Jól szerepeltek az utazásszervezők

Július közepén fokozott ellenőrzést tartott az utazásszervezők vagyoni biztosítékára vonatkozóan a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal (MKEH). Az ellenőrzésnek köszönhetően negyedmilliárd forinttal emelkedett az utazási irodák vagyoni biztosítéka – közölte a hivatal.

A kereskedelmi hatóság az utazási irodáknak az előző évben elért forgalmi adatai, árbevételei alapján vizsgálta felül a korábban igazolt vagyoni biztosítékok mértékét, továbbá ellenőrizte rendelkezésre állásukat.

A vizsgálat mind a 650 utazásszervezőre kiterjedt. Az ellenőrzések hatására 53 utazási iroda több mint 252 millió forint összértékben emelte meg az utasok befizetéseinek biztonságát is garantáló vagyoni biztosítékát még a nyári főszezon előtt. Az ellenőrzés több szempontból is sikeresnek bizonyult: több iroda emelte vagyoni biztosítékát és a nyár is eltelt komolyabb utazási irodai csődök nélkül.

A tájékoztatás szerint a hatóság négy utazási vállalkozó engedélyének visszavonásáról döntött, mert az utazási irodák nem teljesítették adatszolgáltatási kötelezettségüket, és a korábban igazolt biztosítékok mértékének megfelelősége így nem volt megállapítható. Az érintett utazási irodák engedélyének megvonására tehát nem fizetésképtelenség, hanem jogszabályi kötelezettség nem teljesítése miatt került sor. A döntések mind a négy iroda esetében jogerőre emelkedtek.

Az MKEH weboldalán található adatok szerint a négy utazásszervező – amelyeknek engedélyét június végén, július elején vonták vissza – a QuaesTour, a Best Finans Kft., a South Stream Kft. és a Tiegel Idegenforgalmi Kft. A QuaesTour még márciusban jelentette be, hogy beszünteti tevékenységét, miután a Quaestor-csoporthoz tartozó pénzügyi társaság, a Quaestor Financial Hrurira öncsődöt jelentett. Március 31-ével az utazási iroda felmondott dolgozói túlnyomó többségének, de az érvényes foglalással rendelkező utasait rendben elutaztatta.

A Best Finans Kft.-nek korábban külföldi és belföldi utazásszervezésre is volt engedélye, külföldi szervezésre ötmillió, belföldire ötszázezer forint vagyoni biztosítékkal rendelkezett. A South Stream Kft.-nek és a Tiegel Idegen-forgalmi Kft.-nek csak belföldi utazásszervezésre volt engedélye, mindkét cég ötszázezer forint vagyoni biztosítékkal rendelkezett.

FŐSZEZON CSŐDÖK NÉLKÜL

Lapzártánk idején már túl vagyunk az augusztus 20-i hosszú hétvégén, így elmondhatjuk, hogy az idei főszezont említésre méltó csődök nélkül abszolválta a magyar utazási irodai piac. Két kisebb irodával kapcsolatban merültek fel csupán gondok a nyáron, az egyik, a West Tour Holiday még június elején jelentette be, hogy beszünteti utazásszervezői és utazásközvetítői tevékenységét, a külföldön tartózkodó utasokat az ötmillió forintos vagyoni biztosíték terhére az AEGON Biztosító szállította haza. A problémára úgy derült fény, hogy a cégnél helyszíni ellenőrzést tartottak a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal Kereskedelmi Hatóság Idegenforgalmi Osztályának munkatársai – az év elején bekövetkezett utazási irodai csődökből eredően –, a 2015. évi nyári turisztikai szezon előtti fokozott célellenőrzések keretein belül. A helyszíni ellenőrzés során megállapították, hogy az utazási vállalkozás által értékesített utazási csomagok szerződésszerű teljesítése nem biztosított.

ACE TRAVEL: A RENDŐRSÉGHEZ FORDULTAK AZ KÁROSULTAK

Augusztus 12-én kezdett terjedni a hír utazási irodai körökben, hogy az érdi székhelyű Ace Travel utazásközvetítő iroda zárva van, és a telefont sem veszik fel, miközben volt utas, aki már egy befizetett út miatt érdeklődött az egyik utazásszervezőnél. Bajai Ágnes, a Personal Tours ügyvezetője korábban elmondta, hogy náluk jelentkezett egy hatfős csoport, amely egy zakynthosi útra fizetett be az Ace Travelnél, ők augusztus 14-én utaztak volna a szigetre, a Personal Tours által szervezett útra. Ezzel szemben érvényes szerződés nem volt a Personal Tours és az Ace Travel között, és ilyen foglalást sem kaptak az Ace Traveltől, így az utasok nem tudtak elutazni.

