A Ryanair a Malév csődjét követően, 2012. február 3. és 29. között különböző kommunikációs felületeken (televíziós és rádió reklámokban, újságokban, honlapján) megjelent tájékoztatásaiban kedvezményes áron kínálta repülőjegyeit. A reklámokat a GVH több szempontból is vizsgálta, közölte lapunkkal a Versenyhivatal.
A Gazdasági Versenyhivatal vizsgálatában megállapította, hogy a vállalkozás a tájékoztatásaiban nem megfelelő módon hívta fel a fogyasztók figyelmét a jegyvásárlással járó, a fogyasztók által jellemzően fizetendő járulékos költségekre (azaz az ún. foglalási adminisztrációs díjra). Egyes reklámokban ugyanis ez a díj nem vagy a fogyasztók által nem észlelhető módon került feltüntetésre, míg más hirdetésekben megjelent ugyan a foglalási adminisztrációs díj fizetésének kötelezettsége, azonban a ténylegesen felszámított mértéknél alacsonyabb összeggel. A Ryanair azon állítása sem felelt meg a valóságnak, hogy a hirdetett kedvezményes jegyárak valamennyi Budapestről indított úti cél esetében igénybe vehetők, mivel a kedvezményes jegyeket csak néhány, kampányonként eltérő, meghatározott úti célra lehetett igénybe venni.
A GVH a fenti jogsértések elkövetéséért 15.000.000 Ft bírság megfizetésére kötelezte a vállalkozást. A bírság meghatározásánál a GVH súlyosító tényezőként értékelte többek között azt, hogy a jogsértés közel két hónapot ölelt fel, illetve az intenzív kampánynak köszönhetően a fogyasztók széles körét érintette. Szintén súlyosító körülményként vette figyelembe a GVH, hogy a Ryanair már korábban is tanúsított a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást. Enyhítő körülménynek minősült ugyanakkor, hogy a fogyasztókat nem érte jelentős kár, hiszen az előzőektől függetlenül is igen alacsony árak ellenében repülhettek a Ryanair-rel, továbbá az is, hogy a vállalkozás később önként módosított tájékoztatási gyakorlatán.
A GVH ugyancsak tisztességtelennek találta a Ryanair azon gyakorlatát, hogy bár a magyar fogyasztókat megcélzó hirdetéseit magyar nyelven tette közzé a magyarországi elektronikus és nyomtatott sajtóban, szolgáltatásának legfontosabb feltételeit (így például az indulási időpontok változtatásának jogát vagy a repülőtéri illetékek változása esetén a különbség fogyasztókra történő áthárítását) 2012. március 29-ig nem tette magyarul is hozzáférhetővé sem a reklámokban, sem honlapján, sem az általános szerződési feltételek részeként, sem egyéb formában. Ezen magatartást azonban a GVH nem szankcionálta bírsággal, mivel a vállalkozás 2012. március 30-án teljes honlapját (s ennek keretében az utazási feltételeket is) önként elérhetővé tette magyar nyelven is, valamint a köztes időszakban díjmódosításra nem került sor.
A GVH vizsgálta továbbá a vállalkozásnak a kedvezményes jegyek foglalási, utazási feltételeiről, a Magyarországról induló járatok számáról, illetve a Ryanair által kiosztott ingyenes repülőjegyek felhasználási feltételeiről adott tájékoztatásait is, azonban a beszerzett információk alapján ezen körülményeket illetően a vizsgálatot megszüntette.
Forrás: Turizmus Online