TOP 10 élelmiszertrend 2020-ban

Precíziós növénytermesztés a plázákban, műhúsok, nyugat-afrikai szuperfoodok, okostelefon-applikációkkal személyre szabott étrend és tintahaltinta-mánia. Ez mind nem a jövő, hanem a jelen. Listáztuk 2020 legfontosabb trendjeit, amelyek alapjaiban formálják át a fogyasztók viselkedését. Összeállításunk a Business Insider, a Forbes, a BBC és a Mintel elemzései alapján készült. 

1. Újragondolt gyermekétkeztetés

A Millenials generáció tagjai, azaz az 1980 és 1995 között születettek teljesen más felfogásban táplálják gyerekeiket, mint felmenőik tették. A technológiai robbanás és a digitális forradalom korának neveltjei rendkívül nyitottan és egészségtudatosan állnak a szocializáció kérdéséhez az étkezés terén is. Nemcsak a gyors, személyre szabott táplálkozás hívei, de megismertetik csemetéikkel az egzotikus ízeket, a leginnovatívabb táplálékokat a biocsirkétől a tengeri étkek új generációin át az alternatív lisztfélékig. Az általunk generált kereslet és étkezési trendek – megspékelve gyermekeik hasonló érdeklődésével – egyre jelentősebb szeletet hasítanak ki a globális étkezési tortából 2020-ban is.

2. Cserebere

A borneói elefántok, orangutánok, szumátrai tigrisek élőhelyét veszélyeztető pálmaolaj kiváltására számos, ma még extrémnek tűnő termék tűnt fel az élelmiszerpiacon a csicseriborsóból, makadámiaolajból vagy éppen görögdinnyéből készült, kenhető készítményekig. Eközben a lisztek piacán a mandula, a kókusz, sőt a szárított banán is megmérkőzik a hagyományos gabonákkal. A topallergén szóját a kendermag, az avokádó és a mungbab hívja ki versenyre a következő hónapokban, években. Az édesítőszer-paletta, valamint a méz pedig a jelek – és a trendek – szerint kénytelen megmérkőzni az édesburgonyából, gránátalmából, kókuszdióból nyert alapanyagokkal.

3. Ázsia az étlapon

A szakemberek szerint világszerte egyre nagyobb teret hódítanak az ázsiai ételek. 2020-ban tovább nő a pho, az udon és a koreai konyhaművészet egyik legismertebb étele, a kimchi népszerűsége. Az erjesztéssel készülő, főképpen kínai kelből, retekből, zöldhagymából, gyömbérből és uborkából álló ételnek több száz verziója van a levesektől a sültrizs-körettel tálalt egytálételekig. Adam Smith, az angliai Michelin-csillagos Coworth Park étterem séfje úgy véli, folytatódni fog a japán főzési technikák és a szigetországban elterjedt alapanyagok hódító útja is.

4. Vissza a gyökerekhez – és magokhoz

Az ázsiai konyhakultúra mellett nagy hangsúlyt kap idén a 16 országból álló nyugat-afrikai régió gasztroöröksége is. Nemcsak a főzéshez szükséges alapanyagok bolti kínálatában bukkannak fel egyre többször a Száhel-övezetből származó magok és növények, hanem a szenegáli, mali, ghánai, nigériai, gambiai receptek is hódító útjukra indulnak. E régió sikerének is elsősorban a speciális diétákat folytató, környezettudatos fogyasztók szükségletei ágyaztak meg. Ők azok, akik rajonganak például a fonio – Nigériában acha – néven ismert szuperfoodért. A leginkább kusz-kuszhoz hasonló, apró szemű gabona valójában ínségeledel volt, és egészen addig senki nem tulajdonított neki túl nagy jelentőséget, amíg fel nem értékelődtek a gluténmentes, aminosavakban gazdag, alacsony glikémiás indexű gabonák. A fonio ugyanis rendelkezik mindezekkel a tulajdonságokkal, ráadásul rendkívül igénytelen növény, és murvás, extrém száraz területeken is megterem. Bár a teff, magyarul tőtippan az emberiség legrégebben termesztett gabonái közé tartozik, sok egészség- és környezettudatos fogyasztó most fedezi fel magának. A világ legkisebb gabonájának magja csupán mákszem méretű, piaca azonban rohamosan nő – ahogy a kölesé és a szintén Nyugat-Afrikában őshonos tamarindé.

