677 hotel, 86 százalékos kihasználtság - valamit jól csinál ez a város

Dubaj turizmusának alappilléreiről, a célkitűzésekről és víziókról hallhattunk azon az eseményen, amelyen első ízben mutatkozott be a Dubaji Turisztikai Hivatal augusztusban Csehországban megnyitott régiós irodájának magyarországi képviselete.

A dubaji turisztikai hivatal – DTCM (Department of Tourism and Commerce Marketing) – augusztusban nyitotta meg régiós képviseletét Csehországban, négy ország tartozik az irányítása alá: Csehország mellett Magyarországon, Romániában és Lengyelországban végzik Dubaj turisztikai népszerűsítését.

A DTCM magyarországi képviselete 2016. november 30-án mutatkozott be a turisztikai szakma előtt a Budapest Marriott Hotelben. A hazai képviseletvezető, Zajos Klára egy informatív előadásban mutatta be a magyarok által is egyre kedveltebb desztinációt.

A prezentáció során hallhattunk Dubaj múltjáról, jelenéről és jövőjéről. Többek között arról, hogy a város első felhőkarcolója, a Dubai World Trade Centre 1978-ban épült fel, 1985-ben pedig létrejött az Emirates légitársaság. Sokszor felmerül a kérdés, hogy Dubaj miért fordult a turizmus felé. Zajos Klára ezzel kapcsolatban egy rövid történetet osztott meg a jelenlévőkkel: az anekdota szerint a sejk épp a tengerparton sétálgatott, amikor külföldi fürdőzőket vett észre. Szóba elegyedett velük, a fürdőzők pedig azt mondták neki, hogy itt minden tökéletes a kikapcsolódáshoz: a tengervíz tiszta és meleg, az idő jó, és mindig süt a nap. A sejk ekkor döntött úgy, hogy Dubajnak a turisztikai növekedés útjára kell lépnie. Egy másik megközelítés szerint Dubaj nem szeretne – és nem is tud – az idők végezetéig az olajtól függni, így egy másik ágazatból is biztosítani kell a város bevételeinek növekedését. Az elképzelés bejött: Dubaj bevételeinek 30%-át ma már a turizmus adja. 1993-ban a látogatók száma elérte az egymillió főt, 1999-ben – amikor felépült a város egyik jelképe, a Burdzs al-Arab – már hárommillió vendéget fogadtak, 2012-ben tízmillióan érkeztek a városba egy év alatt, 2020-ra pedig ennek megduplázása, azaz húszmillió turistaérkezés a cél. 2016 első félévét 7,2 millió turistaérkezéssel zárták.

Három vízió

A dubaji turisztikai hivatal három fő cél mentén szervezi turizmusát. Az egyik az incentive turizmus fellendítése, pontosabban, hogy Dubaj a világ leglátogatottabb városa legyen az üzleti utazók körében. A másik, hogy a családok első számú desztinációjává váljon – nem véletlenül építik sorra a különböző témaparkokat –, a harmadik pedig, hogy itt fogadhassák a legtöbb visszatérő vendéget, ennek érdekében pedig a fejlesztések és új attrakciók megvalósítása sosem áll meg.

A DTCM a siker pillérei között tartja számon például a piaci részesedés fenntartását a meglévő küldőországokban, illetve annak növelését a nagy potenciállal rendelkező piacokon és szegmensekben. Fontos továbbá a tranzitutasok bevonzása – amihez hozzájárul Dubaj jó elhelyezkedése –, valamint a visszatérő utasok számának növelése.

