Útkeresőben az üzleti utaztatás

Szakmai etikai kódex kidolgozását sürgeti a BTI Magyarország ügyvezető igazgatója, aki rövid távon a konferenciaturizmus, a céges tréningek és szemináriumok fellendülésére illetve az üzleti turizmus mérséklődésére számít.

Nemrég tartották a BTI jótékonysági golfnapját. Egy efféle kezdeményezés elég szokatlan Magyarországon. Mekkora volt a visszhangja?

– Több mint százan voltunk, s mondhatom, hogy mindenki nagyon jól érezte magát. Hazánkban valóban nincs túl nagy hagyománya a jótékonysági rendezvényeknek. A Business Travel International 2003 óta támogatja nemzetközi szinten az SOS Gyermekfalu mozgalmat, a tavaly decemberi délkelet-ázsiai szökőár után pedig létrehozta a BTI Tsunami Segély Alapítványt. A BTI partnerirodái szerte a világban 1 millió dollárt szeretnének közösen öszszegyűjteni, amiből egy speciális gyermekfalu épülhet a szökőár sújtotta területen. A BTI Magyarország Kft. ebben az évben csatlakozott először a BTI Dayhez, s egyúttal az SOS támogatási programhoz, s ennek tükrében én sikeresnek értékelem a szeptember végi programunkat. Ügyfeleinkkel, partnereinkkel a megszokottnál kötetlenebb keretek között tudtunk találkozni.

Mondana néhány szót a szakmai pályafutásáról?

– A Műszaki Egyetemen végeztem vegyészmérnökként, és 12 évig ezen a szakterületen dolgoztam először kutatómérnökként, majd a Külkereskedelmi Főiskola elvégzése után külkereskedőként. 1992-től a Hungexpo Rt. direktmarketing- osztályát vezettem. A Hungexponál töltött évek alatt végeztem el a London Business School és BKE közös MBA programját. 1999-ben a DDB Budapest reklámügynökség BTL részlegének, a Rapp Collinsnak lettem az ügyvezető igazgatója, ezt követően pedig a Telenor – a Pannon GSM tulajdonosa – mobil tartalomszolgáltató cégét, a Digitania Rt.-t vezettem. 2004-ben egy rövid ideig marketingkommunikációs tanácsadóként dolgoztam, amikor is egy humánpolitikai tanácsadó cég ajánlatára jöttem a BTIhoz.

Korábban nem sokat foglalkozott idegenforgalommal. Nem jelentett ez problémát?

– Nem éreztem így, amikor 2004 végén elkezdtem itt dolgozni, hiszen az idegenforgalom is a szolgáltatási szektorhoz tartozik. A feladat lényegében mindig ugyanaz: a lehető legpontosabban megismerni és kielégíteni az ügyfél igényeit a legmagasabb színvonalon és rugalmassággal.

Konkrétan mit jelent ez a BTI-nál?

– Elsősorban azt, hogy partnerként próbálunk ügyfeleinkkel együttműködni, s nagyon fontosnak tartjuk, hogy az ügyfél pontosan lássa, mi az az érték, amivel cégünk az ő munkáját támogatja. Egyre több multinacionális ügyfelet, hazai nagy céget szolgálunk ki, amelyek számára a szakmai megbízhatóság, a teljes átláthatóság elsődleges szempontok.

Említene néhány céget az ügyfeleik közül?

– Közel kétszázra tehető az ügyfeleink száma, ezen belül természetesen nagy számban szolgálunk ki multinacionális és nagy hazai vállalkozásokat, intézményeket. A BTI-nak vannak olyan termékei is, amit kifejezetten kis- és középvállalkozások kiszolgálásra fejlesztettek ki.

Milyen tendenciák érzékelhetőek az üzleti utaztatás piacán?

– Érezhető egyrészt a cégek törekvése a költségcsökentésre, másrészt a különböző technológiai megoldások – on-line foglalások, call centerek – szerepének a növekedése. A fapados légitársaságokkal folytatott árversenyben a klasszikus légitársaságok is csökkentik áraikat, ebből pedig következik, hogy az utazási irodáknak új megoldásokat kell keresniük a pénzügyi terveik megvalósításához, miközben az ügyfélkör jelentősen nem bővül. A cégek az üzleti utaztató partnertől az utazási keretük minél gazdaságosabb kihasználását várják el, s ebben a fapados légitársaságok is egyre nagyobb szerepet kapnak hazánkban is.