5. Műhúsok

Nem csupán idén, hanem a következő évtizedben is jellemző trend lesz a valódi húsokkal szemben vagy azok mellett alternatívát kínáló élelmiszerek terjedése. A teljesen növényi alapú, fenntartható gazdálkodásból származó szójából, búzából készült pogácsák, amelyek íze alig-alig különbözik a valódi húsokétól, az Egyesült Államokban már 2019-ben slágertermékké váltak. Nemcsak a gyorséttermekben (például a Burger King üzleteiben) rendelnek egyre többen alternatív húskészítményeket tartalmazó ételt, hanem az élelmiszerboltokban is egyre több fagyasztott műhús kerül a kosarakba. Mivel egyre többen választják a speciális, húsmentes diétákat, a vega, vegán életmódot és törekszenek ökológiai lábnyomuk csökkentésére, a vendéglátóipari egységek étlapjain is egyre-másra jelennek meg a gomba- vagy éppen sajtalapú húspótlók, és ez a tendencia folytatódni fog.

6. Hasítanak a tenger gyümölcsei

A nagy nemzetközi élelmiszerláncok fokozatosan bővítik az alga, tengeri hínár és már sós vízi élőlények felhasználásával készített saláták, köretek, snackek, chipsek kínálatát. Egyre gyakrabban találkozunk majd például tintahaltinta-burgerrel, -zsemlével és -tésztával az éttermekben és a boltok polcain. Az enyhén sós, kellemes ízt kölcsönző tinta egyes kutatások szerint csökkenti a vérnyomást és más pozitív élettani hatásokkal is jár. Neves szakácsok lazacpastrami, tengerisügér-sonkák bevezetésével is kísérleteznek étlapjaikon.

7. Alternatív és innovatív mezőgazdaság

Fogyasztók szélesedő rétege érdeklődik az alternatív mezőgazdasági megoldások iránt, és támogatja vásárlásaival a környezetbarát, innovatív, ugyanakkor az élelmiszer-biztonságot messzemenőkig garantáló technológiákat felvonultató termesztési módszereket. A következő évtized az úszó gazdaságok, a tengeren vagy akár föld alatt folyó alapanyag-termesztés korszaka lehet. Egyre több – például világítástechnikai – cég öl óriási pénzeket precíziós beltéri növénytermesztéssel (indoor farming) kapcsolatos projektekbe. Az új módszerek révén egységnyi alapterületen a korábbi terméseredmények többszöröse érhető el akár 90 százalékkal alacsonyabb vízfelhasználással, kevesebb növényvédő szer alkalmazásával, nem mellesleg pedig éghajlattól függetlenül bármilyen zöldség, gyümölcs, gyógynövény megterem akár iroda- és lakóépületekben is.

8. Mennek a mocktélok

Szintén a fogyasztók egészségtudatosságának növekedésével függ össze az alacsony alkoholtartalmú és az alkoholmentes koktélok, azaz mocktailok térnyerése. Egyre több országban árulják sikerrel az élelmiszerüzletekben dobozos, palackozott formában vagy bárpultoknál azokat a koktélokat, amelyek a korábbi gyakorlattól eltérően nem magas alkoholtartalmú whiskey-ket, vodkát, gint tartalmaznak, hanem például komlótartalmú pezsgővizet, magas vitamintartalmú gyümölcsleveket vagy más, egészséges összetevőket. A fiatalabb generációk tagjai ugyanis immár az esti szórakozás idején is szem előtt tartják a vitalitás kérdését.

