Ki tud többet Szerbiáról?

Aki részt vett a Szerb Nemzeti Turisztikai Hivatal szerdai, budapesti sajtótájékoztatóján, az minden bizonnyal gazdagabban távozott, mint ahogy érkezett. Munkatársunktól

Szerbia nincs messze sőt, mondhatnánk, kőhajításnyira tőlünk, az érdeklődés azonban egymás iránt nem ölt azonos méreteket annak ellenére, hogy a gazdaság egyéb területein, illetve politikailag országaink egyre közelebb kerülnek egymáshoz - fejezte ki sajnálkozását a Szerb Köztársaság budapesti nagykövete, Dejan Sahovic. Ezért döntött úgy a Szerb Nemzeti Turisztikai Hivatal, hogy újságírók és utazásszervezők előtt, prezentáción tárja fel turisztikai sokszínűségét Szerbia budapesti nagykövetségén.

Van hova fejlődnünk

A nagykövetnek igaza lehet. Míg hazánkból, különösen Dél-Magyarországról folyamatosan arról jönnek a jelentések, hogy mennyivel emelkedett a szerb turisták száma, addig mi csökkenő tendenciát jelentünk a szerb statisztikai hivatalnak.
A szerb turisztikai hivatal legutóbb tavaly december végén tájékoztatta a Turizmus Online-t a magyar vendégforgalom alakulásáról. Akkori állás szerint 2009-hez képest 3 százalékos csökkenéssel 14 206-ra esett a regisztrált magyar érkezések száma, míg a vendégéjszakáké 14% mínusszal 24 099-re.
Kristina Kujundzic, a turisztikai hivatal képviseletében elmondta: 2011 elején a csökkenés tovább folytatódott. Ezen mindenképp változatni szeretnének déli szomszédaink. A változtatás alapja pedig színes képet mutat.

Fesztiválok, nagyvárosok

Jóllehet, Szerbiának tengerpartja nincs, vannak viszont bővízű folyóik, melyek közül központi szerepet szánnak a Dunának. A folyam közel 600 kilométeren kavarog az országban, rajta olyan városokkal, mint Újvidék, ahol a gazdag multikulturális történelem mellett hasonlóan színes forgatag a péterváradi erődben megrendezett, immár többéves múltra visszatekintő Exit Fesztivál, idén július 7-10. között.  

A „sarkon túl” pedig ott van Belgrád. A magyar vendégéjszakák egy igen jelentős része - mintegy 6000 - itt realizálódik - tudtuk meg Ivana Milatovićtól, a Belgrádi Turisztikai Hivatal marketingigazgatójától. Mi több, az országos statisztikákkal szemben Belgrádban növekedett a magyar vendégéjszakák száma. A szerb főváros keleties forgatagot, európai modernitást, remek gasztronómiát, színes kulturális és éjszakai életet kínál nagyszerű ár-érték arányban. Mint Milatovic tájékoztatott kedvezményes hétvégi ajánlataikban a belgrádi szállodák négycsillagos kategóriában akár 60 euróért is kínálnak szobát két főre. A Száva és a Duna összefolyásánál fekvő metropolisz 2020-ra Európa Kulturális Fővárosa cím elnyerésére aspirál; addig is a várat, a Kalemegdant felvehetik az UNESCO világörökségi listájára. Addig is a város várja szeretettel a július másodiki Hajó Karneválra a Dunán felvő fővárosok meghívott képviselőit, hogy nekik is bemutassák, miért szól így a belgrádi turisztikai marketing angol nyelvű szlogenje: Next Stop Belgrade. A belgrádi turisztikai marketing emellett a BTSZK-val történő együttműködés aláírását is tervezi. Nem a hajós az egyetlen fesztivál Belgrádban; az ország négy nagyrendezvénye közül a Belgrádi Sörfesztivál zajlik még itt augusztus 17-21. között.

A fesztivál négyes többi tagja a fentebbi Exit, a 30 éves múltra visszatekintő Nisville Jazz Fesztivál Nis-ben, illetve a „Trombitások Woodstock-ja” címet elnyerő Guca-i Trombita Fesztivál, mely idén immár ötvenedik alkalommal kerül megrendezésre Guca faluban.

Testnek és a léleknek

Akik a fesztiválnál csendesebb időtöltésre vágynak Szerbiában, azok bringázhatnak végig a Duna vonalát is követő Eurovelo 6, nemzetközi kerékpárúton, hajózhatnak a folyókon és tavakon, merülhetnek el egyebek mellett a Fruska Gora kolostorainak spirituális értékeiben. Vagy élvezhetik a színes szerb népművészetet, falusi turizmust, kóstolhatják az ízletes étkeket és öblíthetik le egy szép helyi borral.

Vásárfia

Szerbia iránt a nemzetközi érdeklődés az utóbbi egy-két évben jelentős mértékben növekedett. Erre kitűnő példa volt a 2010-es és 2011-es Belgrádi Turisztikai Vásár, mely iránt az európai trendekkel ellentétben növekvő érdeklődés mutatkozott. A beutazás Szerbiába immár nem jelent különösebb gondot; személyi igazolvánnyal is beléphetünk akár a Malév direkt járatával, vonattal, busszal, hajóval vagy autóval érkezünk.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?