Közepesen teljesítettek a hazai szállodák októberben

... a többi Közép-Kelet-európai országhoz képest, derül ki a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének legfrissebb, szerkesztőségünknek eljuttatott trendriportjából.

Az STR riport szerint 2011 január-október között továbbra is Ausztrália és Óceánia, Délkelet-Ázsia, és Dél-Amerika szállodái mutatják a legjobb teljesítményt, a legnagyobb növekedést. Változatlanul megmutatkozik az a tendencia, hogy a múlt évhez képest erősebb kereslet, s magasabb szobafoglaltság ellenére a nettó átlag szobaárak több régióban – Észak-Amerika, Közel-Kelet és Észak-Afrika – elmaradnak a bázistól, s utóbbi kettőben a REVPAR mutató is csökkent.

Európa szállodái októberben is kiemelkedően teljesítettek. Az ebben a hónapban elért 72.2 € nettó REVPAR a 3. legmagasabb volt Közel-Kelet és Ausztrália&Óceánia után. 2011 októberében az európai régiók közül a REVPAR mutatóban Kelet-Európa érte el a legnagyobb növekedést (bázis i. 106%), de az 56.3 € nettó REVPAR így is 33%-kal elmaradt a legjobb teljesítményt nyújtó Nyugat-európai régió szállodái mögött. Ezeknél a nettó REVPAR 83.7 € volt.

A magyarországi szállodák idén októberben a többi Közép-Kelet-európai országhoz képest közepes teljesítményt nyújtottak. A 67.6%-os szobafoglaltsággal a 3. helyet, a 60.3 € nettó átlag szobaárral az 5. helyet, a 40.7 € nettó REVPAR-ral a 4. helyet érték el a vizsgált 5 ország között. 2011 októberében Magyarországon a szállodák iránti külföldi kereslet lényegesen erősebb, a belföldi kereslet kissé gyengébb volt az év első 9 hónapjában jelentkezőhöz képest.

Köztudott, hogy a belföldi kereslet alakulásában jelentős szerepe van az Üdülési csekknek, aminek értékesítését 2011 szeptember 30-val megszüntették. Ebből 2011 január-szeptember hónapokban összesen 30 milliárd Ft értékben adtak el, ami 35%-kal kevesebb, mint a bázisban. Az értékesített Üdülési csekkekből 11.34 milliárd Ft értékben váltottak be szállodákban, ami 21%-os csökkenést jelent 2010 hasonló időszakához képest.

Az Üdülési csekk kiváltását célzó SZÉP kártya bevezetését az OTP mellett a K&H Bank és az MKB is megkezdte. A MSZÉSZ úgy tudja, néhány ezerre tehető az eddig kibocsátott kártyák száma. Az általuk generált forgalom egyelőre nem érzékelhető.

A hazai szállodákban 2011 január-október között a vendégéjszakák számának 6%-os emelkedése, a szobafoglaltság kismértékű javulása ellenére a 14.228 Ft-os bruttó átlagár a tavalyi szinten maradt. Az ugyanebben az időszakban elért 6.795 Ft bruttó REVPAR 3.4%-kal magasabb a múlt évinél. Országos szinten 2011 január-október között a szállodák bruttó szobaárbevétele 103.26 milliárd Ft volt, ami 5.9%-kal több a bázisnál.Ugyanakkor ez a bevétel 1.5%-kal elmarad a 2007 évitől.

Budapesten a szállodák teljesítménye 2011 január-október között az országos átlagot meghaladó mértékben javult. A fővárosi szállodákban az átlagos szobafoglaltság 58.9% volt, ami 11.1%ponttal magasabb az országos átlagnál. A fővárosi bruttó átlag szobaára 17.474 Ft, bruttó REVPAR mutatója 10.285 Ft volt. Ezek 22.8%-kal, illetve 51.4%-kal magasabbak az országos átlagnál. A budapesti szállodák bruttó szobaárbevétele 2011 január-október között 55 milliárd Ft volt, 7.7%-kal több, mint a bázisban. Ez a bevétel 10.1%-kal kevesebb, mint a 2007 hasonló időszakában elért. 2011 októberében Budapest az STR riportban szereplő 41 város között szobafoglaltságban a 31., nettó átlag szobaárban a 39., nettó REVPAR-ban a 40. helyen végzett.

A balatoni régió szállodái 2011 január-október között 14.5 milliárd Ft bruttó szobaárbevétele 1.5%-kal a 2010 évi, illetve 5.4%-kal a 2007 évi alatt volt.

A beutazás szempontjából meghatározó 10 legfontosabb piacunk közül 9-ről nőtt a szállodai vendégéjszakák száma, csupán a legnagyobb, a német piacról mutatkozott csökkenés.

A kereskedelmi szálláshelyeken megjelenő vendégéjszakák száma 2011 január-október között Dél-Alföldön 6%-kal, Észak-Magyarországon 5.5%-kal, Budapesten 3.3%-kal, a Közép-Dunántúlon 1.8%-kal, a Nyugat-Dunántúlon 1%-kal nőtt. Dél-Dunántúlon 20.1%-kal, a Balatonon 8.6%-kal, Észak-Alföldön 6.4%-kal, a Tisza-tónál 5.4%-kal csökkent.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?