A birodalom visszavág

A világ harmadik legnagyobb területű és népességű országa, az Amerikai Egyesült Államok az ezredfordulótól komoly nehézségekkel nézett szembe. A 2001-es New York-i terrorcselekmény miatt visszaesett az amerikai turistaforgalom, ezzel együtt két évvel később, 2003-ban is a földkerekség harmadik legnagyobb, a turisztikai kiadások alapján pedig a legjelentősebb küldő piacaként tartották számon. A fogadóországok számára biztató, hogy a recesszióból való kilábalás jelei már tavaly is megmutatkoztak, és az elemzők az idei évre igazi áttörést jósolnak.

A New York-i terrortámadást követő recesszió éveiben 2001 és 2003 között kevesebben jöttek a tengerentúlra, Európa részesedése 38,9 százalékról 35,2 százalékra csökkent, jóllehet, még így is az első helyen szerepelt a tengerentúli úti célok ranglistáján. Hazánkat az amerikai kiutazók 1,4 százaléka kereste fel az említett időszakban, ez az Európába utazók 3,9 százalékát tette ki. Érdekes, hogy míg Európa részesedése 2001 és 2003 között 3,7 százalékkal csökkent, Magyarország piaci részesedése csak 0,1 százalékpontos csökkenést mutatott, azaz hazánk részesedése az európai utazásokból a visszaesés éveiben növekedett. A szeptember 11-ét követő átmeneti negatív trend már 2003-ban enyhült, tavaly pedig a vendégforgalmi adatok abszolút értékben meghaladták a 2001-es szintet és alig maradtak el a rekordévnek számító 2000-es értékektől. A tavalyi év egyébként már egész Európa számára kedvező eredményeket hozott: becslések szerint 5 százalékkal növekedett a kontinensünkre irányuló amerikai vendégforgalom.

Az USA a rendszerváltozás óta lett hazánk egyik legfontosabb turisztikai küldőpiaca, amely a kereskedelmi szálláshelyek és a szállodák vendégéjszakái alapján jelenleg az ötödik helyen áll. A Magyar Turizmus Rt. Piac- és Termékelemzési Irodaájának adatai alapján 1990 és 2000 közötti időszakban 61,9 százalékkal nőtt az amerikai látogatók száma, miközben az összes külföldi látogató száma 17,3 százalékkal csökkent. Országunkban az amerikai vendégek 94 százaléka szállodák szolgáltatásait veszi igénybe. Átlagos tartózkodási idejük 2,9 éjszaka, ami rövidebb ugyan a 3,2 napos átlagos külföldi tartózkodásnál, 1000 dolláros fajlagos költésük azonban jóval az átlag fölé emelkedik. A legtöbb amerikai vendégéjszaka a nyár elején, májusban és júniusban, illetve júliusban realizálódik. Regionális megoszlásban a vendégéjszakák 90,4 százalékát a Budapest–Közép-Duna vidék régióban töltik el, emellett a Balaton és a Nyugat-Magyarország régió 2 százalékos értéke emelkedik ki a többi régió 1 százalékos részaránya közül.

Az Egyesült Államok számokban
 Terület  9631 E km2
 Lakosság  295,7 millió fő
 Kiutazók száma (2003)  54,2 millió fő
 Kiutazók költése (2003)  56,2 millió dollár
 GDP értéke  10982 milliárd USD
 Egy főre jutó GDP  32800 USD/fő
 GDP növekedés  3 százalék
 Infláció  2,3 százalék
 Munkanélküliség  6 százalék

 Forrás: TT-gyűjtés 

Jó árral a gyenge dollár ellen

Az amerikai utazók körében szűkebb régiónk, a Visegrádi Négyek országairól (Csehország, Lengyelország, Magyarország, Szlovákia) jórészt az információk hiányának köszönhetően – negatív kép él, az egyes országok imázsa azonban már sokkal kedvezőbb. Turisztikai szempontból vonzó úti célnak tartják a régiót elsősorban építészete miatt és azért, mert a „régi Európa” hangulatát kínálja. A V4-ek előnyei közé sorolják a biztonságot és a nyugateurópaiénál kedvezőbb árakat is. Az utóbbi a gyenge dollár és abból adódóan az utazási költségek várható növekedése miatt különösen fontos. Az amerikaiak Csehországot és Magyarországot tartják régiónk legfejlettebb országainak, és úgy vélik, itt találják a legtöbb attrakciót is. Hazánkat a Visegrádi Négyek többi államától egyedülálló – tágabb értelemben vett – kulturális kínálata különbözteti meg számukra, például a zsidó örökség, a gasztronómia, a cigány zenekarok hegedűjátéka és a termálfürdők.

Egyénileg vagy szervezetten?

Az on-line turisztikai piac rendkívül fejlett az Egyesült Államokban. A felnőtt lakosság fele egyénileg, interneten keresztül foglalja utazásait. A népesség 70,8 százaléka, azaz 207,5 millió lakos rendelkezik internet-hozzáféréssel, és az on-line turisztikai költés 2003-ról 2004-re 40,4 milliárd dollárról 50,9 milliárd dollárra emelkedett. És nemcsak a 20 éveseké az internet: a nyugdíjaskorú generációk körében rohamosan növekszik a felhasználók száma. Míg 2000-ben a 65 év fölötti amerikaiak 15 százaléka használta rendszeresen a netet, mára már 26 százalékuk szörfözik a hálón.

