Magas régiós költségvetés

A lengyel Wrocław megye képviseletében hazánkba érkezett Andrzej Pawluszeket, Wrocław Önkormányzatának elnökhelyettesét, az Alsó-Sziléziai Idegenforgalmi Szervezet elnökét kérdeztük a megye turizmusáról és a hivatal munkájáról.

Milyen szerepet tölt be a turizmus a megye életében?

– Lengyelország 16 vajdasága közül az alsó-sziléziai vajdaság életében játszik a legjelentősebb szerepet a turizmus. A Karkonosze hegyek kedvelt síterület. A gyógyvízkincsnek köszönhetően számos gyógyüdülőhely található a megyében. Fontos szegmens a kulturális turizmus is, Wrocławban található a vajdaságok közül a legtöbb történelmi és műemlék. A látnivalókon kívül kulturális eseményekben is gazdag a választék. A turisztikai infrastruktúra is folyamatosan fejlődik az erős belföldi magántőkének köszönhetően.

Milyen a vendégek megoszlása?

– Nagyon erős a belföldi turizmus Lengyelországban, a vendégek közel 70 százaléka hazai. A külföldi látogatóknak pedig hozzávetőlegesen 90 százaléka német.

Mi az elsődleges célja a régiós idegenforgalmi szervezetnek?

– Alapvető célunk, hogy minél több turistát vonzzunk Alsó-Sziléziába. Alulról szerveződő szövetségünkben a helyi önkormányzatok és a helyi turisztikai vállalkozások képviselői egyaránt tagok. Célkitűzéseikből már számos megvalósult: nagyon jól kiépített turistaútvonalaink vannak, minden attrakciót turisztikai információs táblák jeleznek. Jó minőségű kerékpárútvonalak és felújított felvonókkal rendelkező, hóágyúzott sípályák találhatók a régióban.

Ha jól értem, a szervezet nem csak promócióval foglalkozik.

– Valóban, tulajdonképpen minden olyan tevékenységet ellátunk, mint a Magyar Turizmus Rt. Magyarországon, csak nem országos, hanem regionális szinten. Kidolgoztunk például egy 2013-ig szóló, széles spektrumú turizmusfejlesztési stratégiát. Dolgozunk egy kiadványprojekten is, amely több nyelven, többek között magyarul mutatja be Alsó-Sziléziát. Pályázunk uniós pénzekre is, így az idei évben jelentős marketingbüdzsére számítunk, ami kifejezetten a régió reklámozására szolgál majd.

Mennyit költenek évente reklámra?

– A büdzsénket két évre tervezzük. Ez 2005–2006-ra körülbelül 2-2,5 millió euró. Nem szép dolog, de annyiban kritizálnom kell a hazámat, hogy Lengyelország sajnos a mai napig sokkal kevesebb pénzt fordít turisztikai propagandára, mint például Magyarország. Nálunk az országmarketingre a Magyar Turizmus Rt. költségvetésének egyötöde áll rendelkezésre, ezért is szükséges, hogy a regionális szervezetek is foglalkozzanak marketinggel. Ez a 2 millió euró, amihez a megyének sikerül a különféle pályázati forrásokból hozzájutni, jóval meghaladja az országos promócióra szánt összeget.

Milyen az együttműködés a Lengyel Nemzeti Idegenforgalmi Képviselettel?

– Nagyon jól tudunk együtt dolgozni. Az itt működő turisztikai képviseletnek köszönhetően kiderült, hogy a kuturális attrakcióink mellett van igény a magyar piacon síterepeink és üdülőhelyeink iránt is. Az idei UTAZÁS kiállításon való megjelenést szintén a képvi-seletnek köszönhetjük.

Ezek szerint fontos önöknek a magyar piac?

– Igen. Szervezetünk Csehország mellett Magyarországon végzi a legkeményebben marketingtevékenységét. Szeretnénk megváltoztatni a magyarok utazási szokásait, hiszen nem csak Varsó és Krakkó létezik Lengyelországban. Vannak magyar utazási irodák, amelyek szerveznek Alsó- Sziléziába utakat, és számos program jelent meg a Lengyel Idegenforgalmi Szervezet magyar nyelvű kiadványaiban is.

Mivel készülnek a 2006-os Budapesti Tavaszi Fesztiválra?

– 2006-ban nagy, átfogó bemutatkozást tervezünk Alsó-Sziléziának. Jövőre az ideinél nagyobb költségvetéssel, 3–400 ezer euróval dolgozunk majd. Elhozzuk Magyarországra a több mint száz ember részvételével megvalósuló mega-operaelőadást, Ponchielli La Giocondáját, amelyet a Dunán, uszályokon felállított színpadon adunk majd elő. A közönség a folyó partján található nézőtérről tekintheti majd meg a monumentális előadást.

 Alsó-Sziléziába érkezett turisták száma   
 2001  2002  2003 2004  
 315 200  320 000  371 600  433 124
 Alsó-Sziléziában eltöltött vendégéjszakák száma (ezer)   
 2001  2002  2003  2004
 793   792,4  955,2  1138,5
 Forrás: Lengyel Nemzeti Idegenforgalmi Képviselet   

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.
Kutyafogadó a római reptéren

Kutyafogadó a római reptéren 

A Dog Relais az első olyan kutyáknak szánt fogadóhely, amelyet olasz repülőtéren hoztak létre.
Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.
Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül

Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül 

Amelia, a Wizz Air chatbotja nem véletlenül kapta nevét: a legendás pilótanőről, Amelia Earhartról nevezték el.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.