Útkeresőben az üzleti utaztatás

Szakmai etikai kódex kidolgozását sürgeti a BTI Magyarország ügyvezető igazgatója, aki rövid távon a konferenciaturizmus, a céges tréningek és szemináriumok fellendülésére illetve az üzleti turizmus mérséklődésére számít.

Nemrég tartották a BTI jótékonysági golfnapját. Egy efféle kezdeményezés elég szokatlan Magyarországon. Mekkora volt a visszhangja?

– Több mint százan voltunk, s mondhatom, hogy mindenki nagyon jól érezte magát. Hazánkban valóban nincs túl nagy hagyománya a jótékonysági rendezvényeknek. A Business Travel International 2003 óta támogatja nemzetközi szinten az SOS Gyermekfalu mozgalmat, a tavaly decemberi délkelet-ázsiai szökőár után pedig létrehozta a BTI Tsunami Segély Alapítványt. A BTI partnerirodái szerte a világban 1 millió dollárt szeretnének közösen öszszegyűjteni, amiből egy speciális gyermekfalu épülhet a szökőár sújtotta területen. A BTI Magyarország Kft. ebben az évben csatlakozott először a BTI Dayhez, s egyúttal az SOS támogatási programhoz, s ennek tükrében én sikeresnek értékelem a szeptember végi programunkat. Ügyfeleinkkel, partnereinkkel a megszokottnál kötetlenebb keretek között tudtunk találkozni.

Mondana néhány szót a szakmai pályafutásáról?

– A Műszaki Egyetemen végeztem vegyészmérnökként, és 12 évig ezen a szakterületen dolgoztam először kutatómérnökként, majd a Külkereskedelmi Főiskola elvégzése után külkereskedőként. 1992-től a Hungexpo Rt. direktmarketing- osztályát vezettem. A Hungexponál töltött évek alatt végeztem el a London Business School és BKE közös MBA programját. 1999-ben a DDB Budapest reklámügynökség BTL részlegének, a Rapp Collinsnak lettem az ügyvezető igazgatója, ezt követően pedig a Telenor – a Pannon GSM tulajdonosa – mobil tartalomszolgáltató cégét, a Digitania Rt.-t vezettem. 2004-ben egy rövid ideig marketingkommunikációs tanácsadóként dolgoztam, amikor is egy humánpolitikai tanácsadó cég ajánlatára jöttem a BTIhoz.

Korábban nem sokat foglalkozott idegenforgalommal. Nem jelentett ez problémát?

– Nem éreztem így, amikor 2004 végén elkezdtem itt dolgozni, hiszen az idegenforgalom is a szolgáltatási szektorhoz tartozik. A feladat lényegében mindig ugyanaz: a lehető legpontosabban megismerni és kielégíteni az ügyfél igényeit a legmagasabb színvonalon és rugalmassággal.

Konkrétan mit jelent ez a BTI-nál?

– Elsősorban azt, hogy partnerként próbálunk ügyfeleinkkel együttműködni, s nagyon fontosnak tartjuk, hogy az ügyfél pontosan lássa, mi az az érték, amivel cégünk az ő munkáját támogatja. Egyre több multinacionális ügyfelet, hazai nagy céget szolgálunk ki, amelyek számára a szakmai megbízhatóság, a teljes átláthatóság elsődleges szempontok.

Említene néhány céget az ügyfeleik közül?

– Közel kétszázra tehető az ügyfeleink száma, ezen belül természetesen nagy számban szolgálunk ki multinacionális és nagy hazai vállalkozásokat, intézményeket. A BTI-nak vannak olyan termékei is, amit kifejezetten kis- és középvállalkozások kiszolgálásra fejlesztettek ki.

Milyen tendenciák érzékelhetőek az üzleti utaztatás piacán?

– Érezhető egyrészt a cégek törekvése a költségcsökentésre, másrészt a különböző technológiai megoldások – on-line foglalások, call centerek – szerepének a növekedése. A fapados légitársaságokkal folytatott árversenyben a klasszikus légitársaságok is csökkentik áraikat, ebből pedig következik, hogy az utazási irodáknak új megoldásokat kell keresniük a pénzügyi terveik megvalósításához, miközben az ügyfélkör jelentősen nem bővül. A cégek az üzleti utaztató partnertől az utazási keretük minél gazdaságosabb kihasználását várják el, s ebben a fapados légitársaságok is egyre nagyobb szerepet kapnak hazánkban is.

Az EU-csatlakozás után nem nőtt a külföldi utak száma?

– Nem tapasztalunk jelentős növekedést, de értelemszerűen módosult az irány: az állami szervek képviselői többet utaznak például Brüsszelbe. A forgalom legnagyobb része a regionálisan terjeszkedő vállalatok új egységeihez, illetve a multinacionális cégek központjaiba, tréningjeire történő utazásokból áll össze. Brüsszel után leggyakoribb irány Németország, ami alapvetően a cégek tulajdonosi struktúrájával függ össze. A költségek csökkentése érdekében egyre több cégnél szerveznek telefonos vagy videokonferenciákat.

Mekkora a BTI forgalma, és ennek mekkora része származik üzleti utaztatásból?

– Tavaly közel 4,7 milliárd forint volt a forgalmunk, ami csaknem 7 százalékos piaci részesedést jelent. A forgalom nem változott lényegesen 2003-hoz képest. Idén már optimistábbak vagyunk - a forgalom 8-10 százalékos bővülését tervezzük. Forgalmunk nagy hányadát az üzleti utaztatás generálja, kisebb rész származik az incentive utak szervezéséből és rendezvényszervezésből, valamint hagyományos turisztikai tevékenységből.