Az EU-csatlakozás után nem nőtt a külföldi utak száma?

– Nem tapasztalunk jelentős növekedést, de értelemszerűen módosult az irány: az állami szervek képviselői többet utaznak például Brüsszelbe. A forgalom legnagyobb része a regionálisan terjeszkedő vállalatok új egységeihez, illetve a multinacionális cégek központjaiba, tréningjeire történő utazásokból áll össze. Brüsszel után leggyakoribb irány Németország, ami alapvetően a cégek tulajdonosi struktúrájával függ össze. A költségek csökkentése érdekében egyre több cégnél szerveznek telefonos vagy videokonferenciákat.

Mekkora a BTI forgalma, és ennek mekkora része származik üzleti utaztatásból?

– Tavaly közel 4,7 milliárd forint volt a forgalmunk, ami csaknem 7 százalékos piaci részesedést jelent. A forgalom nem változott lényegesen 2003-hoz képest. Idén már optimistábbak vagyunk - a forgalom 8-10 százalékos bővülését tervezzük. Forgalmunk nagy hányadát az üzleti utaztatás generálja, kisebb rész származik az incentive utak szervezéséből és rendezvényszervezésből, valamint hagyományos turisztikai tevékenységből.

Az utóbbi két területen kedvezőbb tendenciák érzékelhetőek?

 – Igen, több nagy létszámú külföldi orvosi konferenciát is sikerült Magyarországra hozni az elmúlt években. Budapest nagyon vonzó célpont, lenne arra lehetőség, hogy sok EU-s rendezvényt itt tartsanak meg, ha lenne több ezer főt befogadó exkluzív konferencia- központunk. Fejlődő terület még a rendezvényszervezés: sok magyar cég kéri tréningek vagy szemináriumok szervezését.

Számukra mik a legnépszerűbb célpontok?

– Általában azok a vidéki városok, amelyek maximum egyórai autózással elérhetőek a fővárosból, például Visegrád, a Balaton – Siófok, Balatonfüred – vagy az egri szállodák. Az ilyen típusú rendezvények száma nő, ami annak köszönhető, hogy a cégek költségként számolhatják el az erre fordított összeget. A dolgozói ösztönzés egyre népszerűbb és jól bevált eszköze a dolgozók egy-két hetes intenzív külföldi nyelvtanfolyamra történő beiskolázása is.

Melyik volt a legérdekesebb ilyen jellegű megbízásuk?

– Egyik partnerünk rendszeresen futballmeccsre vagy koncertre viszi el a fontosabb partnereit, ügyfeleit, s ehhez a programhoz kapcsolnak egy értékesítési tréninget vagy szemináriumot.

A turisztikai részlegben most melyek önöknél a legkedveltebb úti célok?

– Minden, ami egzotikus: Ausztrália, Új-Zéland, Izland, Madeira, Afrika. A cunami emléke még eleven, Thaiföld most kezdi visszanyerni régi népszerűségét, az újabb terrortámadás miatt pedig Bali forgalma várhatóan vissza fog esni.

Ön szerint előny vagy hátrány az, hogy a külföldi tulajdonos szabályai szerint kell dolgozniuk?

– Én szeretem a multinacionális környezetet, s ennek megfelelően számos előnyét is látom. Egyértelműen több know-how-hoz juthatunk úgy, hogy a világ legsikeresebb üzleti utaztatási vállalatának tagja vagyunk, amely 3 ezer irodát tart fenn és 30 ezer embert foglalkoztat világszerte. Mint korábban említettem, a versenyben nagyon fontos lehet, hogy milyen eszközök állnak rendelkezésünkre az utazásmanagementben, ami a hazai piacon jelentősen növelheti a versenyképességünket, javíthatja a kiszolgálás színvonalát, gyorsaságát.

