A Colliers International a világ egyik vezető ingatlan ügynöksége és mint ilyen, a szektorokat és így a szállodaipart is elsősorban az ingatlanfejlesztés, ingatlanértékesítés, azok potenciálja szempontjából közelítik meg.
Az is érdekes, hogy ugyanabból a Colliers jelentésből milyen eltérő véleményt alkot a sajtó, míg a TurizmusOnline címe „Vége a magyar szálloda-boomnak?”, addig a Portfolio.hu azt emeli ki, hogy „Pozitív kép a hazai hotelpiacról – Egyre több orosz turista”.
A turizmus és így a szállodák teljesítményét több fontos indikátorral mérik a világban, nemcsak vendégszámmal és vendégéjszaka számmal, hanem abszolút és fajlagos bevételekkel ( OCC, ARR, REVPAR, stb) és figyeljük a szállodák nyereségességét, vizsgáljuk pénzügyi helyzetüket, eladósodottságuk szintjét, míg a tulajdonosok, bankok és befektetők a remélt és megvalósult megtérülést (ROI) tanulmányozzák.
2007-2011 között a hazai szállodai kapacitás 14.6%-kal nőtt, míg a kereslet csak 8.8%-kal bővült. Jelentősen nőtt a magasabb kategóriájú szállodák részaránya, különösen a 4 csillagos szállodai szobák száma nőtt jelentősen, mintegy 40%-kal. Érdekes a wellness típusú szállodai kapacitás bővülése mintegy 122%-kal, amit a kereslet ilyen mértékben messze nem követett.
Sajnálatos módon a fenti 5 éves időszak valamennyi szállodai mutató száma romlott, így a szállodai foglaltság 50.1%-ról 45.9%-ra, a bruttó szobaár 3.6%-kal, a bruttó REVPAR 10.3%-kal csökkent. Jellemző, hogy a 14.6%-os kapacitásbővülés ellenére – a szállodák összes szobaárbevétele csupán 1.6%-kal nőtt egy 30%-os infláció mellett, következésképp jövedelmezőségük megroppant, melynek következménye a minőségromlás, a versenyképesség csökkenése, létszámleépítés lett, tetézve a hitelforrások elapadásával. Ebből a helyzetből a kiút a vendégéjszakák számának, a szállodai foglaltságoknak kétszámjegyű emelése és az ezt is meghaladó bevétel-növekedés lehet csak. Ez elérhető lenne megfelelő stratégiák, kormányzati, önkormányzati és vállalati összefogás esetén.
Fentiek alapján nem teremt drámai helyzetet az ingatlanpiac érdeklődésének átmeneti csökkenése a magyar szállodai beruházások iránt. Ingatlanpiaci döntések trendjét néhány havi teljesítmény javulás általában nem befolyásolja, így az idei első félévi örömteli teljesítmény javulás nem hoz trend változást.
Biztató az arab hátterű befektetők részvétele a tranzakciókban, magas olajjövedelmeikből hasonló lépéseket tesznek évek óta másutt is a világban. Reméljük, hogy a befektetők, az MT Zrt. és a vállalkozók erőfeszítésének, valamint a gazdaság keleti nyitásának eredményeképpen nő az arab vendégek száma a közeli években.
Tekintettel a szállodák alacsony foglaltságára és alacsony bevételi szintjére, a következő években kereslet élénkítése mellett célszerű lenne a meglévő szállodák minőségének javítása, ezekre EU-s források is felhasználhatók, továbbá a versenyképességük javítása adóztatásuk csökkentése révén. (pld. ÁFA kulcs csökkentés). Ezek megvalósulását követheti majd a bankszektor és a befektetők érdeklődésének megérkezése is.