A kereskedelmi hatóság az utazási irodáknak az előző évben elért forgalmi adatai, árbevételei alapján vizsgálta felül a korábban igazolt vagyoni biztosítékok mértékét, továbbá ellenőrizte rendelkezésre állásukat.
A vizsgálat mind a 650 utazásszervezőre kiterjedt. Az ellenőrzések hatására 53 utazási iroda több mint 252 millió forint összértékben emelte meg az utasok befizetéseinek biztonságát is garantáló vagyoni biztosítékát még a nyári főszezon előtt. Az ellenőrzés több szempontból is sikeresnek bizonyult: több iroda emelte vagyoni biztosítékát és a nyár is eltelt komolyabb utazási irodai csődök nélkül.
A tájékoztatás szerint a hatóság négy utazási vállalkozó engedélyének visszavonásáról döntött, mert az utazási irodák nem teljesítették adatszolgáltatási kötelezettségüket, és a korábban igazolt biztosítékok mértékének megfelelősége így nem volt megállapítható. Az érintett utazási irodák engedélyének megvonására tehát nem fizetésképtelenség, hanem jogszabályi kötelezettség nem teljesítése miatt került sor. A döntések mind a négy iroda esetében jogerőre emelkedtek.
Az MKEH weboldalán található adatok szerint a négy utazásszervező – amelyeknek engedélyét június végén, július elején vonták vissza – a QuaesTour, a Best Finans Kft., a South Stream Kft. és a Tiegel Idegenforgalmi Kft. A QuaesTour még márciusban jelentette be, hogy beszünteti tevékenységét, miután a Quaestor-csoporthoz tartozó pénzügyi társaság, a Quaestor Financial Hrurira öncsődöt jelentett. Március 31-ével az utazási iroda felmondott dolgozói túlnyomó többségének, de az érvényes foglalással rendelkező utasait rendben elutaztatta.
A Best Finans Kft.-nek korábban külföldi és belföldi utazásszervezésre is volt engedélye, külföldi szervezésre ötmillió, belföldire ötszázezer forint vagyoni biztosítékkal rendelkezett. A South Stream Kft.-nek és a Tiegel Idegen-forgalmi Kft.-nek csak belföldi utazásszervezésre volt engedélye, mindkét cég ötszázezer forint vagyoni biztosítékkal rendelkezett.
FŐSZEZON CSŐDÖK NÉLKÜL
Lapzártánk idején már túl vagyunk az augusztus 20-i hosszú hétvégén, így elmondhatjuk, hogy az idei főszezont említésre méltó csődök nélkül abszolválta a magyar utazási irodai piac. Két kisebb irodával kapcsolatban merültek fel csupán gondok a nyáron, az egyik, a West Tour Holiday még június elején jelentette be, hogy beszünteti utazásszervezői és utazásközvetítői tevékenységét, a külföldön tartózkodó utasokat az ötmillió forintos vagyoni biztosíték terhére az AEGON Biztosító szállította haza. A problémára úgy derült fény, hogy a cégnél helyszíni ellenőrzést tartottak a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal Kereskedelmi Hatóság Idegenforgalmi Osztályának munkatársai – az év elején bekövetkezett utazási irodai csődökből eredően –, a 2015. évi nyári turisztikai szezon előtti fokozott célellenőrzések keretein belül. A helyszíni ellenőrzés során megállapították, hogy az utazási vállalkozás által értékesített utazási csomagok szerződésszerű teljesítése nem biztosított.
ACE TRAVEL: A RENDŐRSÉGHEZ FORDULTAK AZ KÁROSULTAK
Augusztus 12-én kezdett terjedni a hír utazási irodai körökben, hogy az érdi székhelyű Ace Travel utazásközvetítő iroda zárva van, és a telefont sem veszik fel, miközben volt utas, aki már egy befizetett út miatt érdeklődött az egyik utazásszervezőnél. Bajai Ágnes, a Personal Tours ügyvezetője korábban elmondta, hogy náluk jelentkezett egy hatfős csoport, amely egy zakynthosi útra fizetett be az Ace Travelnél, ők augusztus 14-én utaztak volna a szigetre, a Personal Tours által szervezett útra. Ezzel szemben érvényes szerződés nem volt a Personal Tours és az Ace Travel között, és ilyen foglalást sem kaptak az Ace Traveltől, így az utasok nem tudtak elutazni.
