Letisztul, koncentrálódik az európai légi piac

A fapadosok mellett három nagy légitársasági csoport maradhat fenn Európában - állítják a Financial Times által megkérdezett szakértők.

 A "fapados" cégek mellett legfeljebb három nagy hagyományos légitársasági csoport marad fenn Európában - jósolták a Financial Times által kedden idézett iparági elemzők.

A londoni gazdasági napilap elemzése szerint a legnagyobb európai olcsó jegyes légitársaságok prosperálnak a gazdasági hanyatlás idején, de a térség nemzeti légitársaságainak helyzete sokkal nehezebb.

Az EU szuverén adósságválsága közepette ugyanis az utazók - még az üzletemberek is - azzal igyekeznek takarékoskodni, hogy az unión belüli repülésekre a fapadosokat használják a nemzeti légitársaságok helyett. Ennek következményei az iparági eredményekben mutatkoznak.

A Ryanair, a forgalom alapján legnagyobb európai olcsójegyes légitársaság éppen a múlt héten emelte 2011-2012-re szóló eredmény-előrejelzését 440 millió euróról 480 millió euróra, miközben a Lufthansa - a bevételek alapján legnagyobb európai nemzeti légitársaság - már szeptemberben profitfigyelmeztetést adott ki, az Air France-KLM, a második legnagyobb európai nemzeti légitársasági csoport pedig novemberben azt jelezte, hogy 2011-re működési szintű veszteséget vár - áll a Financial Times keddi elemzésében.

Ráadásul az olcsójegyes légitársaságok jó helyzetben vannak ahhoz, hogy kihasználják egyes állami támogatású európai légitársaságok összeomlását. A Financial Times ezzel kapcsolatban felidézi, hogy a Ryanair "alig néhány órával" a Malév leállása után bejelentette budapesti bázisának létrehozását.

Az ír légitársaság azért tudott "lecsapni", mert a téli időszakra leállította 80 Boeing 737-es repülőgépét. Joe Gill, a legnagyobb ír értékforgalmazó és tanácsadó cég, a Bloxham szakelemzője a Financial Timesnak azt mondta, hogy a 80 leállított repülőgép biztosítja a Ryanairnek azt a "gyorsreagálású alakulatot", amellyel a cég a magyarországihoz hasonló, megnyíló piaci lehetőségeket ki tudja aknázni.

A lap szerint az iparági elemzők további légitársaságok csődjét jósolják Európában, mivel "egyszerűen túl sok a légitársaság". A legtöbb elemzői előrejelzés szerint Európában végül három nagy nemzeti légitársasági csoport marad fenn: a Lufthansa, az Air France-KLM, valamint az International Airlines Group (IAG), a British Airways és a spanyol Iberia tulajdonos holdingcége.

Geoff van Klaveren, a Deutsche Bank iparági elemzője további összeomlásokat és társasági egyesüléseket vár, miután becslése szerint Európa 40 legnagyobb légitársasága közül 21-nek 1 százaléknál kisebb részesedése volt tavaly az európai piacból a rövid távú utakon kínált férőhelyek alapján számolva.

Klaveren a Financial Timesnak kiemelte, hogy az öt legnagyobb amerikai légitársaság - a Southwest Airlines, a Delta, a United-Continental, az American Airlines és a US Airways - az amerikai piac férőhely-kapacitásának 86 százalékát fedte le tavaly.

Ezzel szemben az öt legnagyobb európai légitársasági csoport - a Lufthansa, a Ryanair, az Air France-KLM, az EasyJet és az IAG - az unión belüli kapacitásoknak csak a 45 százalékán osztozott.

A Deutsche Bank elemzőjének előrejelzése szerint a Lufthansa, az Air France-KLM és az IAG "életben marad", mert kifizetődő hosszú távú útvonalhálózatokat működtetnek, azonban az összes európai "másodvonalbeli" hagyományos légitársaság veszélyben van, és "nehéz elképzelni", hogy ezek hosszabb távon miként maradhatnak életképesek - jelentette Kertész Róbert, az MTI tudósítója Londonból.


A Wizz Air utasai közel egy napja várják, hogy hazatérhessenek  Rómából

A Wizz Air utasai közel egy napja várják, hogy hazatérhessenek Rómából 

Tegnap este 21:35-kor szállt volna fel a Wizz Air Rómából Budapestre tartó járata, de néhány órás várakozás után kiderült, hogy a járatot törölték.
Turbóüzemmódra kapcsol az Air France a párizsi olimpia miatt

Turbóüzemmódra kapcsol az Air France a párizsi olimpia miatt 

Minden repülőgépét menetrendbe állítja ,és rendkívüli intézkedéseket vezet be a francia légitársaság az olimpia idejére.
A SunExpress pénteki törökországi útja egy életre emlékezetes marad utasainak

A SunExpress pénteki törökországi útja egy életre emlékezetes marad utasainak 

Egy napon át váratták utasaikat a Budapest Airport tranzit területén belül.
Újdonsággal lepte meg utasait a China Airlines

Újdonsággal lepte meg utasait a China Airlines 

Az Osztrák Szövetségi Vasúttal együttműködve egy új szolgáltatást dolgoztak ki.
Új taggal bővült a Royal Caribbean-család

Új taggal bővült a Royal Caribbean-család 

Hivatalosan is csatlakozott a hajótársaság flottájához a legújabb tengerjáró, az Utopia of the Seas.
Ilyen lesz az új Air Force One

Ilyen lesz az új Air Force One 

Az új Air Force One, hivatalosan VC-25B jelzésű, a Boeing 747-8 Intercontinental utasszállító repülőgépen alapul, és számos jelentős módosítást kap majd, hogy megfeleljen az elnöki különgép elvárásainak.
Hétvégétől sűrűbben jár a repülőtéri gyorsjárat

Hétvégétől sűrűbben jár a repülőtéri gyorsjárat 

A nyári repülőtéri forgalom várható növekedése miatt péntektől gyakrabban jár napközben a 100E Repülőtéri Expressz a Deák Ferenc tér és a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér között.
Indul az Intercity Splitbe

Indul az Intercity Splitbe 

    Az elővételi jegyértékesítés tavaszi indulása óta 8300 jegyet vásároltak az utasok, ami a tavalyi 14 ezer jegy több mint felét teszi ki.
"Varázslatos Duna" néven új luxus hajójárat Budapestről

"Varázslatos Duna" néven új luxus hajójárat Budapestről 

A Mária Terézia november 10-én indult nyolcnapos útjára, amely a németországi Passauban ér véget. 
Spanyol járatnyitás Budapest felé

Spanyol járatnyitás Budapest felé  

Bilbao városa légi összeköttetésében jelentős változás várható. Decembertől.