A kínai vendéglátóipari szövetség (CCA) hétvégén közzétett felmérése szerint a kínai hotelek és éttermek több mint 60 százalékát, elsősorban pedig a felsőkategóriás egységeket érintette negatívan a kínai kormány tavaly ősszel meghirdetett kampánya.
A CCA példaként egy ötcsillagos pekingi éttermet említ, melynek a kampány hatására mintegy 10 millió jüan (350 millió forint) értékben mondták vissza előzetes foglalásait, egy másik, nyugati étterem bevallása szerint az elmúlt hónapokban 2012-höz képest csaknem 80 százalékkal esett vissza üzleti vacsoráinak száma.
Az országszerte száz éttermet és hotelt vizsgáló felmérés arra is rámutatott, hogy általánosságban a szolgáltatóegységek több mint 80 százalékában jellemző trend az ételpazarlás, mely elsősorban a közpénzből finanszírozott ebédek és vacsorák, hivatalos bankettek, rendezvények, valamint esküvők alkalmával jellemző. A jelenség nem érinti az alacsony árkategóriás éttermeket, ahol szinte nem megy étel veszendőbe, és ahol jelentős mértékű visszaesés sem jellemző a bevételekben - mutat rá a CCA kutatása.
A kampány valószínűleg az idei év egészében hatással lesz majd a vendéglátóegységekre, ezzel kapcsolatos félelmeiket a cégek kilátásaikban érzékeltették. A vizsgált éttermeknek csupán 8 százaléka reménykedik abban, hogy az iparág több mint 15 százalékkal nőhet majd idén. A válaszadók kétharmada szerint a növekedési ráta 10 százalék alá csökken majd, közülük 30 százalék szerint egyenesen zsugorodni fog, szemben a 2012-es 14 százalékos növekedéssel. Az idei év az éttermek számára a megváltozott körülményekhez való alkalmazkodás időszaka lesz - véli a CCA, hozzátéve, a cégek 40 százaléka már most is új piaci stratégián dolgozik.