Sereghajtó lett júliusban Budapest

2011 júliusában az STR riportban szereplő 41 város között Budapest szállodáinak teljesítménye szobafoglaltságban és nettó átlag szobaárban a 40., nettó REVPAR-ban a 41., azaz utolsó helyre volt elegendő, többek között ez derül ki a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége legfrissebb Trendriportjából. 

A nemzetközi és hazai szállodaipar 2011 I.-VII. havi teljesítményét elemző riport szerint régiónkénti bontásban Ausztrália és Óceánia, Délkelet-Ázsia és Dél- Amerika szállodái nyújtottak kiemelkedő teljesítményt az említett időszakban. Az élénkülő kereslet ellenére a nettó átlag szobaárak idén a válság sújtotta Észak- Afrika mellett Közel-Kelet és Észak-Amerika szállodáiban is csökkentek. Európában 2011 júliusában a kereslet élénkülése folytatódott, tovább javultak a szállodai teljesítmények.

A szállodák 2011 január–júliusa között az európai régiók között Kelet-Európában érték el a legjelentősebb növekedést, ahol a REVPAR mutató 11,3%-kal javult 2010-hez képest. Ennek ellenére a régió szállodáinak teljesítménye lényegesen elmarad Európa más régiói szállodáinak teljesítménye mögött. A Közép-Kelet európai régióban vizsgált 5 országot összehasonlítva 2011 január–júliusa között a Magyarországon elért 35.1€ REVPAR 11,6%-kal jobb, mint a tavalyi, de ezzel csupán a 4. helyen áll.

2011 júliusában az STR riportban szereplő 41 város között Budapest szállodáinak teljesítménye szobafoglaltságban és nettó átlag szobaárban a 40., nettó REVPAR-ban a 41., azaz utolsó helyre volt elegendő.

2011 júliusában az I. félévhez képest – amikor a vendégéjszakák száma 8,2%-kal nőtt – megtorpant a növekedés, az összes hazai szállodában eltöltött vendégéjszaka csak 1%-kal nőtt. Ezen belül a belföldi vendégéjszakák száma 1,3%-kal csökkent. Országos szinten a szállodák kihasználtsága – bár csak 0,5%ponttal – júliusban is javult, ennek ellenére a bruttó átlagárak közel 2%-kal a bázis alatt voltak. Ebben szerepe van annak, hogy 2011 júliusában az EUR/HUF átlag árfolyam 270,20 volt a 2010 júliusi 283,80 forinthoz képest, azaz az HUF 4,8%-kal erősebb volt idén. Ez természetesen negatívan hatott a júliusi szállodai szobaárakra, bevételekre.

A belföldi vendégéjszakák számának júliusi megtorpanásában – a nyári főszezonban – szerepe volt a rendkívül kedvezőtlen időjárásnak. Idén júliusban a csapadékos napok száma pl. a Balatonon 15 volt, a múlt év júliusi 9-cel szemben. Emellett az Üdülési csekk értékesítésének csökkenése folytatódott, 2011 január-júliusa között 26,7 milliárd Ft Üdülési csekket adtak el, ami 22,2%-kal kevesebb, mint a bázisban, s ebből 6,8 milliárd Ft értékben váltottak be a szállodákban, ami 15%-os csökkenést jelent. Az Üdülési csekket kiváltó SZÉP kártya bevezetése még a kezdeteknél tart.

Országos szinten a szállodák bruttó szobaárbevétele 2011 január-július hónapokban 65,2 milliárd Ft volt (bázis i. 108,5%), ebből a fővárosi szállodák szobaárbevétele 34,6 milliárd forintot (bázis i. 111,6%) tett ki. Turisztikai szempontból második legnagyobb régiónkban, a Balatonon a szállodák szobaárbevétele 8,9 milliárd forintot ért el, ez 1,5%-kal elmarad a múlt évitől.

A gazdasági válságból való kilábalás lassúságát mutatja, hogy a hazai szállodák által 2011 I-VII hónapban országos szinten elért 65,2 milliárd Ft szobaárbevétel mintegy 2 milliárd forinttal, 3,1%-kal alacsonyabb a 2008 évinél.

Beutazó turizmusunkban a 10 legfontosabb piac közül 9-ről növekedés történt. Németország esetében stagnálás mutatkozott. Kiemelkedően – 17-26%-kal – emelkedett a szállodai vendégéjszakák száma orosz, lengyel, cseh relációból.

A kereskedelmi szálláshelyeken megjelenő vendégéjszakák száma 2011 január-július hónapokban Észak-Magyarországon 7%-kal, Dél-Alföldön 5,1%-kal, a Közép-Dunántúlon 4,8%-kal, Nyugat-Dunántúlon 2,2%-kal nőtt. Ugyanakkor Dél-Dunántúlon 23,6%-kal, a Balatonon 6%-kal, Észak-Alföldön 5,9%-kal, a Tisza-tónál 0,9%-kal csökkent a vendégéjszakák száma.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?