9. Csomagolásmentes-mánia

A fogyasztók egyre inkább azokat a vállalatokat fogják jutalmazni vásárlásaikkal, amelyek bizonyíthatóan tesznek a környezeti ártalmak visszaszorításáért működésük során. Szakemberek szerint e trendnek érzékelhető hatása lesz a jövedelmezőségre a következő évtizedben. Nem véletlenül kísérleteznek világszerte gombaszárból készült, szerves alapanyagú ládák használatával, csomagolás- sőt, műanyagmentes élelmiszerláncok létrehozásával. A felvilágosult zöld vásárló immár nem elégszik meg a fenntarthatóságra vonatkozó jelentésekkel és sajtóközleményekkel, testközelből akarja megtapasztalni, hogy kedvenc boltja valóban csak arra használ a természeti erőforrásokból, amire feltétlenül szükséges.

10. Individualizált étkezés

A digitális forradalom lehetővé tette, hogy bárki a saját igényeire szabott megközelítést dolgozzon ki mentális és fizikai egészségének fenntartására, aminek egyik alapja az étkezés. Az internet és az okostelefonos applikációk a következő évtizedben megnyitják az utat olyan egészségügyi tesztek végzése és adathalmazok elemzése előtt, amelyek maximálisan személyre szabott étrendek elkészítését segíthetik elő. Az online világban nemcsak a különleges alapanyagok és élelmiszerek beszerzése válik lehetővé pillanatok alatt, hanem egy saját gasztouniverzum kiépítése is.

Forrás: Store insider


Ahol bezárul egy ajtó – ott mindig kinyílik egy másik

Ahol bezárul egy ajtó – ott mindig kinyílik egy másik 

Karácsonyi ajándékként megnyílt a főváros egyik legizgalmasabb gasztronómiáját és álomdesign megoldásait kínáló rooftop bár és étterme, a BiBo Budapest.
Kitehetik a gyászszalagot a Mozartkugeln rajongók

Kitehetik a gyászszalagot a Mozartkugeln rajongók 

December 5-én gurult le az utolsó Mozart golyó Salzburgban, ugyanis az azt gyártó nagyvállalat bezárta ausztriai üzemét.
Az Agrártárca szerint jól fogynak a rozé borok

Az Agrártárca szerint jól fogynak a rozé borok 

A Hegyközségek Nemzeti Tanácsának (HNT) tavalyi felmérése szerint 2017-hez képest 5 százalékkal nőtt a magyarországi rozéfogyasztás, míg a vörösboré mérséklődött.
Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Jöhet egy vegán avokádó krémlikőrrel készült koktél?

Jöhet egy vegán avokádó krémlikőrrel készült koktél? 

Ez az ital is szerepel a Zazie Bistro & Bar új koktélkínálatában.
MICHELIN Guide: remények és esélyek

MICHELIN Guide: remények és esélyek 

December 10-én az Operaházban tartandó díjátadó ceremónián lehull a lepel arról, hogy idén mely vendéglátóhelyek nyernek bebocsájtást a MICHELIN Guide által elismertek szűk körébe.
Új megjelenést kapott karácsonyra a pesti plaza ételudvara

Új megjelenést kapott karácsonyra a pesti plaza ételudvara 

Az Arena Mall új és megújult üzletei mellett üde oázissá alakított ételudvarával várja a karácsonyi bevásárlásra indulókat.
Ünnepi különlegesség: folyékony fenyőfa

Ünnepi különlegesség: folyékony fenyőfa 

A  frissen szedett fenyőágakat a főzés során közvetlenül a forró sörléhez adják.
Szezonális finomságok és újragondolt klasszikusok a Kozmo Hotel téli étlapján

Szezonális finomságok és újragondolt klasszikusok a Kozmo Hotel téli étlapján 

A tél közeledtével a Kozmo Étterem új menüje a szezon ízeit és hangulatát idézi, egyaránt kényeztetve a hagyományos és a modernebb gasztronómia kedvelőit.
A pulykáknak rossz hír, az ágazat képviselőinek jó érkezett

A pulykáknak rossz hír, az ágazat képviselőinek jó érkezett 

A csökkenő kereslet ellenére továbbra is világélelmezési termék a pulykahús, és komoly növekedési lehetőségek előtt áll.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.