Gyógyulnak Bali sebei  

Két évvel a tragikus robbantásos merényletek után, úgy tűnik, az istenek szigetének is nevezett Bali turizmusa viszszatért a megszokott mederbe.  

Ez év augusztusában a külföldi turistaérkezések száma elérte a 155 628-at, ami minden idők második legjobb havi eredményének számít, és csupán árnyalatnyival marad el a tavaly augusztusi rekordtól, amikor 160 420 külföldi turistát regisztráltak. A forgalom növekedése a japán, tajvani, ausztrál turisták erősödő érdeklődésének köszönhető, ez a három piac adja a bővülés 56%-át. A légitársaságok igyekeznek lépést tartani a növekvő igényekkel, a bali székhelyű indonéz fapados, az Air Paradise beindította Bali–Brisbane járatát, az Australian Airlines Perthből indít járatot a szigetre, és a Garuda is növelte járatainak gyakoriságát. A 2002. októberi merényletek után jelentősen visszaesett turistaforgalom 2003 októberében kezdett újra megindulni, az idén pedig új lendületre kapott. Az élénkülő érdeklődés következtében emelkedésnek indultak a szállodai árak is, Európában azonban még mindig csak nagyon lassan erősödhet a forgalom. Szakértők szerint a vízumkényszer mellett az is nehezíti az európai turisták tömeges viszszatérését Balira, hogy a Garuda immár összes európai járatát megszüntette, és több ország hivatalosan még nem tartja polgárai számára biztonságos területnek Balit. Nagy-Britannia a nyár közepén oldotta fel utazási „ellenjavallatát”. 2001-ben 116 000 brit turista kereste fel a szigetet, ezzel Nagy-Britannia volt a negyedik legnagyobb küldőpiac, tavaly ezzel szemben számuk a harmadára esett vissza. A helybeli szállodások így kénytelenek voltak új piacok után nézni, így most turisták érkeznek hozzájuk Dél-Korea, Tajvan és Kína repülőtereiről is. Az Egyesült Államok és Ausztrália kormánya továbbra sem oldotta fel az utazási tilalmat, amelynek egyik negatív hatása, hogy a biztosítótársaságok többsége nem köt szerződést az ilyen helyekre utazókkal.

 

Szállodai körkép

 

Balin évtizedekkel ezelőtt kezdődött a szállodai fejlesztés, az első szálláshelyek között luxusszállodákat is találunk. Toronyszállókat azonban senki ne keressen a szigeten, mert egy átlagos pálmafánál magasabb épületet tilos felhúzni a hagyományaira büszke Balin. A könnycsepp alakra emlékeztető Nusa Dua félszigeten szinte kizárólag ötcsillagos üdülőszállodákat találunk, köztük a hagyományos bútorokkal berendezett fafaragásokkal díszített, 389-szobás Bali Hyatt-et. A hotel negyvenhektáros, egzotikus növényekkel és tavakkal, csatornákkal szabdalt park közepén terül el. A szálloda hosszú homokos tengerparttal rendelkezik, de hat hangulatos úszómedence is a vendégek kényelmét szolgálja. Öt éttermében helyi, japán és olasz fogásokat kínálnak. A Putri, a Melia, a Hilton és a Sheraton is üzemeltet luxusszállodát Nusa Duán. Sanurban, egy csendes faluban, félórányira Nusa Duától található a Bali Hyatt Hotel, amely messze földön híres spa-központjáról. A speciális masszázsok időtartama egy órától öt óráig terjed. Idén november elején nyílt meg Balin a 184 szobás Mercure Resort Sanur, ezt követte decemberben a Sofitel Seminyak, jövő év elején adják át az Ibis Legiant, így a Novotel Benoa Bali és a Mercure Kuta mellett már öt szállodával rendelkezik a szigeten az Accor szállodavállalat. A szigeten az olcsóbb szálláshelyek elsősorban Kután is találhatók.

 

Látnivalók dióhéjban

 

Bali trópusi sziget gyönyörű teraszos rizsföldekkel, időrőlidőre aktivizálódó vulkánokkal (Agung, Batukaru), hullámlovaglásra alkalmas tengerpartokkal (Kuta), hindu templomokkal és kolostorokkal (Tanah Lot, Besakih). A helybeliek ügyes kézművesek, így egy szigettúra során fafaragóműhelyt, batikfestő vállalkozást és ékszerészüzemet is felkereshetnek a vendégek. A sziget kultúrájának különlegességét az adja, hogy lakói – Indonézia polgárainak muzulmán többségével ellentétben – hindu vallásúak, őseik több száz évvel ezelőtt Indiából érkeztek a szigetre. A békés, barátságos szigetlakók életét áthatja a vallásos érzület: a házak, boltok előtt apró áldozati oltárokat találunk füstölővel, néhány szem gyümölccsel, egymást érik a falvakban a vallásos ünnepek. Különleges hely a sziget déli részén Jimbaran beach, ahol közel 50 étterem kínálja egymással versengve a tenger gyümölcseit a közvetlenül a morajló óceán partjára kitelepített asztalok mellé ültetett vendégeknek. Az alig tízféle fogást kínáló vendéglőben természetesen csak friss, vagy még élő halak, rákok, kagylók közül választhatja ki a vendég a vacsorának valót, amit a szakácsok kókuszdióhéj-parázson néhány perc alatt el is készítenek számára.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?