helyzetét. Eszerint összesen 836 ezer hektáron 10 nemzeti park, 36 tájvédelmi körzet és 153 természetvédelmi terület jelenti Magyarország zöldkincsét. 2005-ben már mintegy kétmillióan voltak kíváncsiak a természet megőrzött szépségeire. Ezt 122 tanösvény, 61 látogató-fogadóközpont, 63 madármegfigyelő hely teszi lehetővé. A népszerűségi lista első három helyezettje a Balatoni, az Aggteleki és a Bükki Nemzeti Park. Az Új Magyarország Fejlesztési Tervben 10 milliárd forint szerepel további fejlesztések céljára.

Vadak és halak

A Duna–Dráva Nemzeti Park két területre összpontosít: a Duna mentére (Gemenc) és a Dráva egész magyarországi folyására. Idetartozik a Mohácsi Történelmi Emlékhely, a siklósi Szoborpark is. A Dráván évente 1500 fő kenuzik le, fogadásukhoz a megfelelő feltételeket kialakították. Sok kis színes elemből építik fel a turisztikai kínálatot (gemenci kisvasút, lovasfogatozás, népi iparművészek bemutatója, fotószafarik, borkóstolás). Sokan keresik fel a kölkedi Fehér Gólya- és az abaligeti barlangnál létesített denevérkiállítást. Bemutatta vendégváró programjait a Fertő–Hanság és Őrségi NP és a Vértesi Natúrpark is. A horgászturizmusra van igény és lehetőség is az országban. Hiányzik még annak felismerése, hogy a horgászok fogadása fontos jövedelemkiegészítő tevékenység. Megfelelő szállás, idegen nyelvet beszélő kísérő, kiegészítő programok szervezése fellendíthetné a külföldiek keresletét is. A külföldi marketingben ki lehetne használni a magyar sporthorgászok sikereit. Tíz év óta mindig az élmezőnyben vagyunk, 2006-ban horgászvilágbajnokot adtunk a sportágnak.

Természeti oktatás

A Katica Tanya (Patca) tulajdonosa Londonban végzett, a régió kitörési pontját ma az ökoturizmusban látja. A Dél-Dunántúlt a természeti oktatás középpontjává szeretné tenni. A Katica Tanyán megvalósul az élmény alapú megközelítés, az átfogó programkínálat; a tulajdonos a régió erdei iskoláinak összefogásán fáradozik. A Pécsi Tudományegyetemen egyébként egyedül az országban ökoturizmus szak indul, RIBpályázat elnyerése esetén szaktanfolyamokat is terveznek a borturizmus és örökség menedzserismeretek oktatására.

Fórum a lovasturizmusról

A Magyar Lovas Turisztikai Szövetség (MLTSZ) és a Magyar Turizmus Zrt. által Pécsett és Orfűn immár második alkalommal megrendezett lovas turisztikai konferenciát az Országgyűlés Sport és Turisztikai Bizottságának elnöke, Bánki Erik nyitotta meg. Kiemelte a lovas turisztikai vállalkozások hatósági szabályozásának szükségességét annak érdekében, hogy csak a megfelelő szakmai színvonalú létesítmények végezhessék ezt az élet és egészség biztonságáért magas fokú felelősséggel járó tevékenységet. Lóska János, a Magyar Lovas Turisztikai Szövetség (MLTSZ) elnöke szerint kiemelten fontos rögzíteni a lovas turisztikai szolgáltatások pontos körét, besorolását, tartalmi leírásukat, a lovardák létesítésének, működtetésének személyi követelményeit, tárgyi feltételeit, egészségügyi szabályozását. Hozzátette: egy ilyen tartalmú miniszteri rendelet már nyolc éve készül. A szövetség elnöke beszámolt arról, hogy Európában egyedülálló minősítési rendszert dolgoztak ki. Ma 160 jegyzett, minősített vállalkozást tartanak nyilván, ez a teljes szolgáltatói kör mintegy 80 százaléka. A legmagasabb minősítés az „öt patkó”. Az ágazat fejlődéséhez több, nyelvet beszélő, jól képzett oktató kellene. 2007 a magyar lovasturizmus éve is, amelyet több rendezvénnyel és akcióval ünnepelnek. Ismét megrendezik július 4–8. között a III. országos gyereklovas-találkozót Orfűn. Dr. Iványi Ildikó természetvédelmi szakjogász a természetvédelem és a lovasturizmus együttélésének problémáira világított rá. A helyzet rendezéséhez az MLTSZ és a nemzeti parkok közös segítséget tudnak nyújtani, polgári természetvédelmi őrök felkészítésével. Hegyi Zsuzsa, a Dél-Dunántúli Regionális Marketingigazgatóság vezetője arról számolt be, mit tehet egy régió a lovasturizmus menedzsmentjének területén.

Főbb országos rendezvények

• Kincskeresőjáték, március 24-én
• Játékos vetélkedő az Utazás kiállításon
• A „Család Lovardája Program”, április 14. és 22. között
• (100 lovarda az ország 100 pontján 50%-os árengedménnyel várja a családokat)
• „A ló iskolába megy” program keretében a ló világát, lényét és a lovaglást bemutató könyv készül, az általános iskolákban honismereti órán multimédiás prezentációkat tartanak
• A Balaton természeti értékei, május
• Gyereklovas-kedvezmény kártya: nyár elejére jelenik meg, és jelentős árengedményt jelent majd a partnerlovardákban, lovasboltokban, lovastáborokban, lovaspanziókban stb.
• Tíz nemzeti park budapesti bemutatkozása június 15–17-én
• Magyar nemzeti parkok hete, június 18–24. között
• Európai autómentes hét, szeptember 22-től
• Európai madármegfigyelő napok október 6-és 7-én
• Egész évben pecsétgyűjtő akciók, nyereményjátékok, játékos versenyek, fotópályázat.

Kiemelt regionális rendezvények:

• Tisza-tavi 8 próba
• Lépj, hogy nyerj! Iskolák versenye Észak-Magyarországon
• Garantált túrák az év minden hetére – Dél- és Nyugat- Dunántúlon

Felhívás!

Zöldkezdeményezéseket várunk

A Turizmus Trend magazin a Magyar Turizmus Zrt.-vel karöltve közös pályázatot hirdet a turisztikai szektorban tevékenykedő vállalkozók, szakmai és civil szervezetek számára. Ennek értelmében várjuk mindazokat a konkrét ötleteket, terveket, programokat, amelyek a legötletesebben, legjobban, legeredetibb módon, esetleg az eddigiektől eltérően mutatják be saját régiójuk zöldkínálatát, arra buzdítva a nagyközönséget, hogy személyesen is felkeresse az érintett térséget. A legérdekesebb pályázatokat folyamatosan megjelentetjük lapunk hasábjain, továbbá a kiválasztott projektek népszerűsítéséhez a Magyar Turizmus Zrt. is támogatását biztosítja, saját csatornáin keresztül is kiemelten promotálja.

A pályázati anyagokat egész évben várjuk szerkesztőségünkbe a [email protected] e-mail címre. További információ: Szántó Zoltán, telefon: 430-4561

Összeállításunk a Magyar Turizmus Zrt. támogatásával készült

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.