Magas régiós költségvetés

A lengyel Wrocław megye képviseletében hazánkba érkezett Andrzej Pawluszeket, Wrocław Önkormányzatának elnökhelyettesét, az Alsó-Sziléziai Idegenforgalmi Szervezet elnökét kérdeztük a megye turizmusáról és a hivatal munkájáról.

Milyen szerepet tölt be a turizmus a megye életében?

– Lengyelország 16 vajdasága közül az alsó-sziléziai vajdaság életében játszik a legjelentősebb szerepet a turizmus. A Karkonosze hegyek kedvelt síterület. A gyógyvízkincsnek köszönhetően számos gyógyüdülőhely található a megyében. Fontos szegmens a kulturális turizmus is, Wrocławban található a vajdaságok közül a legtöbb történelmi és műemlék. A látnivalókon kívül kulturális eseményekben is gazdag a választék. A turisztikai infrastruktúra is folyamatosan fejlődik az erős belföldi magántőkének köszönhetően.

Milyen a vendégek megoszlása?

– Nagyon erős a belföldi turizmus Lengyelországban, a vendégek közel 70 százaléka hazai. A külföldi látogatóknak pedig hozzávetőlegesen 90 százaléka német.

Mi az elsődleges célja a régiós idegenforgalmi szervezetnek?

– Alapvető célunk, hogy minél több turistát vonzzunk Alsó-Sziléziába. Alulról szerveződő szövetségünkben a helyi önkormányzatok és a helyi turisztikai vállalkozások képviselői egyaránt tagok. Célkitűzéseikből már számos megvalósult: nagyon jól kiépített turistaútvonalaink vannak, minden attrakciót turisztikai információs táblák jeleznek. Jó minőségű kerékpárútvonalak és felújított felvonókkal rendelkező, hóágyúzott sípályák találhatók a régióban.

Ha jól értem, a szervezet nem csak promócióval foglalkozik.

– Valóban, tulajdonképpen minden olyan tevékenységet ellátunk, mint a Magyar Turizmus Rt. Magyarországon, csak nem országos, hanem regionális szinten. Kidolgoztunk például egy 2013-ig szóló, széles spektrumú turizmusfejlesztési stratégiát. Dolgozunk egy kiadványprojekten is, amely több nyelven, többek között magyarul mutatja be Alsó-Sziléziát. Pályázunk uniós pénzekre is, így az idei évben jelentős marketingbüdzsére számítunk, ami kifejezetten a régió reklámozására szolgál majd.

Mennyit költenek évente reklámra?

– A büdzsénket két évre tervezzük. Ez 2005–2006-ra körülbelül 2-2,5 millió euró. Nem szép dolog, de annyiban kritizálnom kell a hazámat, hogy Lengyelország sajnos a mai napig sokkal kevesebb pénzt fordít turisztikai propagandára, mint például Magyarország. Nálunk az országmarketingre a Magyar Turizmus Rt. költségvetésének egyötöde áll rendelkezésre, ezért is szükséges, hogy a regionális szervezetek is foglalkozzanak marketinggel. Ez a 2 millió euró, amihez a megyének sikerül a különféle pályázati forrásokból hozzájutni, jóval meghaladja az országos promócióra szánt összeget.

Milyen az együttműködés a Lengyel Nemzeti Idegenforgalmi Képviselettel?

– Nagyon jól tudunk együtt dolgozni. Az itt működő turisztikai képviseletnek köszönhetően kiderült, hogy a kuturális attrakcióink mellett van igény a magyar piacon síterepeink és üdülőhelyeink iránt is. Az idei UTAZÁS kiállításon való megjelenést szintén a képvi-seletnek köszönhetjük.

Ezek szerint fontos önöknek a magyar piac?

– Igen. Szervezetünk Csehország mellett Magyarországon végzi a legkeményebben marketingtevékenységét. Szeretnénk megváltoztatni a magyarok utazási szokásait, hiszen nem csak Varsó és Krakkó létezik Lengyelországban. Vannak magyar utazási irodák, amelyek szerveznek Alsó- Sziléziába utakat, és számos program jelent meg a Lengyel Idegenforgalmi Szervezet magyar nyelvű kiadványaiban is.

Mivel készülnek a 2006-os Budapesti Tavaszi Fesztiválra?

– 2006-ban nagy, átfogó bemutatkozást tervezünk Alsó-Sziléziának. Jövőre az ideinél nagyobb költségvetéssel, 3–400 ezer euróval dolgozunk majd. Elhozzuk Magyarországra a több mint száz ember részvételével megvalósuló mega-operaelőadást, Ponchielli La Giocondáját, amelyet a Dunán, uszályokon felállított színpadon adunk majd elő. A közönség a folyó partján található nézőtérről tekintheti majd meg a monumentális előadást.

 Alsó-Sziléziába érkezett turisták száma   
 2001  2002  2003 2004  
 315 200  320 000  371 600  433 124
 Alsó-Sziléziában eltöltött vendégéjszakák száma (ezer)   
 2001  2002  2003  2004
 793   792,4  955,2  1138,5
 Forrás: Lengyel Nemzeti Idegenforgalmi Képviselet   

Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre

Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre 

Az algériai légitársaság október 20-tól naponta repül majd az előzetes tervek szerint Algír és Budapest között.
Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből

Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből 

Több mint tízezer londoni taxis nyújtott be keresetet az Uber ellen, azzal vádolva a céget, hogy szándékosan félrevezette a hatóságokat az engedélyek megszerzése érdekében.
A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót

A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót 

Már 23 millió megtett kilométer felett jár a most 5 éves wigo.
Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni

Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni 

Az alagút 27,6 km hosszú lenne maximum 300 méteres mélységben.
Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon

Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon 

Az új szolgáltatás több, mint tízmillió belépőjegyet kínál utasai számára, több mint háromszáz városába.
Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója

Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója 

A Randstad Employer Brand díjakat a világ legnagyobb független munkáltatói márkakutatása alapján osztják ki.
Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel

Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel 

Az AVIAREPS Magyarország, az idén 30 éves AVIAREPS cégcsoport magyar leányvállalata jelentette be a járatindítást.
Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi

Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi 

Dubajban vasárnap bejelentették az emírség azon tervét, hogy az Al Maktoum nemzetközi repülőteret a világ legnagyobb repülőterévé fejlesztik.
A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába

A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába 

A Jókaival a nagyközönség május elsejétől Balatonfüreden találkozhat, ahol sétahajóként üzemel  a teljes hajózási szezonban.
Lazulós döntés a holland légitársaságnál

Lazulós döntés a holland légitársaságnál 

Tornacipőt hordhat májustól a KLM teljes hajózó személyzete.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.