- Ön a folyamatban lévő privatizáció kellős közepén lett a Malév vezérigazgatója. Nem fogja megbánni, hogy elfoglalta ezt a pozíciót, ha megbízása csak néhány hónapig tart?
- Mérnök vagyok, úgy terveztem, hogy optimális esetben akár több évig is lehetek vezérigazgató. Megvannak az elképzeléseim, de a privatizációs folyamat lezárásáig nem kívánok olyan döntést hozni, ami bármilyen módon korlátozná az új tulajdonos mozgásterét.
- Közhellyé vált, hogy a légitársaságok nincsenek könnyű helyzetben: jött a terrorveszély, aztán a fapadosok, végül az emelkedő üzemanyag-árak. Ön milyennek látja a légitársaság helyzetét?
- Szerintem a Malév egy-két évig akkor is képes működni, ha most nem sikerül privatizálni, de hosszabb távon mindenképp szüksége van stratégiai befektetőre. Ferihegynek és az országnak szüksége van a Malévre. Nélküle négy-öt évig lassabban bővülne a légi forgalom a mostaninál. Azt sem szabad elfelejteni, hogy ráhordó hatása révén a többi légitársaság forgalmát is növeli, és Budapest átszálló forgalmának mintegy 30 százalékát adja.
- Milyen eredményt prognosztizáltak 2005 végére?
- Jelenleg elfogadásra váró üzleti tervünk 500 millió forintos veszteséget prognosztizál. A Malévet jó esetben nullszaldó körüli eredménnyel lehet működtetni, de ehhez nélkülözhetetlen egyes üzletágak kiszervezése és értékesítése.
- De ezzel még várni kell. Melyek azok a lépések, amelyek megtételén gondolkozik? Vannak-e tervek a géppark átalakítására? Lesz-e létszámleépítés?
- Véleményem szerint a mostani négy típus sok a jelenleg 28 gépből álló flottához képest. A létszámot illetően is jelentős tartalékaink vannak. A hosszú távú utak gazdaságosságán el kell gondolkozni.
- Tavaly augusztusban vásárolt a Malév száz ülést a Hainan légitársaság pekingi járatán. Milyen a helyek kihasználtsága?
- Induláskor 80-85 százalékos volt a kihasználtság, de télen visszaesett az érdeklődés. A közeljövőben Kínában tárgyalok, remélhetőleg ez erősíteni fogja a járatot.
- Az utóbbi egy évben visszaesett a Malév részesedése a Magyarországon értékesített utasforgalomban. Hogyan próbálják újra megnyerni az utazási irodák bizalmát?
- Úgy érzem, az utazási irodák bizalma az évtizedek alatt kialakult korrekt partneri viszonynak köszönhetően töretlen a Malév iránt. Amivel ki tudunk emelkedni a többiek közül, az a gyorsabb reaakció: a charterjáratoknál a foglalásokra például a korábbi egy hét helyett egy-két napon belül reagálni fogunk.
- Ki fogja-e használni a Malév azt a lehetőséget, hogy amióta Magyarország is csatlakozott az EU-hoz, az unió bármely két városa között indíthat járatot?
- Vizsgáljuk annak lehetőségét is, milyen járatokat indíthatunk az EU városai között. Most még csak annyit mondhatok, hogy egynél több, tíznél kevesebb ilyen járatról van szó.
- Körülbelül másfél éve a Malév is bevezette az on-line jegyvásárlást. Mekkora az érdeklődés iránta?
- Mostanra elérte a 25 százalékot azok aránya, akik interneten vásárolták meg repülőjegyüket, ami azt jelenti, hogy túl vagyunk a 3 milliárd forinton. Nyugat-európai értékesítésünkben ez az arány 30-40 százalékos. Terveink szerint még az idén elérjük az 5-6 milliárd forintos bevételt.
- Ön szükségesnek tartja-e, hogy a Malév csatlakozzék valamelyik szövetségi rendszerhez?
- Igen. Előrehaladott tárgyalásokat folytatunk a Sky Teammel a Malév mielőbbi társult tagságáról.
Született
1954. július 5-én
Család
Elvált, párjával boldog párkapcsolatban él. Két felnőtt gyereke van.
Iskolák:
1977 Budapesti Műszaki Egyetem, Villamosmérnöki Kar
1979 BME Villamosmérnöki kar, szakmérnöki képzés
1980 Egyetemi doktori cím
Munkahelyek
2003-2005 Budapest Airport Rt., igazgatósági tag
2003-2005 M-Ingatlan Ingatlankezelő Rt., vezérigazgató
2002-2003 Malév Rt., igazgatósági tag
2001-2003 Group 4-Matávőr Rt., vezérigazgató (Group 4 Securitas és a MATÁV Rt. 50-50 százalékos tulajdonú társasága)
1999-2001 Eladja a Megamicro Rt.-t, de továbbra is vezérigazgató marad
1995-1999 Megamicro Rt., elnök-vezérigazgató
1990-1995 Megamicro Kisszövetkezet (1991-től részvénytársaság) beosztott, majd elnök-vezérigazgatóhelyettes
1982-1985 Félállásban adjunktus a BME Villamosmérnöki Karán
1982-1990 Különböző politikai állások
1977-1982 Budapesti Műszaki Egyetem, Villamosmérnöki Kar Híradástechnikai Intézet tudományos ösztöndíjas, majd tanársegéd
Nyelvismeret
Angol szakmai tárgyalási szint
Hobbi
Műrepülés, síelés, búvárkodás