Mozgóképes marketing 2004

Ha nem is gomba módra, de örvendetesen szaporodnak a turisztikai honlapok. Legutóbb például egy olyan jelent meg, amely kizárólag az utazók véleményét adja közre egy-egy hotelről, országrészről, utazási irodáról.

Csak remélhető, hogy az új honlapok gazdái nem csak a divat kedvéért költenek esetenként százezreket a bemutatkozásra. Mert jelenleg a honlapgazdák többségének fogalma sincs arról, hogy a fő- és aloldalakat naponta mennyien látogatják, a cikkek és a képek közül melyekre kattintottak a legtöbben – és ami pontosan ilyen fontos –, melyekre kattintanak a legkevesebben. Ezeket ugyanis pillanatokon belül le kellene cserélni! Kevesen tudják, hogy havi két-háromezer forintért léteznek olyan szolgáltatók, akik naprakész adatokkal segítik a honlap összes oldalának elemzését. Gyakori hiba például, hogy a nyitó- és az aloldalak között kevés a kapcsolódási, vagyis „rávezetési” pont, ezért megdöbbenve láthatnánk, hogy a legtöbb látogatónk csak a főoldalt, vagy maximum az akciós ajánlatok listáját olvassa el, majd rögtön továbbáll.

A mozgókép segít

Amint a sorozat első két részében olvashatták, minden mozgóképpel támogatott termék átlagban hatszor könnyebben adható el, vagy ahogy egy 2001-es amerikai felmérésben fogalmaztak: 4-8-szorosára nő a „vásárlási hajlandóság”. Elmondtuk, hogy a technika kulcsszava a streaming, azaz a videoinformációk folyamatos áramlása egy speciális szervertől a felhasználóig. Az persze nem zárható ki, hogy „holnapra” már megújul ez a technika, és ismét új fogalmakat kell megtanulnunk.

Ha a saját honlapunkról, egy azon elhelyezett fényképről kattintható, „indítható” videóról van szó, szabadon választhatjuk meg a fénykép nagyságát, hiszen ezért nem kell fizetnünk. Ha azonban valamelyik akciós utat, új szállodát, vagy csak magát a honlapot szeretnénk híressé tenni, akkor keresnünk kell egy nagy nézettséggel rendelkező turisztikai vagy egyéb portált. Azon viszont minél nagyobb a reklámfelület, annál többe kerül. Ott már nem fizethető meg a 320×240 pixeles felület, ráadásul még egy kisebb (pl. 240×180) felületet sem tud minden portál elfogadni, hiszen a belső szerkezete ezt nem teszi lehetővé. Nincs más megoldás, bannerekben kell gondolkodnunk.

A videobanner

Nem mindegy tehát, hogy ha sok pénzt áldozunk egy drága, de nézett oldalon a bannerünkre, annak milyen belső tartalmat adunk. Mint ahogy elavultnak minősíthető a letöltéses módszer (kivéve, amikor az a célunk, hogy a letöltött anyagot a felhasználók egymásnak küldözgessék), ma már ugyanúgy elavult minden olyan banner, amely nem tartalmaz videót. Ennek az állításnak a súlyát akkor érezzük pontosan, ha végignézzük a két vezető turisztikai portálunk bannerjeit. A helyzet minősíthető szegényházinak, balkáninak, de rögtön hozzá kell tennünk: ezért nem a portálok a hibásak. Mondhatjuk, hogy az USAhoz képest ma már nem kell tíz évet várnunk, amíg a technikai újdonságok hozzánk is elérkeznek. Ha valakit ez a magyarázat megnyugtat, lelke rajta. A tét azonban sokkal nagyobb! Ugyanis minél nehezebb helyzetbe kerülnek a honi utazási irodák, minél kevesebbet költenek reklámra, annál fontosabb számukra, hogy azt h a t é kony an költsék el. Hetek óta hirdet például egy siófoki szálloda az egyik nagy portálunk főoldalán. A banner kivitele ízléses, van benne néhány szép fotó, meg egy kis grafika. Látatlanban lehet rá fogadni, hogy 1000 látogató közül négy-hat fő rákattint, hiszen ez a nagy átlag bármely hagyományos módszerrel készült banner esetén. Amíg ez a banner felkerült az oldalra, nyilván sokan bábáskodtak körülötte. Egy, egyetlenegy ember sem volt közöttük, aki 2001 óra szakirodalmat olvasott volna, és aki azt javasolta volna, hogy a fényképek helyett tegyenek mozgóképet a bannerbe! A divat kedvéért? Nem! A mozgókép egyrészt nem divat, hanem trend. A divat a hullám, amely gyorsan jön, és amikor partot ér, lecsendesedik. A trend maga a dagály, amely lassan keletkezik, de hatalmas ereje van. Visszatérve az iménti példára: ha videó is lenne a szálloda bannerében, 1000 látogatóból nem 4-6 (tehát 0,5%), hanem 24-36 (tehát kb. 3%, azaz a hatszorosa) kattintana a bannerre, elérve a szálló honlapját. Igaz, ehhez szükség lett volna egy kb. 15–20 másodperces videóra is. Mondjuk, 60 ezer forintért. A banner teljes költsége azonban még így is csak maximum kb. másfélszeresére nőtt volna, hatékonysága viszont hozzávetőleg négy és félszeresére!