Az amerikai Nemzeti Utazási Szövetség tagjai ennek ellenére úgy vélik, hogy ismét elérkezett a szervezett utak ideje. Azzal érvelnek, hogy az 55–65 év közötti, úgynevezett baby boomer generáció, amely tíz éve kizárólag egyénileg utazott, mára elfáradt, elkényelmesedett, és szívesen szervezteti meg útját irodával. Az USA-ban ez a korosztály költ a legtöbbet utazásra, összesen 270 millió dollárt évente. Ők rendelkeznek a szabadon elkölthető jövedelmek 50 százalékával, és a luxusutazások 80 százalékát is ők veszik igénybe. Őket célozta meg tavaly nyár elején Tony Curtis-kampányával a Magyar Turizmus Rt. is, amely 8 százalékos szállodai vendégforgalom- növekedést remélt az akciótól a 2004-es évre. Várakozásaikat messze felülmúlták az eredmények: tavaly a tervezettnél kétszer, mintegy 16 százalékkal több turista érkezett kereskedelmi szálláshelyeinkre.

Az amerikai utaztatók azt remélik, hogy a gyengülő dollár is az ő malmukra hajtja a vizet. A szervezett utakra most befizetők 20-40 százalékos megtakarítást érhetnek el az egyéni utasokkal szemben, mivel ők még a tavaly év végi árfolyamon kiajánlott katalógusárakon utaznak.

Zsámboky Gábor, a Magyar Turizmus Rt. New York-i külképviselője arra mutatott rá, hogy a magyar beutaztatók számára még a szervezetten érkező vendég sem feltétlenül jelent piacot. Míg ugyanis 10-15 éve az amerikai túraszervezők még bevonták útjaik szervezésébe a magyarországi beutaztató vállalkozásokat, ma már közvetlenül a szállodákhoz és az egyéb szolgáltatókhoz fordulnak. A szakember a hazai tour-operátorok egyetlen esélyeként a szervezést igénylő, egyedi, interaktív, az interneten közvetlenül nem foglalható szolgáltatáscsomagokat nevezte meg, amelyekkel azonban nemhogy helyük, hanem garantált sikerük lesz az amerikai piacon. A hagyományos buszos körutazásokat már nem lehet eladni az amerikai utasoknak. A mozgalmas, maradandó élményt nyújtó, különleges ajánlatokra vevők, legyen az bortúra, gourmet túra főzőtanfolyammal, vagy színházi barangolás a kuliszszák mögött. Akad olyan szentendrei szolgáltató, amely ezt felismerve, angolul beszélő magyar családoknál uzsonnáztatja vendégeit. A program sikere folytatást kívánt; az utasok hamarosan a helyi képzőművészek alkotóműhelyeibe is bepillantást nyerhetnek.

Az amerikai lakosság legnépszerűbb úti céljai Európában (2001–2003)
     Összes kiutazásból (%)  Összes európai kiutazásból (%)
 1.  Egyesült Királyság  14,1  40,1
 2.  Franciaország  11,3  32,1
 3.  Olaszország  10,8  30,8
 4.  Németország  8,8  25,0
 5.  Ausztria  5,3  15,1
 6.  Spanyolország  5,2  14,9
 7.  Hollandia  5,0  14,3
 8.  Írország  4,8  13,7
 9.  Svájc  4,8  13,5
 10.  Belgium  3,2  9,2
 ...  ...  ...  ...
 20.  Magyarország  1,4  3,9

Forrás: Magyar Turizmus Rt. Piac és Termékelemzési Iroda   

Az amerikai, aki hazánkat választaná

Egy 2003-as felmérés szerint az amerikai kiutazók 18,2 százaléka nyilatkozott úgy, hogy különösen szívesen, vagy nagyon szívesen ellátogatna Magyarországra. Ez a közel 6,7 millió főt számláló szegmens az amerikai felnőtt lakosság 3,1 százalékát teszi ki. A felmérés szerint a Magyarország potenciális célcsoportjába tartozó amerikai turista tapasztalt utazó, városban lakik, az átlagnál magasabban képzett és költségtudatos, annak ellenére, hogy viszonylag magas jövedelemmel rendelkezik. Fontos számára, hogy megismerje az ország kultúráját, utazását jó előre megtervezi, de hajlandó gyors döntésre is, hogy a kedvező ajánlatokat kihasználhassa. Többnyire önállóan utazna, csupán minden ötödik venne részt szervezett, elsősorban valamilyen tematikus úton. Egy desztináció kiválasztása során inkább a világhálón keres információt, mintsem utazási irodához fordulna. Kilencven százalékuk rendelkezik internethozzáféréssel, elsősorban a légitársaságok, a szállodák és az on-line utazási irodák honlapjait figyelik, illetve használják. Legtöbbjüknek van e-mail címe, és 50 százalékuk szívesen kap utazási ajánlatokat drótpostán.


Kínai légi utasforgalmi adatok

Kínai légi utasforgalmi adatok 

Kínában a légi utasforgalom 12,3 százalékkal nőtt a harmadik negyedévben.
Átadták az Aeroplex új berendezéskarbantartó központját

Átadták az Aeroplex új berendezéskarbantartó központját 

Nagy Márton, nemzetgazdasági miniszter is részt vett pénteken, az Aeroplex Berendezéskarbantartó Központ ünnepélyes átadásán, Maglódon.
Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben

Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben 

Erős havazás bénítja a gépek fel- és leszállását.
Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.