Én úgy látom, olyan nagyon nem különböznek a többi hasonló profilú cégtől. Hogyan különböztetik meg magukat?

– Számunkra érték a szakmai felkészültség, a munkatársaink folyamatos képzése, ügyfeleink felé a maximális átláthatóság, a világos riportolási, elemzési rendszer, a legújabb technikai eszközök használata, és a szigorú belső kontroll mellett működő számlázás. A tapasztalataink szerint ez működik: ügyfeleink jelentős része lojális cégünkhöz.

Az ön véleménye szerint mely területeken kellene fejlődnie Magyarországon az üzleti utak lebonyolítóinak?

– Fontos lenne fejleszteni az online szolgáltatásokat, egyértelműen kellene kommunikálni a költségeket és – egyáltalán nem utolsósorban – fel kellene állítani a szakma etikai kódexét. Közös fellépéssel el kellene érni, hogy bizonyos követelményeknek megfelelve és szabályozott módon működhessenek irodák a piacon.

Ez azt jelenti, hogy most komoly gondot okoznak a tisztességtelenül működő irodák?

– Tragikusnak talán nem mondható a helyzet, de biztosan könynyebb lenne az életünk, ha a szakma jobban tudná képviselni az érdekeit, s szabályozna bizonyos folyamatokat, eljárásokat, gondolok itt például a közbeszerzési tenderekre. Az ügyfeleket is tanítani kell – gyanakodjanak például, ha feltűnően kedvező árajánlatot kapnak egy tender során, vagy túl nagy az eltérés a felkínált kedvezményekben. Úgy gondolom, hogy rövid távon gondolkozik az, aki trükközéssel próbálja az ügyfeleket megszerezni, s a továbbiakban az ígért szolgáltatás és kedvezmény messze elmarad a beígérttől. A BTI értékeivel ez az üzletpolitika nem egyeztethető össze.

A BTI Magyarország története

1991 A Reisebüro Kuoni megalapította a Kuoni első magyarországi irodáját
1994 A Kuoni Magyarország a BTI tagja lett
2001 A Kuoni Magyarország megvásárolta a DER Utazási Irodát és ezzel az ország vezető üzleti utazási irodái közé került
2003 A Hogg Robinson, a BTI többségi tulajdonosa megvásárolta a Kuoni üzleti utaztatási részlegét Svájcban, Németországban, Ausztriában, Magyarországon és Lichtensteinben.
A BTI Magyarország Kft. megkapta az ISO9002 minősítést
2004 A magyar cég neve BTI Magyarország Üzleti Utaztatási Kft.-re változott.

Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre

Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre 

Az algériai légitársaság október 20-tól naponta repül majd az előzetes tervek szerint Algír és Budapest között.
Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből

Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből 

Több mint tízezer londoni taxis nyújtott be keresetet az Uber ellen, azzal vádolva a céget, hogy szándékosan félrevezette a hatóságokat az engedélyek megszerzése érdekében.
A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót

A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót 

Már 23 millió megtett kilométer felett jár a most 5 éves wigo.
Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni

Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni 

Az alagút 27,6 km hosszú lenne maximum 300 méteres mélységben.
Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon

Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon 

Az új szolgáltatás több, mint tízmillió belépőjegyet kínál utasai számára, több mint háromszáz városába.
Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója

Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója 

A Randstad Employer Brand díjakat a világ legnagyobb független munkáltatói márkakutatása alapján osztják ki.
Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel

Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel 

Az AVIAREPS Magyarország, az idén 30 éves AVIAREPS cégcsoport magyar leányvállalata jelentette be a járatindítást.
Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi

Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi 

Dubajban vasárnap bejelentették az emírség azon tervét, hogy az Al Maktoum nemzetközi repülőteret a világ legnagyobb repülőterévé fejlesztik.
A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába

A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába 

A Jókaival a nagyközönség május elsejétől Balatonfüreden találkozhat, ahol sétahajóként üzemel  a teljes hajózási szezonban.
Lazulós döntés a holland légitársaságnál

Lazulós döntés a holland légitársaságnál 

Tornacipőt hordhat májustól a KLM teljes hajózó személyzete.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.