Kétszereplős verseny

A videobannerek alapvetően kétfajta technikával készülnek. Leegyszerűsítve a fogalmakat: az egyik a Java technológia, amelynél a videobanner tartalmaz egy lejátszórészt (embedded player), amely azzal együtt érkezik a felhasználó gépére. A másik a Flash technológián alapszik, illetve a tavaly megjelent speciális szerveren, amelyen keresztül a banner videorésze eljut a felhasználóig, és az annak gépén lévő 6-os vagy 7-es flash player játssza le. A világpiacon nagy harc dúl a két technológia között. Azonban ez a verseny is eldőlni látszik: a flash-re épülő video könnyebben és gyorsabban be tudott jutni az emberek agyába, mint vetélytársa. (folytatjuk)


Halálos hajóbaleset Verőcénél - még tart az áldozatok felkutatása

Halálos hajóbaleset Verőcénél - még tart az áldozatok felkutatása 

A parton, a vízen és a vízben, valamint hőkamerás és egyéb drónokkal a levegőből is keresik a szombat éjjel Verőcénél balesetet szenvedett hajó eltűnt utasait.
Code share megállapodás az airBaltic és a Bulgaria Air között

Code share megállapodás az airBaltic és a Bulgaria Air között 

Ennek értelmében utasaiknak nagyobb rugalmasságot biztosítanak a két ország közötti utazás esetén.
Rekordnyereség a Singapore Airlines-nál

Rekordnyereség a Singapore Airlines-nál 

Tovább bővül a flotta és az útvonalhálózat.
Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé

Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé 

A hagyományos autók már nem kelendőek.
Átlépték a 130 milliárd forintot a repülőtéri fejlesztések

Átlépték a 130 milliárd forintot a repülőtéri fejlesztések 

...és a nagyszabású építkezések folytatódnak tovább.
Luxusdivatmárka a fedélzeten

Luxusdivatmárka a fedélzeten 

A készletet a China Airlines környezeti fenntarthatósági filozófiája jellemzi.
Nyáron hat új célállomás a lett légitársaság kínálatában

Nyáron hat új célállomás a lett légitársaság kínálatában 

Az idei nyári szezonban az airBaltic hat új célállomásra indít járatot Rigából, ezzel már több mint 70 útvonalat kínálnak a lett fővárosból.
Mindig is érdekelte, hogy milyen lehet egy buszgarázs belseje?

Mindig is érdekelte, hogy milyen lehet egy buszgarázs belseje? 

Ha igen, akkor május 11-én, szombaton módja lesz rá, hogy alaposan megtekintse.
Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson

Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson 

A Tour de Hongrie miatt május 10-11-én számíthatunk korlátozásokra és lezárásokra.
Látta már a Turkish Airlines reklámját José Mourinhóval?

Látta már a Turkish Airlines reklámját José Mourinhóval? 

A partnerség alapja a két globális óriás kiválóság és győzelem iránti közös szenvedélyét.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.