Időközben a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatalhoz is érkezett bejelentés, az MKEH is vizsgálódik az ügyben. Békési Tamás, az MKEH főosztályvezető-helyettese kérdésünkre elmondta, hogy a bejelentés megalapozottságához mindenképpen csatolni kell az utazási szolgáltatással összefüggő dokumentumokat, vagyis igazolni kell, hogy az utazásszervező és az utas között létrejött az utazási szerződés – ezt olyan dokumentummal kell tudni alátámasztani, amely tényszerűen igazolja ezt, azaz egy írásba foglalt és mindkét fél által aláírt, a szerződő felek által igazolhatóan megismert feltételeket tartalmazó utazási szerződéssel. Ennek hiányában az utazási szolgáltatás megrendelője, a részvételi díj befizetésének igazolása és az utazási iroda írásos visszaigazolása is igazolhatja a szerződéskötésre irányuló szándékot. Ez utóbbi azonban nem számít utazási szerződésnek, csupán ráutaló magatartásnak tekinthető. Békési Tamás hozzátette, hogyha beigazolódik, hogy engedély hiányában folytatott utazásszervezői tevékenységet az utazási iroda, akkor a hivatal bírsággal sújthatja és eltilthatja a céget a tevékenységtől, valamint utazásközvetítői engedélyét is visszavonhatja. Amennyiben viszont jogalap nélkül értékesítette más utazásszervezők útjait, az már büntetőjogi kategóriákat is felvet. Ebben az esetben javasolt lehet, hogy a panaszos feljelentést tegyen az illetékes rendőrkapitányságon.
NEM VOLT UTAZÁSI SZERZŐDÉS
A Facebookon létrejött egy külön oldal is Ace Travel-károsultak néven, ennek cikkünk írásakor 48 tagja volt. Ezen a nyilvános oldalon olvasható egy korábbi utasuk tapasztalata, aki, bár nem az eredetileg befizetett útra, de végül elutazott az Ace Travellel. „Mi tényleg velük utaztunk sikeresen. A saját utazását adta el nekem az iroda, viszont soha semmilyen papírt nem láttam és nem is írtam alá, és soha nem találkoztam a hölggyel, aki intézte nekünk az utat. Mindent telefonon és e-mailben intéztünk. Én háromszor is mondtam, hogy bemegyünk aláírni, de ő mindig azt mondta, nem kell, ne fáradjunk. Eddig még mindig személyesen írtuk alá mindenhol az utazási papírokat, itt először nem. Az utazás előtt egy héttel hívott a hölgy, hogy sajnos elrontotta a foglalásunkat, így nem tudunk utazni, csak egy héttel később, természetesen mi ezt nem fogadtuk el, és egy 150 ezerrel drágább nyaralást kaptunk, mint amennyi a miénk lett volna. Természetesen semmit nem fizettünk rá. Tehát ez pozitív volt. A nyaralás alatt végig tartottuk a kapcsolatot a hölggyel, sőt még utána is. Mondjuk én nem hagytam magam, szó szerint kiharcoltam ezt az utat” – írta az utas.
Szerkesztőségünket is megkereste egy utas, aki Horvátországba indult volna egy hatfős társasággal, ők szállásra és ellátásra fizettek be az utazási irodánál. Az utas elmondta, hogy bár ők elutalták a kért összeget az Ace Travel számlaszámára, utazási szerződés nem jött létre köztük, csupán egy számlának tűnő pdf dokumentumot kaptak az előleg befizetéséről, valamint egy díjbekérő dokumentumot a hátralékról. Ezeken azonban sem pecsét, sem aláírás nem látható. Az utas elmondta, hogy az utazási iroda hetek óta ígérgetett egy vouchert, amit többszöri érdeklődésre sem küldtek el az utasnak, egy idő után pedig már el sem lehetett érni őket telefonon.
Az esettel kapcsolatban megkerestük az érdi rendőrkapitányságot is, ők egyelőre nem tudtak tájékoztatást adni az ügyben, de – többek között az Ace Travel-károsultak Facebook-oldaláról – az tudomásunkra jutott, hogy már többen is tettek rendőrségi feljelentést az utasok közül.