Letisztul, koncentrálódik az európai légi piac

A fapadosok mellett három nagy légitársasági csoport maradhat fenn Európában - állítják a Financial Times által megkérdezett szakértők.

 A "fapados" cégek mellett legfeljebb három nagy hagyományos légitársasági csoport marad fenn Európában - jósolták a Financial Times által kedden idézett iparági elemzők.

A londoni gazdasági napilap elemzése szerint a legnagyobb európai olcsó jegyes légitársaságok prosperálnak a gazdasági hanyatlás idején, de a térség nemzeti légitársaságainak helyzete sokkal nehezebb.

Az EU szuverén adósságválsága közepette ugyanis az utazók - még az üzletemberek is - azzal igyekeznek takarékoskodni, hogy az unión belüli repülésekre a fapadosokat használják a nemzeti légitársaságok helyett. Ennek következményei az iparági eredményekben mutatkoznak.

A Ryanair, a forgalom alapján legnagyobb európai olcsójegyes légitársaság éppen a múlt héten emelte 2011-2012-re szóló eredmény-előrejelzését 440 millió euróról 480 millió euróra, miközben a Lufthansa - a bevételek alapján legnagyobb európai nemzeti légitársaság - már szeptemberben profitfigyelmeztetést adott ki, az Air France-KLM, a második legnagyobb európai nemzeti légitársasági csoport pedig novemberben azt jelezte, hogy 2011-re működési szintű veszteséget vár - áll a Financial Times keddi elemzésében.

Ráadásul az olcsójegyes légitársaságok jó helyzetben vannak ahhoz, hogy kihasználják egyes állami támogatású európai légitársaságok összeomlását. A Financial Times ezzel kapcsolatban felidézi, hogy a Ryanair "alig néhány órával" a Malév leállása után bejelentette budapesti bázisának létrehozását.

Az ír légitársaság azért tudott "lecsapni", mert a téli időszakra leállította 80 Boeing 737-es repülőgépét. Joe Gill, a legnagyobb ír értékforgalmazó és tanácsadó cég, a Bloxham szakelemzője a Financial Timesnak azt mondta, hogy a 80 leállított repülőgép biztosítja a Ryanairnek azt a "gyorsreagálású alakulatot", amellyel a cég a magyarországihoz hasonló, megnyíló piaci lehetőségeket ki tudja aknázni.

A lap szerint az iparági elemzők további légitársaságok csődjét jósolják Európában, mivel "egyszerűen túl sok a légitársaság". A legtöbb elemzői előrejelzés szerint Európában végül három nagy nemzeti légitársasági csoport marad fenn: a Lufthansa, az Air France-KLM, valamint az International Airlines Group (IAG), a British Airways és a spanyol Iberia tulajdonos holdingcége.

Geoff van Klaveren, a Deutsche Bank iparági elemzője további összeomlásokat és társasági egyesüléseket vár, miután becslése szerint Európa 40 legnagyobb légitársasága közül 21-nek 1 százaléknál kisebb részesedése volt tavaly az európai piacból a rövid távú utakon kínált férőhelyek alapján számolva.

Klaveren a Financial Timesnak kiemelte, hogy az öt legnagyobb amerikai légitársaság - a Southwest Airlines, a Delta, a United-Continental, az American Airlines és a US Airways - az amerikai piac férőhely-kapacitásának 86 százalékát fedte le tavaly.

Ezzel szemben az öt legnagyobb európai légitársasági csoport - a Lufthansa, a Ryanair, az Air France-KLM, az EasyJet és az IAG - az unión belüli kapacitásoknak csak a 45 százalékán osztozott.

A Deutsche Bank elemzőjének előrejelzése szerint a Lufthansa, az Air France-KLM és az IAG "életben marad", mert kifizetődő hosszú távú útvonalhálózatokat működtetnek, azonban az összes európai "másodvonalbeli" hagyományos légitársaság veszélyben van, és "nehéz elképzelni", hogy ezek hosszabb távon miként maradhatnak életképesek - jelentette Kertész Róbert, az MTI tudósítója Londonból.


Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.
SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között

SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között 

Szorosabb együttműködési megállapodást kötött a Garuda Indonesia és a Singapore Airlines.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.