– Lengyelország 16 vajdasága közül az alsó-sziléziai vajdaság életében játszik a legjelentősebb szerepet a turizmus. A Karkonosze hegyek kedvelt síterület. A gyógyvízkincsnek köszönhetően számos gyógyüdülőhely található a megyében. Fontos szegmens a kulturális turizmus is, Wrocławban található a vajdaságok közül a legtöbb történelmi és műemlék. A látnivalókon kívül kulturális eseményekben is gazdag a választék. A turisztikai infrastruktúra is folyamatosan fejlődik az erős belföldi magántőkének köszönhetően.
Milyen a vendégek megoszlása?– Nagyon erős a belföldi turizmus Lengyelországban, a vendégek közel 70 százaléka hazai. A külföldi látogatóknak pedig hozzávetőlegesen 90 százaléka német.
Mi az elsődleges célja a régiós idegenforgalmi szervezetnek?– Alapvető célunk, hogy minél több turistát vonzzunk Alsó-Sziléziába. Alulról szerveződő szövetségünkben a helyi önkormányzatok és a helyi turisztikai vállalkozások képviselői egyaránt tagok. Célkitűzéseikből már számos megvalósult: nagyon jól kiépített turistaútvonalaink vannak, minden attrakciót turisztikai információs táblák jeleznek. Jó minőségű kerékpárútvonalak és felújított felvonókkal rendelkező, hóágyúzott sípályák találhatók a régióban.
Ha jól értem, a szervezet nem csak promócióval foglalkozik.– Valóban, tulajdonképpen minden olyan tevékenységet ellátunk, mint a Magyar Turizmus Rt. Magyarországon, csak nem országos, hanem regionális szinten. Kidolgoztunk például egy 2013-ig szóló, széles spektrumú turizmusfejlesztési stratégiát. Dolgozunk egy kiadványprojekten is, amely több nyelven, többek között magyarul mutatja be Alsó-Sziléziát. Pályázunk uniós pénzekre is, így az idei évben jelentős marketingbüdzsére számítunk, ami kifejezetten a régió reklámozására szolgál majd.
Mennyit költenek évente reklámra?– A büdzsénket két évre tervezzük. Ez 2005–2006-ra körülbelül 2-2,5 millió euró. Nem szép dolog, de annyiban kritizálnom kell a hazámat, hogy Lengyelország sajnos a mai napig sokkal kevesebb pénzt fordít turisztikai propagandára, mint például Magyarország. Nálunk az országmarketingre a Magyar Turizmus Rt. költségvetésének egyötöde áll rendelkezésre, ezért is szükséges, hogy a regionális szervezetek is foglalkozzanak marketinggel. Ez a 2 millió euró, amihez a megyének sikerül a különféle pályázati forrásokból hozzájutni, jóval meghaladja az országos promócióra szánt összeget.
Milyen az együttműködés a Lengyel Nemzeti Idegenforgalmi Képviselettel?– Nagyon jól tudunk együtt dolgozni. Az itt működő turisztikai képviseletnek köszönhetően kiderült, hogy a kuturális attrakcióink mellett van igény a magyar piacon síterepeink és üdülőhelyeink iránt is. Az idei UTAZÁS kiállításon való megjelenést szintén a képvi-seletnek köszönhetjük.
Ezek szerint fontos önöknek a magyar piac?– Igen. Szervezetünk Csehország mellett Magyarországon végzi a legkeményebben marketingtevékenységét. Szeretnénk megváltoztatni a magyarok utazási szokásait, hiszen nem csak Varsó és Krakkó létezik Lengyelországban. Vannak magyar utazási irodák, amelyek szerveznek Alsó- Sziléziába utakat, és számos program jelent meg a Lengyel Idegenforgalmi Szervezet magyar nyelvű kiadványaiban is.
Mivel készülnek a 2006-os Budapesti Tavaszi Fesztiválra?– 2006-ban nagy, átfogó bemutatkozást tervezünk Alsó-Sziléziának. Jövőre az ideinél nagyobb költségvetéssel, 3–400 ezer euróval dolgozunk majd. Elhozzuk Magyarországra a több mint száz ember részvételével megvalósuló mega-operaelőadást, Ponchielli La Giocondáját, amelyet a Dunán, uszályokon felállított színpadon adunk majd elő. A közönség a folyó partján található nézőtérről tekintheti majd meg a monumentális előadást.
Alsó-Sziléziába érkezett turisták száma | |||
2001 | 2002 | 2003 | 2004 |
315 200 | 320 000 | 371 600 | 433 124 |
Alsó-Sziléziában eltöltött vendégéjszakák száma (ezer) | |||
2001 | 2002 | 2003 | 2004 |
793 | 792,4 | 955,2 | 1138,5 |
Forrás: Lengyel Nemzeti Idegenforgalmi Képviselet |