Mozgóképes marketing 2004

Ha nem is gomba módra, de örvendetesen szaporodnak a turisztikai honlapok. Legutóbb például egy olyan jelent meg, amely kizárólag az utazók véleményét adja közre egy-egy hotelről, országrészről, utazási irodáról.

Csak remélhető, hogy az új honlapok gazdái nem csak a divat kedvéért költenek esetenként százezreket a bemutatkozásra. Mert jelenleg a honlapgazdák többségének fogalma sincs arról, hogy a fő- és aloldalakat naponta mennyien látogatják, a cikkek és a képek közül melyekre kattintottak a legtöbben – és ami pontosan ilyen fontos –, melyekre kattintanak a legkevesebben. Ezeket ugyanis pillanatokon belül le kellene cserélni! Kevesen tudják, hogy havi két-háromezer forintért léteznek olyan szolgáltatók, akik naprakész adatokkal segítik a honlap összes oldalának elemzését. Gyakori hiba például, hogy a nyitó- és az aloldalak között kevés a kapcsolódási, vagyis „rávezetési” pont, ezért megdöbbenve láthatnánk, hogy a legtöbb látogatónk csak a főoldalt, vagy maximum az akciós ajánlatok listáját olvassa el, majd rögtön továbbáll.

A mozgókép segít

Amint a sorozat első két részében olvashatták, minden mozgóképpel támogatott termék átlagban hatszor könnyebben adható el, vagy ahogy egy 2001-es amerikai felmérésben fogalmaztak: 4-8-szorosára nő a „vásárlási hajlandóság”. Elmondtuk, hogy a technika kulcsszava a streaming, azaz a videoinformációk folyamatos áramlása egy speciális szervertől a felhasználóig. Az persze nem zárható ki, hogy „holnapra” már megújul ez a technika, és ismét új fogalmakat kell megtanulnunk.

Ha a saját honlapunkról, egy azon elhelyezett fényképről kattintható, „indítható” videóról van szó, szabadon választhatjuk meg a fénykép nagyságát, hiszen ezért nem kell fizetnünk. Ha azonban valamelyik akciós utat, új szállodát, vagy csak magát a honlapot szeretnénk híressé tenni, akkor keresnünk kell egy nagy nézettséggel rendelkező turisztikai vagy egyéb portált. Azon viszont minél nagyobb a reklámfelület, annál többe kerül. Ott már nem fizethető meg a 320×240 pixeles felület, ráadásul még egy kisebb (pl. 240×180) felületet sem tud minden portál elfogadni, hiszen a belső szerkezete ezt nem teszi lehetővé. Nincs más megoldás, bannerekben kell gondolkodnunk.

A videobanner

Nem mindegy tehát, hogy ha sok pénzt áldozunk egy drága, de nézett oldalon a bannerünkre, annak milyen belső tartalmat adunk. Mint ahogy elavultnak minősíthető a letöltéses módszer (kivéve, amikor az a célunk, hogy a letöltött anyagot a felhasználók egymásnak küldözgessék), ma már ugyanúgy elavult minden olyan banner, amely nem tartalmaz videót. Ennek az állításnak a súlyát akkor érezzük pontosan, ha végignézzük a két vezető turisztikai portálunk bannerjeit. A helyzet minősíthető szegényházinak, balkáninak, de rögtön hozzá kell tennünk: ezért nem a portálok a hibásak. Mondhatjuk, hogy az USAhoz képest ma már nem kell tíz évet várnunk, amíg a technikai újdonságok hozzánk is elérkeznek. Ha valakit ez a magyarázat megnyugtat, lelke rajta. A tét azonban sokkal nagyobb! Ugyanis minél nehezebb helyzetbe kerülnek a honi utazási irodák, minél kevesebbet költenek reklámra, annál fontosabb számukra, hogy azt h a t é kony an költsék el. Hetek óta hirdet például egy siófoki szálloda az egyik nagy portálunk főoldalán. A banner kivitele ízléses, van benne néhány szép fotó, meg egy kis grafika. Látatlanban lehet rá fogadni, hogy 1000 látogató közül négy-hat fő rákattint, hiszen ez a nagy átlag bármely hagyományos módszerrel készült banner esetén. Amíg ez a banner felkerült az oldalra, nyilván sokan bábáskodtak körülötte. Egy, egyetlenegy ember sem volt közöttük, aki 2001 óra szakirodalmat olvasott volna, és aki azt javasolta volna, hogy a fényképek helyett tegyenek mozgóképet a bannerbe! A divat kedvéért? Nem! A mozgókép egyrészt nem divat, hanem trend. A divat a hullám, amely gyorsan jön, és amikor partot ér, lecsendesedik. A trend maga a dagály, amely lassan keletkezik, de hatalmas ereje van. Visszatérve az iménti példára: ha videó is lenne a szálloda bannerében, 1000 látogatóból nem 4-6 (tehát 0,5%), hanem 24-36 (tehát kb. 3%, azaz a hatszorosa) kattintana a bannerre, elérve a szálló honlapját. Igaz, ehhez szükség lett volna egy kb. 15–20 másodperces videóra is. Mondjuk, 60 ezer forintért. A banner teljes költsége azonban még így is csak maximum kb. másfélszeresére nőtt volna, hatékonysága viszont hozzávetőleg négy és félszeresére!

Kétszereplős verseny

A videobannerek alapvetően kétfajta technikával készülnek. Leegyszerűsítve a fogalmakat: az egyik a Java technológia, amelynél a videobanner tartalmaz egy lejátszórészt (embedded player), amely azzal együtt érkezik a felhasználó gépére. A másik a Flash technológián alapszik, illetve a tavaly megjelent speciális szerveren, amelyen keresztül a banner videorésze eljut a felhasználóig, és az annak gépén lévő 6-os vagy 7-es flash player játssza le. A világpiacon nagy harc dúl a két technológia között. Azonban ez a verseny is eldőlni látszik: a flash-re épülő video könnyebben és gyorsabban be tudott jutni az emberek agyába, mint vetélytársa. (folytatjuk)


Kínai légi utasforgalmi adatok

Kínai légi utasforgalmi adatok 

Kínában a légi utasforgalom 12,3 százalékkal nőtt a harmadik negyedévben.
Átadták az Aeroplex új berendezéskarbantartó központját

Átadták az Aeroplex új berendezéskarbantartó központját 

Nagy Márton, nemzetgazdasági miniszter is részt vett pénteken, az Aeroplex Berendezéskarbantartó Központ ünnepélyes átadásán, Maglódon.
Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben

Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben 

Erős havazás bénítja a gépek fel- és leszállását.
Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.