Meddig szárnyal?

A Malév új vezérigazgatója úgy látja, a légitársaság még a privatizáció elhúzódása vagy meghiúsulása estén is képes egy-két évig stabilan működni. Stratégiai befektetőre szerinte szükség lenne, csakúgy mint a létszámkarcsúsításra és a Sky Teamhoz való csatlakozásra.

- Ön a folyamatban lévő privatizáció kellős közepén lett a Malév vezérigazgatója. Nem fogja megbánni, hogy elfoglalta ezt a pozíciót, ha megbízása csak néhány hónapig tart?

- Mérnök vagyok, úgy terveztem, hogy optimális esetben akár több évig is lehetek vezérigazgató. Megvannak az elképzeléseim, de a privatizációs folyamat lezárásáig nem kívánok olyan döntést hozni, ami bármilyen módon korlátozná az új tulajdonos mozgásterét.

- Közhellyé vált, hogy a légitársaságok nincsenek könnyű helyzetben: jött a terrorveszély, aztán a fapadosok, végül az emelkedő üzemanyag-árak. Ön milyennek látja a légitársaság helyzetét?

- Szerintem a Malév egy-két évig akkor is képes működni, ha most nem sikerül privatizálni, de hosszabb távon mindenképp szüksége van stratégiai befektetőre. Ferihegynek és az országnak szüksége van a Malévre. Nélküle négy-öt évig lassabban bővülne a légi forgalom a mostaninál. Azt sem szabad elfelejteni, hogy ráhordó hatása révén a többi légitársaság forgalmát is növeli, és Budapest átszálló forgalmának mintegy 30 százalékát adja.

- Milyen eredményt prognosztizáltak 2005 végére?

- Jelenleg elfogadásra váró üzleti tervünk 500 millió forintos veszteséget prognosztizál. A Malévet jó esetben nullszaldó körüli eredménnyel lehet működtetni, de ehhez nélkülözhetetlen egyes üzletágak kiszervezése és értékesítése.

- De ezzel még várni kell. Melyek azok a lépések, amelyek megtételén gondolkozik? Vannak-e tervek a géppark átalakítására? Lesz-e létszámleépítés?

- Véleményem szerint a mostani négy típus sok a jelenleg 28 gépből álló flottához képest. A létszámot illetően is jelentős tartalékaink vannak. A hosszú távú utak gazdaságosságán el kell gondolkozni.

- Tavaly augusztusban vásárolt a Malév száz ülést a Hainan légitársaság pekingi járatán. Milyen a helyek kihasználtsága?

- Induláskor 80-85 százalékos volt a kihasználtság, de télen visszaesett az érdeklődés. A közeljövőben Kínában tárgyalok, remélhetőleg ez erősíteni fogja a járatot.

- Az utóbbi egy évben visszaesett a Malév részesedése a Magyarországon értékesített utasforgalomban. Hogyan próbálják újra megnyerni az utazási irodák bizalmát?

- Úgy érzem, az utazási irodák bizalma az évtizedek alatt kialakult korrekt partneri viszonynak köszönhetően töretlen a Malév iránt. Amivel ki tudunk emelkedni a többiek közül, az a gyorsabb reaakció: a charterjáratoknál a foglalásokra például a korábbi egy hét helyett egy-két napon belül reagálni fogunk.

- Ki fogja-e használni a Malév azt a lehetőséget, hogy amióta Magyarország is csatlakozott az EU-hoz, az unió bármely két városa között indíthat járatot?

- Vizsgáljuk annak lehetőségét is, milyen járatokat indíthatunk az EU városai között. Most még csak annyit mondhatok, hogy egynél több, tíznél kevesebb ilyen járatról van szó.

- Körülbelül másfél éve a Malév is bevezette az on-line jegyvásárlást. Mekkora az érdeklődés iránta?

- Mostanra elérte a 25 százalékot azok aránya, akik interneten vásárolták meg repülőjegyüket, ami azt jelenti, hogy túl vagyunk a 3 milliárd forinton. Nyugat-európai értékesítésünkben ez az arány 30-40 százalékos. Terveink szerint még az idén elérjük az 5-6 milliárd forintos bevételt.

- Ön szükségesnek tartja-e, hogy a Malév csatlakozzék valamelyik szövetségi rendszerhez?

- Igen. Előrehaladott tárgyalásokat folytatunk a Sky Teammel a Malév mielőbbi társult tagságáról.

Született

1954. július 5-én

Család

Elvált, párjával boldog párkapcsolatban él. Két felnőtt gyereke van.

Iskolák:

1977 Budapesti Műszaki Egyetem, Villamosmérnöki Kar

1979 BME Villamosmérnöki kar, szakmérnöki képzés

1980 Egyetemi doktori cím

Munkahelyek

2003-2005 Budapest Airport Rt., igazgatósági tag

2003-2005 M-Ingatlan Ingatlankezelő Rt., vezérigazgató

2002-2003 Malév Rt., igazgatósági tag

2001-2003 Group 4-Matávőr Rt., vezérigazgató (Group 4 Securitas és a MATÁV Rt. 50-50 százalékos tulajdonú társasága)

1999-2001 Eladja a Megamicro Rt.-t, de továbbra is vezérigazgató marad

1995-1999 Megamicro Rt., elnök-vezérigazgató

1990-1995 Megamicro Kisszövetkezet (1991-től részvénytársaság) beosztott, majd elnök-vezérigazgatóhelyettes

1982-1985 Félállásban adjunktus a BME Villamosmérnöki Karán

1982-1990 Különböző politikai állások

1977-1982 Budapesti Műszaki Egyetem, Villamosmérnöki Kar Híradástechnikai Intézet tudományos ösztöndíjas, majd tanársegéd

Nyelvismeret

Angol szakmai tárgyalási szint

Hobbi

Műrepülés, síelés, búvárkodás


Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.
SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között

SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között 

Szorosabb együttműködési megállapodást kötött a Garuda Indonesia és a Singapore Airlines.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.