Aktív hónapokat tud maga mögött a Budapesti Turisztikai Szolgáltató Központ, amely fél évvel ezelőtt alakult át a Budapesti Turisztikai Hivatalból (BTH). A társaságnál a névváltoztatás csupán a jéghely csúcsa volt: új irodába költöztek, átalakították a szervezeti felépítést, ráadásul a korábbi költségvetési támogatás (430 millió forint) idén kevesebb, mint a felére (200 millió) esett vissza. A BTSZK megtakarításokkal, illetve a saját bevételek növelése révén igyekszik a csökkentett keretből boldogulni – mondta el Molnár József, a társaság igazgatója egy keddi sajtóbeszélgetésen.
Néhány hete közterületi informátorok is megkezdték munkájukat, első feladatnak azt kapták, hogy mystery shopping keretében a Tourinform-irodák munkáját vizsgálják.
Megjelent a megújult Budapest Guide és a Kulturális Guide. Május 25-étől felfrissül a város turisztikai információs portálja, a www.budapestinfo.hu magyar és angol nyelvű változata, és hamarosan négy másik nyelven is leérhető lesz. Oroszul most még nem, mert a megszorítások miatt erre most jutott pénz.
A Magyar Turizmus Zrt-vel napi szintűvé vált az együttműködés – emelte ki Molnár József.
Két kártyás egy csárdában?
Megújult a Budapest Kártya, a saját értékesítési hálózatban 50%-kal több kártyát adtak el eddig az idén, mint tavaly ilyenkor. Új viszonteladók kapcsolódtak be a programba, például a Csapi, az Orangeways és egy valutaváltó-hálózat. De tervezik a megállapodást a Lapkerrel és a Railjettel, sőt a CBA-val is. A szállodai értékesítés ellenben igencsak visszaesett, elsősorban egy konkurens városkártya megjelenése miatt. Molnár József elmondta, hogy nehezen tudnak velük versenyezni, mivel ők nem tudnak „feketén” jutalékot adni, a szállodák vezetői pedig sok esetben nem avatkoznak a dologba, mert a portások pluszbevételét „bérkiegészítésnek” tekintik.
Átalakul a Karácsonyi Vásár
A BTSZK az idén teljesen átveszi a Karácsonyi Vásár szervezését. Mivel tavaly már sokszor nagy volt a zsúfoltság a Vörösmarty téren, az idén 10-15%-kal kevesebb stand fogadja majd a látogatókat. A gasztronómiai szolgáltatók terén is terveznek változtatásokat: szeretnék, ha lennének klasszikus magyar karácsonyi ételek kínáló kifőzdék is a vásáron. Azt is szeretnék, ha új kézművesek is bemutatkoznának itt. A vásár idén november 19-től december 30-ig tart majd, de a középtávú tervekben az szerepel, hogy január 6-ig, az ortodox karácsonyig meghosszabbítják a vásárt.
A bevételek növelése valamint a Budapest-márka erősítése céljából a Tourinformokban márkázott ajándéktárgyak értékesítését tervezik. Autentikus, minőségi ajándéktárgyakat, illetve modern dizájnos szuveníreket fognak árulni.
Fővárosi TDM: kiemelt projektté kellene nyilvánítani
A fővárosi közgyűlés április végén döntött arról, hogy megbízza a BTSZK-t, pályázzon a turisztikai desztinációmenedzsment-szervezet kialakítására. A BTSZK regisztrációs szándékát elküldte az illetékes minisztériumnak (NGM). Az elképzelések szerint a BTSZK maga lenne a TDM-szervezet, hiszen eddig is végzett ilyen jellegű tevékenységet, ráadásul nem lenne értelme erre a célra egy új céget létrehozni. A döntéshozatalba kellene belevonni a fővárosi turizmus más érintett szereplőit. Az tény, hogy a TDM-ek számára jelenleg kiírt pályázaton Budapest nem tud indulni, azért a főváros azt várja az NGM-től, hogy elfogadja kiemelt projektnek a budapesti TDM kialakítását. Ebben az esetben hozzájuthat a főváros a Molnár József szerint nagyságrendileg 200 és 600 millió forint közötti nagyságrendű európai uniós támogatáshoz. Hosszabb távon ugyanakkor az lenne a jó – mondta Molnár -, ha a Budapest Kártyához csatlakozott szolgáltatók egy egyesületet vagy szövetséget hoznának létre, és így kapcsolódnának be a TDM munkájába.
Majd segít a Turizmus Törvény!
Molnár József ugyanakkor hangsúlyozta, hogy fővárosi TDM-szervezet akkor is létrejön, ha nem jutnak uniós forráshoz. A turisztikai marketing finanszírozási keretét a várhatóan őszre elkészülő Turizmus Törvény határozná meg, amely – Molnár elmondása szerint – az idegenforgalmi adó kizárólagosan turisztikai célú elköltéséről rendelkezik majd, mégpedig a TDM-ek kezébe adva az összegről való döntést.
Azt is bejelentették a rendezvényen, hogy június elején Budapesten hagyományteremtő szándékú turisztikai konferenciát szerveznek, amelyre a főváros turizmusában érintett minden szervezetet és vállalkozót várnak. A parlamentben megrendezésre kerülő nagyszabású eseménnyel egyrészt a főváros turizmus melletti elkötelezettségét kívánják demonstrálni, másrészt arra akarják felhívni a figyelmet, hogy uniós forrásokat kell biztosítani a fővárosi turizmusnak is.
Molnár József azt is szeretné elérni, hogy a Budapest Kártya birtokosainak ne kelljen sorba állniuk a parlamenti látogatáskor.
Lovak és repülők
Air Race ugyan nem, de Red Bull Street Parade lesz Budapesten június 19-én, az esemény megrendezését 50 millió forinttal támogatja a BTSZK. Szeptember 18-án rendezik meg a Nemzeti Vágtát, amelyet az elkövetkező években augusztus 20. környékére lenne érdemes átprogramozni Molnár szerint, aki úgy véli, komoly nemzetközi lovasturisztikai attrakcióvá lehetne fejleszteni az eseményt.