Meddig szárnyal?

A Malév új vezérigazgatója úgy látja, a légitársaság még a privatizáció elhúzódása vagy meghiúsulása estén is képes egy-két évig stabilan működni. Stratégiai befektetőre szerinte szükség lenne, csakúgy mint a létszámkarcsúsításra és a Sky Teamhoz való csatlakozásra.

- Ön a folyamatban lévő privatizáció kellős közepén lett a Malév vezérigazgatója. Nem fogja megbánni, hogy elfoglalta ezt a pozíciót, ha megbízása csak néhány hónapig tart?

- Mérnök vagyok, úgy terveztem, hogy optimális esetben akár több évig is lehetek vezérigazgató. Megvannak az elképzeléseim, de a privatizációs folyamat lezárásáig nem kívánok olyan döntést hozni, ami bármilyen módon korlátozná az új tulajdonos mozgásterét.

- Közhellyé vált, hogy a légitársaságok nincsenek könnyű helyzetben: jött a terrorveszély, aztán a fapadosok, végül az emelkedő üzemanyag-árak. Ön milyennek látja a légitársaság helyzetét?

- Szerintem a Malév egy-két évig akkor is képes működni, ha most nem sikerül privatizálni, de hosszabb távon mindenképp szüksége van stratégiai befektetőre. Ferihegynek és az országnak szüksége van a Malévre. Nélküle négy-öt évig lassabban bővülne a légi forgalom a mostaninál. Azt sem szabad elfelejteni, hogy ráhordó hatása révén a többi légitársaság forgalmát is növeli, és Budapest átszálló forgalmának mintegy 30 százalékát adja.

- Milyen eredményt prognosztizáltak 2005 végére?

- Jelenleg elfogadásra váró üzleti tervünk 500 millió forintos veszteséget prognosztizál. A Malévet jó esetben nullszaldó körüli eredménnyel lehet működtetni, de ehhez nélkülözhetetlen egyes üzletágak kiszervezése és értékesítése.

- De ezzel még várni kell. Melyek azok a lépések, amelyek megtételén gondolkozik? Vannak-e tervek a géppark átalakítására? Lesz-e létszámleépítés?

- Véleményem szerint a mostani négy típus sok a jelenleg 28 gépből álló flottához képest. A létszámot illetően is jelentős tartalékaink vannak. A hosszú távú utak gazdaságosságán el kell gondolkozni.

- Tavaly augusztusban vásárolt a Malév száz ülést a Hainan légitársaság pekingi járatán. Milyen a helyek kihasználtsága?

- Induláskor 80-85 százalékos volt a kihasználtság, de télen visszaesett az érdeklődés. A közeljövőben Kínában tárgyalok, remélhetőleg ez erősíteni fogja a járatot.

- Az utóbbi egy évben visszaesett a Malév részesedése a Magyarországon értékesített utasforgalomban. Hogyan próbálják újra megnyerni az utazási irodák bizalmát?

- Úgy érzem, az utazási irodák bizalma az évtizedek alatt kialakult korrekt partneri viszonynak köszönhetően töretlen a Malév iránt. Amivel ki tudunk emelkedni a többiek közül, az a gyorsabb reaakció: a charterjáratoknál a foglalásokra például a korábbi egy hét helyett egy-két napon belül reagálni fogunk.

- Ki fogja-e használni a Malév azt a lehetőséget, hogy amióta Magyarország is csatlakozott az EU-hoz, az unió bármely két városa között indíthat járatot?

- Vizsgáljuk annak lehetőségét is, milyen járatokat indíthatunk az EU városai között. Most még csak annyit mondhatok, hogy egynél több, tíznél kevesebb ilyen járatról van szó.

- Körülbelül másfél éve a Malév is bevezette az on-line jegyvásárlást. Mekkora az érdeklődés iránta?

- Mostanra elérte a 25 százalékot azok aránya, akik interneten vásárolták meg repülőjegyüket, ami azt jelenti, hogy túl vagyunk a 3 milliárd forinton. Nyugat-európai értékesítésünkben ez az arány 30-40 százalékos. Terveink szerint még az idén elérjük az 5-6 milliárd forintos bevételt.

- Ön szükségesnek tartja-e, hogy a Malév csatlakozzék valamelyik szövetségi rendszerhez?

- Igen. Előrehaladott tárgyalásokat folytatunk a Sky Teammel a Malév mielőbbi társult tagságáról.

Született

1954. július 5-én

Család

Elvált, párjával boldog párkapcsolatban él. Két felnőtt gyereke van.

Iskolák:

1977 Budapesti Műszaki Egyetem, Villamosmérnöki Kar

1979 BME Villamosmérnöki kar, szakmérnöki képzés

1980 Egyetemi doktori cím

Munkahelyek

2003-2005 Budapest Airport Rt., igazgatósági tag

2003-2005 M-Ingatlan Ingatlankezelő Rt., vezérigazgató

2002-2003 Malév Rt., igazgatósági tag

2001-2003 Group 4-Matávőr Rt., vezérigazgató (Group 4 Securitas és a MATÁV Rt. 50-50 százalékos tulajdonú társasága)

1999-2001 Eladja a Megamicro Rt.-t, de továbbra is vezérigazgató marad

1995-1999 Megamicro Rt., elnök-vezérigazgató

1990-1995 Megamicro Kisszövetkezet (1991-től részvénytársaság) beosztott, majd elnök-vezérigazgatóhelyettes

1982-1985 Félállásban adjunktus a BME Villamosmérnöki Karán

1982-1990 Különböző politikai állások

1977-1982 Budapesti Műszaki Egyetem, Villamosmérnöki Kar Híradástechnikai Intézet tudományos ösztöndíjas, majd tanársegéd

Nyelvismeret

Angol szakmai tárgyalási szint

Hobbi

Műrepülés, síelés, búvárkodás


Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre

Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre 

Az algériai légitársaság október 20-tól naponta repül majd az előzetes tervek szerint Algír és Budapest között.
Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből

Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből 

Több mint tízezer londoni taxis nyújtott be keresetet az Uber ellen, azzal vádolva a céget, hogy szándékosan félrevezette a hatóságokat az engedélyek megszerzése érdekében.
A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót

A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót 

Már 23 millió megtett kilométer felett jár a most 5 éves wigo.
Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni

Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni 

Az alagút 27,6 km hosszú lenne maximum 300 méteres mélységben.
Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon

Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon 

Az új szolgáltatás több, mint tízmillió belépőjegyet kínál utasai számára, több mint háromszáz városába.
Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója

Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója 

A Randstad Employer Brand díjakat a világ legnagyobb független munkáltatói márkakutatása alapján osztják ki.
Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel

Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel 

Az AVIAREPS Magyarország, az idén 30 éves AVIAREPS cégcsoport magyar leányvállalata jelentette be a járatindítást.
Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi

Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi 

Dubajban vasárnap bejelentették az emírség azon tervét, hogy az Al Maktoum nemzetközi repülőteret a világ legnagyobb repülőterévé fejlesztik.
A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába

A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába 

A Jókaival a nagyközönség május elsejétől Balatonfüreden találkozhat, ahol sétahajóként üzemel  a teljes hajózási szezonban.
Lazulós döntés a holland légitársaságnál

Lazulós döntés a holland légitársaságnál 

Tornacipőt hordhat májustól a KLM teljes hajózó személyzete.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.