Zamárdiban évek óta tervezik személyhajó- és vitorláskikötő építését, csakhogy a megálmodott létesítmény megvalósulását a kezdetek óta viták lassítják. A kikötő ellenzői közül sokan a helyi üdülőtulajdonosok köréből kerülnek ki, ám az említett fáklyás akció azt jelzi, hogy ők sem egységesek. Az ellenzők környezetvédelmi szempontokat is felsorakoztatva többek között azt állítják, hogy a kikötő tájromboló hatású, a tervezőasztalon már megrajzolt mólók pedig gátolnák a vízáramlást. Azzal sem értenek egyet, hogy a páratlan, három kilométer hosszú szabad stranddal rendelkező tóparti város elveszítené a jellegét azzal, ha a partszakasz közepére megépülne a kikötő, ami kettévágná a strandterületet.
Ezzel szemben Gelencsér György nyaralótulajdonos azt mondja: számos kérdésnek utánajárt. Az érintett partszakaszon van nyaralója, így arra is kíváncsi volt, igazak lehetnek-e azok az ellenérvek, hogy a környéken lévő ingatlanok veszítenek az értékükből, ha elkészül a kikötő, ami mellé szálloda is épülne. A közeli településeken is tájékozódott a tapasztalatokat kutatva. Azt mondja: ingatlanosoktól azt a választ kapta, hogy Balatonszemesen, Lellén értéknövekedés volt tapasztalható.
A nyaralótulajdonos ugyanakkor arra is rávilágított: a horgászoknak, a vitorlázóknak, a fürdőzőknek és a nyaralóvendégeknek is előnyükre válna, ha lenne Zamárdinak kikötője, hiszen ha hirtelen vihar támad, a mély vízről kifelé menekülő csónak vagy kishajó hamarabb érhet védett vízterületre. A vitorlásoknak nem kellene a fürdőzőket kerülgetve kijutniuk a nyílt vízre. Gelencsér szerint fontos, hogy a vitorlástulajdonosok őrzött helyen tudhassák értékeiket, a nyaralóvendégek Zamárdiban is hajóra szállhassanak, a fellendülő vitorlásélet hatására a környező üzletek, büfék tulajdonosai az utószezonban is számíthassanak vendégforgalomra.
A fiatal város számít a fejlesztésre
A helyiek számára ugyanakkor a kikötő munkalehetőséget teremtene, és valami újat hozna a fiatal város életébe. – Az önkormányzat továbbra is kitart a kikötőfejlesztés mellett – reagált röviden Csákovics Gyula, Zamárdi polgármestere, aki szerint a tervezett beruházás minőségi fejlődést hozna Zamárdinak.
A balatoni hajózás is küzd a zamárdi kikötőért
A zamárdi kikötőt a Balatoni Hajózási Zrt. tervezi. A támadások következményeként az előzetes vizsgálati dokumentáció alapján nem kapta meg a környezetvédelmi engedélyt. Lain Ferenctől, a Balatoni Hajózási Zrt. műszaki igazgatójától megtudtuk: az eddigi tervezési gyakorlattól eltérően részletes vizsgálati dokumentációt kell készíteni. Zamárdi esetében irreális hatósági követelményekkel találkoztak. – Számos új, korábban nem elvárt vagy már eddig is vizsgált elemet kellett újból bevonni a tervezésbe, ami 2-2,5 évvel meghosszabbította a tervezési fázist, és száz százalékkal megnövelte a tervezés költségvetését – mondta. Érdekes tény: Zamárdiban a 20. század fordulója óta napirenden van a kikötő építése. Az ma biztos, hogy a 400 vitorlás befogadására tervezett létesítmény építése 2011-nél korábban nem kezdhető meg. Környezeti károkat bizonyítottan nem okozna, és a fenntarthatósága is garantálható. (sonline.hu)