A leglátogatottabb attrakciók és a legnagyobb küldőpiacok

Dubaj számos attrakcióval szolgál a turistáknak, a népszerűségi lista valószínűleg senkinek sem fog meglepetést okozni. A városba látogatók legtöbbje, 86 százaléka biztosan megnézi a Dubai Mall bevásárlóközpontot, ami részben annak is köszönhető, hogy ezen keresztül lehet feljutni a világ legmagasabb épületébe, a Burdzs Khalifába, valamint a világ legnagyobb akváriuma is itt található. A turisták 67 százaléka csodálja meg a hang- és fényeffektekkel izgalmassá tett Dubai Fountaint, vagyis a zenélő szökőkutat, 49 százalékuk látogatja meg a tengerpartot és a kikötőt, ugyanennyien a dubaji örökséget bemutató történelmi negyedet, 33 százalék pedig a Pálma-szigetre is ellátogat.

A rohamos fejlődés egyébként abban is megmutatkozik, hogy 2014-ben 657 szálloda volt Dubajban, míg egy évvel később, 2015-ben már hússzal több, összesen 677 hotel várta a vendégeket. A szállodafoglaltság rendkívül magas, 86 százalékos a városban, ami több, mint Szingapúrban, Bangkokban vagy Párizsban. Dubaj jelenleg a világ negyedik leglátogatottabb városa London, Bangkok és Párizs után.

Dubaj húsz legfőbb küldőországa közé tartozik sorrendben India, Szaúd-Arábia, az Egyesült Királyság, Omán, az Egyesült Államok, Pakisztán, Irán, Németország, Kína, Kuvait, a Fülöp-szigetek, Ausztrália, Egyiptom, Franciaország, Oroszország, Nigéria, Olaszország, Katar, Jordánia és Kanada.

A DTCM régiós irodája által képviselt négy ország közül Lengyelországból érkeznek legtöbben Dubajba. A hazai képviseletvezető első negyedéves adatokkal szemléltette a vendégszámot. eszerint Lengyelországból 2015 első negyedévében 13.967, míg 2016 első három hónapjában 17.437 turista érkezett Dubajba. Ugyanebben az időszakban a cseh turisták száma 9.387-ről 15.236-ra, a román látogatóké 11.706-ról 15.045-re, míg a magyar utazók száma 7.294-ről 9.842-re emelkedett. Budapestről mind az Emirates, mind a Wizz Air közvetlen járatot üzemeltet Dubajba.

Hat alappillér a turizmusban

Zajos Klára elmondta: a dubaji turizmus hat alappillére a vásárlás, a gasztronómia és éjszakai élet, a család, a szabadtéri programok, a kultúra és örökség, valamint a szállodák és spák.

A városban több mint 95 bevásárlóközpont található – köztük a világ legnagyobbja, a már említett Dubai Mall –, ahol az ismert luxusmárkák többsége jelen van, de a három történelmi arab bazárban, az arany-, a fűszer- és a textilpiacon is sok turista megfordul. A látogatók több mint hatezer étterem és kávézó közül választhatnak, a kínálat pedig rendkívül széles – szinte minden nemzet konyhája megtalálható.

Mivel Dubaj célja, hogy a luxust keresők mellett a családok első számú úti célja is legyen, ezért számtalan attrakcióval várják a gyerekekkel érkezőket. Egyre több, gigantikus méretű és változatos témapark épül a területen, a legjobbak közé sorolják az Aquaventure és a Wild Wadi víziparkot, a filmes és mesevilág a nemrég nyílt IMG Worlds of Adventure témaparkban elevenedik meg, a számítógépes és interaktív játékokat kedvelők számára pedig a Hub Zero Dubai nyújt izgalmas szórakozást. Hatalmas attrakciónak számít a Dubai Parks & Resorts komplexum, amelynek még csak az egyik része, a Legoland nyílt meg, azonban hamarosan látogatható lesz a többi szekció is, többek között az indiai filmeket megelevenítő Bollywood Parks, a hollywoodi tematikájú Motiongate Dubai, a Riverland vagy a Lapita Hotel.

A szabadtéri programokhoz szintén jó választás Dubaj, legyen szó tengerparti vagy sivatagi élményekről. Az extrém sportok, a búvárkodás, a sivatagi szafari vagy az ejtőernyőzés a Pálma-sziget felett minden utazó számára felejthetetlen élményeket nyújtanak.