Időközben a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatalhoz is érkezett bejelentés, az MKEH is vizsgálódik az ügyben. Békési Tamás, az MKEH főosztályvezető-helyettese kérdésünkre elmondta, hogy a bejelentés megalapozottságához mindenképpen csatolni kell az utazási szolgáltatással összefüggő dokumentumokat, vagyis igazolni kell, hogy az utazásszervező és az utas között létrejött az utazási szerződés – ezt olyan dokumentummal kell tudni alátámasztani, amely tényszerűen igazolja ezt, azaz egy írásba foglalt és mindkét fél által aláírt, a szerződő felek által igazolhatóan megismert feltételeket tartalmazó utazási szerződéssel. Ennek hiányában az utazási szolgáltatás megrendelője, a részvételi díj befizetésének igazolása és az utazási iroda írásos visszaigazolása is igazolhatja a szerződéskötésre irányuló szándékot. Ez utóbbi azonban nem számít utazási szerződésnek, csupán ráutaló magatartásnak tekinthető. Békési Tamás hozzátette, hogyha beigazolódik, hogy engedély hiányában folytatott utazásszervezői tevékenységet az utazási iroda, akkor a hivatal bírsággal sújthatja és eltilthatja a céget a tevékenységtől, valamint utazásközvetítői engedélyét is visszavonhatja. Amennyiben viszont jogalap nélkül értékesítette más utazásszervezők útjait, az már büntetőjogi kategóriákat is felvet. Ebben az esetben javasolt lehet, hogy a panaszos feljelentést tegyen az illetékes rendőrkapitányságon.

NEM VOLT UTAZÁSI SZERZŐDÉS

A Facebookon létrejött egy külön oldal is Ace Travel-károsultak néven, ennek cikkünk írásakor 48 tagja volt. Ezen a nyilvános oldalon olvasható egy korábbi utasuk tapasztalata, aki, bár nem az eredetileg befizetett útra, de végül elutazott az Ace Travellel. „Mi tényleg velük utaztunk sikeresen. A saját utazását adta el nekem az iroda, viszont soha semmilyen papírt nem láttam és nem is írtam alá, és soha nem találkoztam a hölggyel, aki intézte nekünk az utat. Mindent telefonon és e-mailben intéztünk. Én háromszor is mondtam, hogy bemegyünk aláírni, de ő mindig azt mondta, nem kell, ne fáradjunk. Eddig még mindig személyesen írtuk alá mindenhol az utazási papírokat, itt először nem. Az utazás előtt egy héttel hívott a hölgy, hogy sajnos elrontotta a foglalásunkat, így nem tudunk utazni, csak egy héttel később, természetesen mi ezt nem fogadtuk el, és egy 150 ezerrel drágább nyaralást kaptunk, mint amennyi a miénk lett volna. Természetesen semmit nem fizettünk rá. Tehát ez pozitív volt. A nyaralás alatt végig tartottuk a kapcsolatot a hölggyel, sőt még utána is. Mondjuk én nem hagytam magam, szó szerint kiharcoltam ezt az utat” – írta az utas.

Szerkesztőségünket is megkereste egy utas, aki Horvátországba indult volna egy hatfős társasággal, ők szállásra és ellátásra fizettek be az utazási irodánál. Az utas elmondta, hogy bár ők elutalták a kért összeget az Ace Travel számlaszámára, utazási szerződés nem jött létre köztük, csupán egy számlának tűnő pdf dokumentumot kaptak az előleg befizetéséről, valamint egy díjbekérő dokumentumot a hátralékról. Ezeken azonban sem pecsét, sem aláírás nem látható. Az utas elmondta, hogy az utazási iroda hetek óta ígérgetett egy vouchert, amit többszöri érdeklődésre sem küldtek el az utasnak, egy idő után pedig már el sem lehetett érni őket telefonon.

Az esettel kapcsolatban megkerestük az érdi rendőrkapitányságot is, ők egyelőre nem tudtak tájékoztatást adni az ügyben, de – többek között az Ace Travel-károsultak Facebook-oldaláról – az tudomásunkra jutott, hogy már többen is tettek rendőrségi feljelentést az utasok közül.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.