Az európai turizmus e kiemelt rendezvényein a magyar delegációt Dr. Kovács Miklós, az ÖM turisztikai szakállamtitkára vezette. A rendezvényen részt vettek a magyarországi turisztikai ágazati párbeszéd munkavállalói és munkaadói szervezeteinek vezető képviselői is, Dr. Várnai Zsuzsa és Dr. Niklai Ákos vezetésével.
Günter Verheugen az Európai Bizottság alelnöke, a vállalkozásokért felelős EU főbiztos beszédében hangsúlyozta, hogy az európai turizmus jövője szempontjából meghatározó a magas minőség fenntartása, a fenntarthatóság elveinek érvényesítése és a kisvállalkozások technológiai fejlesztési igényének és innovációs képességének támogatása. A lisszaboni szerződés várható közeli életbe lépése lehetőséget teremt a turizmus szerepének növelésére az EU Bizottság tevékenységében. Reményét fejezte ki, hogy az új EU Bizottság nagyobb hatáskörrel bír majd a turizmus terén, amelynek keretében kiemelt figyelmet javasol szentelni a turizmus aktuális keresleti, kínálati trendjeinek gyorsabb felismerésének, Európa – mint sokszínű, magas minőségi színvonalat biztosító, fenntartható turizmust támogató desztináció – promóciójának, a hagyományos és feltörekvő európai turisztikai desztinációk fenntartható irányítása támogatásának, ezen belül az EDEN program folytatásának.
A fórum fő témája az európai turizmus keresleti tendenciáinak változása, az európai turizmus versenyképességéről a Bizottság megbízásából készült tanulmány bemutatása, az ágazati párbeszéd turizmusbeli jelentősége volt. Az európai keresleti tendenciákról és a fogyasztói magatartás változásáról folytatott panelbeszélgetés résztvevői is megállapították, hogy a válság hatására a turisztikai célú utazások rövidebbé váltak, megnövekedett a belföldi turizmus és a közeli desztinációk szerepe, töretlen a minőségi szolgáltatások iránti kereslet. Az utazási döntéseknél kiemelt szerepe van a biztonságnak, ugyanakkor a környezeti szempontok figyelembe vétele egyelőre nem tartozik az elsődleges döntési prioritások közé.
Az európai turizmus versenyképességéről bemutatott tanulmány szerint – amely elsősorban a szállásszolgáltató és utazásszervezői szektort vizsgálta mélyebben – a turizmus a gazdasági növekedés motorja Európában, amely globálisan még mindig a legjelentősebb turisztikai desztináció. A vállalati struktúra nagyon széles határok között mozog, de döntő többségében kisvállalkozásokat ölel fel, jelentős a forgalom szezonalitása, meglehetősen nehéz a jó minőségű munkaerő megőrzése, erősödik a nyomás a munkaerő-hatékonyság növelése iránt. Az Európába irányuló turizmus segítése érdekében erősíteni kell az Európa-brand építését és közös marketingjét. A cégek többsége az árversenyre koncentrál, kevés a fogyasztók jobb kiszolgálását célzó többlet szolgáltatás és alacsony a környezettudatos szolgáltatások aránya.
Az elkövetkező tíz év fő trendjei a jelentés szerint a következők lesznek: · a globalizáció erősödése (a légi közlekedés további liberalizációja, jelentős potenciállal bíró küldőországok, Kína, India előretörése);
· a demográfiai változások (a lakosság 20%-a 65 év feletti lesz) miatt a közeli és szezonon kívüli desztinációk felértékelődnek;
· az információs technológia rohamos fejlődésével és terjedésével az utazók információhoz jutása egyszerűsödik, a fogyasztói tudatosság erősödik, ami az ár-érték arány jelentőségét és a minőségi szolgáltatások iránti igényt növeli;
· a fogyasztói élmények és a személyre szabott szolgáltatások, valamint a kisebb fogyasztói szegmensek elérésének szerepe tovább nő;
· erősödik a fenntarthatóság és a képzés szerepe, továbbá szélesebb körben elterjed a low-cost üzleti modell a turizmusban.
Ennek megfelelően az európai turizmus előtt álló fő kihívások a következők:
· Magas minőségű szolgáltatások és ugyanakkor jó ár-érték arány biztosítása
· Európa mint első számú desztináció megfelelő pozicionálása, európai brand építése.
· A turizmust a tudásgazdaság részévé tenni az emberi erőforrás képzése révén.
· A fenntartható fejlesztés elveinek átfogó megvalósítása az európai turizmusban.
· Az együttműködés erősítése az értéklánc szolgáltatói között.
· Megfelelő közgazdasági feltételrendszer teremtése az ágazat vállalkozói számára.
A következő évek feladata uniós, nemzeti és regionális szinten e kihívásoknak megfelelő stratégiák kidolgozása és megvalósítása. Ennek során elsődleges feladat az Európa-brand – mint sokszínű, magas minőségű szolgáltatásokat nyújtó és fenntartható fejlesztés alapján álló turisztikai desztináció – ismertségének erősítése, a kisvállalkozások technológiai fejlesztéséhez megfelelő pénzügyi források biztosítása, a meglevő európai pénzügyi források hatékony felhasználása a turizmus fejlesztésére, a fenntarthatóság elveinek erősítése a turizmusfejlesztési stratégiák kialakítása és a vállalkozások napi tevékenysége során, valamint a turizmus fejlődését akadályozó adminisztratív előírások korlátozása.
A Fórum idején a Bizottság képviselői megerősítették, hogy a „Vasfüggöny” tematikus kerékpárút kialakításának lehetőségeiről a következő félévben három regionális konferenciát szerveznek a tematikus útvonal mentén, és a közép-európai régióban szervezendő konferenciára több jelölt közül a magyar javaslatot fogadták el, így december 9-én Sopronban kerül megrendezésre a konferencia a Bizottság szervezésében és finanszírozásában.