A magyar szállodaipar aktuális problémáival a Hunguest Hotels Rt. berlini, majd nemzetközi képviselőjeként ismerkedett meg. Ugyanakkor az állami turizmusmarketing működéséről is vannak tapasztalatai, hiszen korábban négy éven át Varsóban képviselte az MT Zrt-t.
- Milyen irányelvek vezetik majd munkáját a Turizmus Zrt. élén?- A legfontosabbnak azt tartom, hogy a jövő évi marketingtervvel összhangban olyan akciókat végezzünk, amelyekhez a szakma is tud kapcsolódni. Miután az MT Zrt. igazgatósága véleményezte a marketingtervet, azt eljuttatjuk a különböző szakmai szervezetekhez, régiókhoz. Ha olyan javaslatokkal egészítik ki a szakmai partnerek a tervet, amelyek anyagi forrása biztosítható, akkor azokat is beépítjük a végleges változatba. Várhatóan az ideihez hasonló összegből, 4,6 milliárd forintból gazdálkodhat egyébként az MT Zrt jövőre is.
- Melyek a legfontosabb célkitűzései jövőre?Legfőbb célom a vendégszám, a vendégéjszaka-szám és a turizmusból származó bevételek növelése. Kénytelenek vagyunk az MT Zrt. létszámát csökkenteni, hogy az így felszabaduló összeget is marketingre tudjuk fordítani. Azt szeretném hangsúlyozni, hogy a szervezet átalakítása ellenére a működés zavartalan lesz, a karcsúsítással a nagyobb hatékonyság elérése a célunk. A szervezet bevételeinek növelése is feladat, ezért az eddigieken túl extra szolgáltatásokat is kíván nyújtani az MT Zrt. a szakmának a jövőben. Ezt a bevételt is a marketingre költjük. Jövőre az ideinél jóval kevesebb, összesen 80 szakvásáron lesz magyar nemzeti stand, 2008-ban pedig már csak a presztízsvásárokon jelenünk meg központilag. A vásár, mint marketingeszköz hatékonysága folyamatosan csökken, ehelyett az internetre az e-marketingre fogjuk helyezni a hangsúlyt.
- Milyen konkrét akciók várhatók?- Megújul a honlap, az általános információk továbbra is ingyenesek lesznek rajta, de több kereskedelmi célú együttműködést szeretnénk kialakítani, mikrosite-okat, bannereket lehet elhelyezni a jövőben az oldalon. Mivel az oldal látogatottsága és hatékonysága megfelelő, vélhetően népszerű lesz a szakma körében ez a lehetőség. Tervezünk egy, a most futó Winter Invasion kampányhoz hasonló szakmai együttműködést a Nyugat-Dunántúlra vonatkozóan. Elsősorban a Balaton környéki gyógyhelyeket kívánjuk népszerűsíteni a német piacon egy, a szakma részvételével lebonyolított akciósorozat keretében. A célunk nagyon konkrét: 30-40 ezerrel növelni a Nyugat-Dunántúlon a vendégéjszakák számát éves szinten. A beutazó forgalom élénkítése mellett jövőre is fontos szerepet kap a marketingmunkában a belföldi turizmus erősítése. Az idei év sikeréhez véleményem szerint egyaránt hozzájárult az üdülési csekk-rendszer növekvő népszerűsége, az MT Zrt. kampányai, továbbá a lakosság utazási kultúrájának változása. Jövőre mindent meg kell tennünk viszont azért, hogy a megszorító intézkedések hatására se torpanjon meg a belföldi forgalom növekedése. Mindenképpen meg kell állítani a külföldi vendégszám-csökkenési tendenciát. Március végére kell összeállítanunk egy új külpiaci stratégiát a külképviselőkkel közösen. Az már biztos, hogy elsősorban 17 piacra koncentrálunk jövőre, ezek között lesznek a legfontosabb küldőországok és a pozitív tendenciákkal kecsegtető feltörekvő területek is.
- Tervez-e változásokat a külföldi hálózatban?Nem, magam is 15 évet töltöttem külszolgálatban, úgy vélem, komoly szellemi kapacitás halmozódott fel ezeken a helyeken, bár még lehet növelni a hatékonyságot. A célom, hogy csökkenjenek a kollégák adminisztrációs terhei, hogy így több idejük és energiájuk legyen a marketinggel foglalkozni.
- Erdei János távozását követően ki veszi át a Németország-Ausztria-Svájc régióigazgatói posztot?- Valószínűleg némileg változni fog a jelenlegi rendszer, az biztos, hogy januárban pályázatot írunk ki az osztrák képviselet vezetésére, az új munkatárs kiválasztásáig pedig az MT Zrt. jelenlegi személyi állományából küldünk ki egy ideiglenes megbízottat.
- Melyek lesznek jövőre a fő turisztikai termékek?Budapest és a Balaton mellett jövőre a 2010-es év Európai Kulturális Fővárosa, Pécs is komoly szerephez jut az állami turizmusmarketingben. Pécs turisztikai promóciójában természetesen szorosan együttműködünk a régió érintett szakmai szervezeteivel is. A turisztikai termékek köréből jövőre is hangsúlyt kap az egészségturizmus, a konferencia- és üzleti turizmus, továbbá a szelíd vagy zöld turizmus.