A skanzenre hasonlító Al Fahidi történelmi negyed a kulturális programok kedvelőit várja számos látnivalóval, de a Dubai Museum is hűen és látványosan mutatja be a város múltját és kultúráját. Az arab kultúra jobb megismerését szolgálja a Sheikh Mohammed Centre for Cultural Understanding nevű intézmény, ahová bárki betérhet, és interaktív reggeli beszélgetések keretében lehet feltenni a kérdéseket. Szlogenjük is hangzatos: „Open Doors. Open Minds.”

A szállodák számát tekintve sem panaszkodhat Dubaj, bár így is folyamatosan húzzák fel az újabbnál újabb hoteleket, és a nagy brandek képviselői közül a legtöbben képviseltetik magukat, van, amelyik több egységgel is – megtalálható például a Marriott, a Hyatt és a Le Meridien is.

A hazai piac fontosságát is jelzi, hogy a DTCM Dubaj promóciós videóit magyar felirattal is elkészítette.


Leszakadtak a párizsi Moulin Rouge szélmalmának lapátjai

Leszakadtak a párizsi Moulin Rouge szélmalmának lapátjai 

Egyelőre nem tudni, mitől szakadhattak le a lapátkerekek.
Csendes Olivér az ÖW-től továbblép

Csendes Olivér az ÖW-től továbblép  

Csendes Olivér, az Österreich Werbung (ÖW) digitális és innovációs igazgatója nyártól a Visit Hungary vezérigazgatójaként folytatja munkáját.
Ausztrália a legvonzóbb célország a munka miatt költözni vágyóknak

Ausztrália a legvonzóbb célország a munka miatt költözni vágyóknak 

Magyarország a korábbi, 2018-as felmérés óta 18 helyet csúszott vissza a népszerű városok rangsorában, így 2023-ban a 74. helyre került.
Új vasútvonal épülhet a spanyol tengerparton, ami összeköti a tengerparti városokat

Új vasútvonal épülhet a spanyol tengerparton, ami összeköti a tengerparti városokat 

Az új vonatvonal a turisták számára is lehetővé tenné, hogy minél többet fedezzenek fel Costa del Sol izgalmas turisztikai látványosságaiból.
Így nyerhet Bécsben a Sigmund Freud-kihívással

Így nyerhet Bécsben a Sigmund Freud-kihívással  

A részvételhez csupán az ivie városnéző alkalmazást kell letölteni.
Ha Londont már látta, íme a vidéki Anglia 5 ikonikus és ritkábban látott látnivalója

Ha Londont már látta, íme a vidéki Anglia 5 ikonikus és ritkábban látott látnivalója 

London kiváló vasúti összeköttetésekkel rendelkezik a környező városokba, ahol számtalan csábító egynapos kirándulási helyszín található.
Osztrák paradigmaváltás a turizmusban

Osztrák paradigmaváltás a turizmusban 

A turizmussal kapcsolatos fontos kérdésekre adhat választ Ausztria több kezdeményezése és kiállítása.
Magyar tervezők alkotásai az olasz múzeumban

Magyar tervezők alkotásai az olasz múzeumban 

Olaszország legkiválóbb múzeuma adott otthont a magyar alkotásoknak a Milan Design Week alatt.
Amszterdam betiltja az új szállodák építését a tömegturizmus visszaszorítása érdekében

Amszterdam betiltja az új szállodák építését a tömegturizmus visszaszorítása érdekében 

A holland város a turisták által eltöltött éjszakák számát is korlátozza.
Horvátországot idén is elözönlik honfitársaink a főszezonban

Horvátországot idén is elözönlik honfitársaink a főszezonban 

Az előzetes foglalások alapján biztosra vehető: idén is sok magyar vakációzik az Adrián.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?