Az utóbbi két területen kedvezőbb tendenciák érzékelhetőek?

 – Igen, több nagy létszámú külföldi orvosi konferenciát is sikerült Magyarországra hozni az elmúlt években. Budapest nagyon vonzó célpont, lenne arra lehetőség, hogy sok EU-s rendezvényt itt tartsanak meg, ha lenne több ezer főt befogadó exkluzív konferencia- központunk. Fejlődő terület még a rendezvényszervezés: sok magyar cég kéri tréningek vagy szemináriumok szervezését.

Számukra mik a legnépszerűbb célpontok?

– Általában azok a vidéki városok, amelyek maximum egyórai autózással elérhetőek a fővárosból, például Visegrád, a Balaton – Siófok, Balatonfüred – vagy az egri szállodák. Az ilyen típusú rendezvények száma nő, ami annak köszönhető, hogy a cégek költségként számolhatják el az erre fordított összeget. A dolgozói ösztönzés egyre népszerűbb és jól bevált eszköze a dolgozók egy-két hetes intenzív külföldi nyelvtanfolyamra történő beiskolázása is.

Melyik volt a legérdekesebb ilyen jellegű megbízásuk?

– Egyik partnerünk rendszeresen futballmeccsre vagy koncertre viszi el a fontosabb partnereit, ügyfeleit, s ehhez a programhoz kapcsolnak egy értékesítési tréninget vagy szemináriumot.

A turisztikai részlegben most melyek önöknél a legkedveltebb úti célok?

– Minden, ami egzotikus: Ausztrália, Új-Zéland, Izland, Madeira, Afrika. A cunami emléke még eleven, Thaiföld most kezdi visszanyerni régi népszerűségét, az újabb terrortámadás miatt pedig Bali forgalma várhatóan vissza fog esni.

Ön szerint előny vagy hátrány az, hogy a külföldi tulajdonos szabályai szerint kell dolgozniuk?

– Én szeretem a multinacionális környezetet, s ennek megfelelően számos előnyét is látom. Egyértelműen több know-how-hoz juthatunk úgy, hogy a világ legsikeresebb üzleti utaztatási vállalatának tagja vagyunk, amely 3 ezer irodát tart fenn és 30 ezer embert foglalkoztat világszerte. Mint korábban említettem, a versenyben nagyon fontos lehet, hogy milyen eszközök állnak rendelkezésünkre az utazásmanagementben, ami a hazai piacon jelentősen növelheti a versenyképességünket, javíthatja a kiszolgálás színvonalát, gyorsaságát.

Én úgy látom, olyan nagyon nem különböznek a többi hasonló profilú cégtől. Hogyan különböztetik meg magukat?

– Számunkra érték a szakmai felkészültség, a munkatársaink folyamatos képzése, ügyfeleink felé a maximális átláthatóság, a világos riportolási, elemzési rendszer, a legújabb technikai eszközök használata, és a szigorú belső kontroll mellett működő számlázás. A tapasztalataink szerint ez működik: ügyfeleink jelentős része lojális cégünkhöz.

Az ön véleménye szerint mely területeken kellene fejlődnie Magyarországon az üzleti utak lebonyolítóinak?

– Fontos lenne fejleszteni az online szolgáltatásokat, egyértelműen kellene kommunikálni a költségeket és – egyáltalán nem utolsósorban – fel kellene állítani a szakma etikai kódexét. Közös fellépéssel el kellene érni, hogy bizonyos követelményeknek megfelelve és szabályozott módon működhessenek irodák a piacon.

Ez azt jelenti, hogy most komoly gondot okoznak a tisztességtelenül működő irodák?

– Tragikusnak talán nem mondható a helyzet, de biztosan könynyebb lenne az életünk, ha a szakma jobban tudná képviselni az érdekeit, s szabályozna bizonyos folyamatokat, eljárásokat, gondolok itt például a közbeszerzési tenderekre. Az ügyfeleket is tanítani kell – gyanakodjanak például, ha feltűnően kedvező árajánlatot kapnak egy tender során, vagy túl nagy az eltérés a felkínált kedvezményekben. Úgy gondolom, hogy rövid távon gondolkozik az, aki trükközéssel próbálja az ügyfeleket megszerezni, s a továbbiakban az ígért szolgáltatás és kedvezmény messze elmarad a beígérttől. A BTI értékeivel ez az üzletpolitika nem egyeztethető össze.

A BTI Magyarország története

1991 A Reisebüro Kuoni megalapította a Kuoni első magyarországi irodáját
1994 A Kuoni Magyarország a BTI tagja lett
2001 A Kuoni Magyarország megvásárolta a DER Utazási Irodát és ezzel az ország vezető üzleti utazási irodái közé került
2003 A Hogg Robinson, a BTI többségi tulajdonosa megvásárolta a Kuoni üzleti utaztatási részlegét Svájcban, Németországban, Ausztriában, Magyarországon és Lichtensteinben.
A BTI Magyarország Kft. megkapta az ISO9002 minősítést
2004 A magyar cég neve BTI Magyarország Üzleti Utaztatási Kft.-re változott.

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.
SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között

SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között 

Szorosabb együttműködési megállapodást kötött a Garuda Indonesia és a Singapore Airlines.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.