Még mindig nem nyom a latba a fenntarthatóság a turisták döntéseiben

Nyolcadik alkalommal került megrendezésre Brüsszelben október 8-9-én az európai turizmus legrangosabb rendezvénye, az Európai Turizmus Fórum, mely az EU Bizottság, a tagállamok nemzeti és regionális turisztikai hatóságai, az európai turizmus munkaadói és munkavállalói szervezetei, és a turisztikai szakmai szervezetek párbeszédének kiemelt eseménye. A rendezvényen egy új európai turisztikai tanulmányt is ismertettek.

Az európai turizmus e kiemelt rendezvényein a magyar delegációt Dr. Kovács Miklós, az ÖM turisztikai szakállamtitkára vezette. A rendezvényen részt vettek a magyarországi turisztikai ágazati párbeszéd munkavállalói és munkaadói szervezeteinek vezető képviselői is, Dr. Várnai Zsuzsa és Dr. Niklai Ákos vezetésével.

Günter Verheugen az Európai Bizottság alelnöke, a vállalkozásokért felelős EU főbiztos beszédében hangsúlyozta, hogy az európai turizmus jövője szempontjából meghatározó a magas minőség fenntartása, a fenntarthatóság elveinek érvényesítése és a kisvállalkozások technológiai fejlesztési igényének és innovációs képességének támogatása. A lisszaboni szerződés várható közeli életbe lépése lehetőséget teremt a turizmus szerepének növelésére az EU Bizottság tevékenységében. Reményét fejezte ki, hogy az új EU Bizottság nagyobb hatáskörrel bír majd a turizmus terén, amelynek keretében kiemelt figyelmet javasol szentelni a turizmus aktuális keresleti, kínálati trendjeinek gyorsabb felismerésének, Európa – mint sokszínű, magas minőségi színvonalat biztosító, fenntartható turizmust támogató desztináció – promóciójának, a hagyományos és feltörekvő európai turisztikai desztinációk fenntartható irányítása támogatásának, ezen belül az EDEN program folytatásának.

A fórum fő témája az európai turizmus keresleti tendenciáinak változása, az európai turizmus versenyképességéről a Bizottság megbízásából készült tanulmány bemutatása, az ágazati párbeszéd turizmusbeli jelentősége volt. Az európai keresleti tendenciákról és a fogyasztói magatartás változásáról folytatott panelbeszélgetés résztvevői is megállapították, hogy a válság hatására a turisztikai célú utazások rövidebbé váltak, megnövekedett a belföldi turizmus és a közeli desztinációk szerepe, töretlen a minőségi szolgáltatások iránti kereslet. Az utazási döntéseknél kiemelt szerepe van a biztonságnak, ugyanakkor a környezeti szempontok figyelembe vétele egyelőre nem tartozik az elsődleges döntési prioritások közé.

Az európai turizmus versenyképességéről bemutatott tanulmány szerint – amely elsősorban a szállásszolgáltató és utazásszervezői szektort vizsgálta mélyebben – a turizmus a gazdasági növekedés motorja Európában, amely globálisan még mindig a legjelentősebb turisztikai desztináció. A vállalati struktúra nagyon széles határok között mozog, de döntő többségében kisvállalkozásokat ölel fel, jelentős a forgalom szezonalitása, meglehetősen nehéz a jó minőségű munkaerő megőrzése, erősödik a nyomás a munkaerő-hatékonyság növelése iránt. Az Európába irányuló turizmus segítése érdekében erősíteni kell az Európa-brand építését és közös marketingjét. A cégek többsége az árversenyre koncentrál, kevés a fogyasztók jobb kiszolgálását célzó többlet szolgáltatás és alacsony a környezettudatos szolgáltatások aránya.

Az elkövetkező tíz év fő trendjei a jelentés szerint a következők lesznek: · a globalizáció erősödése (a légi közlekedés további liberalizációja, jelentős potenciállal bíró küldőországok, Kína, India előretörése);

· a demográfiai változások (a lakosság 20%-a 65 év feletti lesz) miatt a közeli és szezonon kívüli desztinációk felértékelődnek;

· az információs technológia rohamos fejlődésével és terjedésével az utazók információhoz jutása egyszerűsödik, a fogyasztói tudatosság erősödik, ami az ár-érték arány jelentőségét és a minőségi szolgáltatások iránti igényt növeli;

· a fogyasztói élmények és a személyre szabott szolgáltatások, valamint a kisebb fogyasztói szegmensek elérésének szerepe tovább nő;

· erősödik a fenntarthatóság és a képzés szerepe, továbbá szélesebb körben elterjed a low-cost üzleti modell a turizmusban.

Ennek megfelelően az európai turizmus előtt álló fő kihívások a következők:

· Magas minőségű szolgáltatások és ugyanakkor jó ár-érték arány biztosítása

· Európa mint első számú desztináció megfelelő pozicionálása, európai brand építése.

· A turizmust a tudásgazdaság részévé tenni az emberi erőforrás képzése révén. 

· A fenntartható fejlesztés elveinek átfogó megvalósítása az európai turizmusban.

· Az együttműködés erősítése az értéklánc szolgáltatói között.

· Megfelelő közgazdasági feltételrendszer teremtése az ágazat vállalkozói számára.

A következő évek feladata uniós, nemzeti és regionális szinten e kihívásoknak megfelelő stratégiák kidolgozása és megvalósítása. Ennek során elsődleges feladat az Európa-brand – mint sokszínű, magas minőségű szolgáltatásokat nyújtó és fenntartható fejlesztés alapján álló turisztikai desztináció – ismertségének erősítése, a kisvállalkozások technológiai fejlesztéséhez megfelelő pénzügyi források biztosítása, a meglevő európai pénzügyi források hatékony felhasználása a turizmus fejlesztésére, a fenntarthatóság elveinek erősítése a turizmusfejlesztési stratégiák kialakítása és a vállalkozások napi tevékenysége során, valamint a turizmus fejlődését akadályozó adminisztratív előírások korlátozása.

A Fórum idején a Bizottság képviselői megerősítették, hogy a „Vasfüggöny” tematikus kerékpárút kialakításának lehetőségeiről a következő félévben három regionális konferenciát szerveznek a tematikus útvonal mentén, és a közép-európai régióban szervezendő konferenciára több jelölt közül a magyar javaslatot fogadták el, így december 9-én Sopronban kerül megrendezésre a konferencia a Bizottság szervezésében és finanszírozásában.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.