A vizsgált régiós országok Magyarország, Bulgária, a Cseh Köztársaság, Lengyelország és Szlovákia voltak, mivel ezekben az országokban áll rendelkezésre Gemius adat a „turizmus” kategóriára vonatkozóan. A rangsor a 2013. áprilisi adatok alapján készült.
Az elemzés azt mutatja, hogy a magyarok és a lengyelek azok, akik nyaralásukat leginkább és legszívesebben tervezik meg az interneten. Legtöbben arra vonatkozóan keresnek információt, hogy mely turisztikai helyekre érdemes ellátogatni. Ez a tárgya minden második magyar (54 százalék) és lengyel (50 százalék) felhasználó böngészésének. A Cseh Köztársaságban, minden harmadik internet felhasználó (30 százalék) barangol az online világában és keres ily módon inspirációt. Viszont, a szlovákok és a bolgárok ehhez képest meglehetősen ritkábban fordulnak az utazással kapcsolatos weboldalak felé (14 és 7 százalék).
A Gemius a hazai ágazat szereplőit is megkérdezte arról, ők hogy látják az online piacot.
"Tapasztalataink szerint is egyre növekszik az online érdeklődés mind az utazással kapcsolatos tartalmak, mind az online foglalható utazási ajánlatok iránt, amit a látogatottsági számok növekedése mellett a tartalmak fogyasztásával eltöltött idő emelkedése is jelez: 2013 első félévében az előző félévhez képest több mint 13%-al növekedett a látogatások átlagos időtartama" – nyilatkozta Fináczy Dóra, a Travelo.hu ügyvezető igazgatója.
A kutatásból az is kiderül, hogy a magyar, a lengyel és a bolgár nők gyakrabban terveznek online utazást, mint a férfiak. Többségében nőket találunk a szabadidős és utazási weboldalak látogatói közönségében ezekben az országokban. A Cseh Köztársaságban azonban a férfiak azok, akik nagyobb online érdeklődést tanúsítanak a kirándulások vagy utazások iránt. Szlovákiában viszont a férfiak és nők közel egyenlő eloszlást mutatnak az ilyen típusú oldalak látogatói között.
A Gemius kutatási eredményeihez hasonlóak az utazom.com utazási iroda tapasztalatai is. A hazánk legnagyobb utazási témájú Facebook oldalát működtető cég munkatársa elmondta, hogy a 400.000 rajongó 65% nő, akik többségében a 18-34 éves korcsoportból kerülnek ki. Lizán Balázs az utazom.com marketing igazgatója hozzátette: nagyon intenzív félévet tudhattak maguk mögött, a legtöbb számukra fontos mérőszám esetében 100-300 százalékos éves növekedést sikerült elérniük úgy, hogy a bevételük meghatározó része továbbra is internetes értékesítésből származik.
Nem csak az internetezők neme, hanem a kora is különbözik a vizsgált piacokon. Kiderült, hogy a legfiatalabb szabadidős kategóriában böngészők Szlovákiában és Bulgáriában találhatók (a közönség legnagyobb része 15-24 éves). Viszonylag idősebb felhasználók vannak többségben Magyarországon, Lengyelországban, és a Cseh Köztársaságban (35-44 éves korúak).
Az adatok egy nemzetközi kutatási projektből származnak (gemiusAudience), melyet a Gemius több mint 30 országban végez. Célja, hogy az internet felhasználók száma és demográfiai profilja mellett azt is meghatározza, hogy milyen módon használják az interneten. A projektet a Gemius saját módszertana és az ICC / ESOMAR nemzetközi előírásainak megfelelően végzik.
Forrás: TurizmusOnline