Utoléri-e önmagát konferenciaturizmusunk?

Azaz a 2011-es csúcsévet, mely kivételes év volt a hazai konferenciaturizmusban? Az ok: Magyarország féléves uniós elnöksége, melynek köszönhetően 2010-hez képest 12,1 százalékkal több nemzetközi - azaz minimum ötven fő és minimum három nemzet részvételével lebonyolított - konferenciát rendeztek kis hazánkban. Ellenben a 2011-es 602 nemzetközi eseményhez képest akár lehangoló is lehet a 2012-es „záráskor” könyvelt 505 konferencia, mely 16,1%-os esést jelent - derült ki szerdán a Magyar Kongresszusi Igazgatóság (MKI) és a Magyarországi Rendezvényszervezők és –szolgáltatók Szövetsége (MaReSz) közös sajtótájékoztatóján.

Szebb a kép, ha azt nézzük, hogy uniós elnökségnek nem minden évben ad otthont egy-egy tagállam; így 2010-hez képest már csupán 6% az elmaradás. Kiss Zsolt, a konferenciák és rendezvények informatikai hátterét biztosító rentIT, ügyvezető igazgatója fel is szólított: a 2011-es eredményeket inkább hagyjuk, úgyis „überelhetetlenek”. Tovább bűvészkedve az MKI által rendelkezésre bocsátott számokkal viszont azt látjuk, hogy a nemzetközi konferenciákon résztvevők száma - uniós elnökség ide vagy oda - az események számának csökkenése mellett 7,5%-kal 135 340-re nőtt. Köszönhetően minden bizonnyal 8, ezer fölötti létszámú konferenciának is. Szintén nőtt az ICCA által egyéb rendezvény kategóriába sorolt rendezvények résztvevői létszáma; 1%-kal 881 642-re. Számuk azonban 10,6%-os csökkenéssel 17 875-re esett. Ennek nem kis mértékben a Malév kényszerű halála is az oka; átmenetileg nem egy fontos küldőpiacunk maradt a hivatásturizmust inkább szolgáló hagyományos légitársaság nélkül. Nem véletlen, hogy a 2011/12-es időszakot vizsgálva az üzleti turisták száma 14,7%-ot esett. Mindeközben a szabadidős turisták száma elképesztő, 28%-os, mértékben növekedett. 

A fejlődés lehetőségei adottak, az MKI teszi a dolgát. Mint arról Ferenczy Anikó, a három éve újjá szerveződött MKI kongresszusi igazgatója beszámolt, az eltelt időszak során a Konferencia Nagyköveti Program révén is 17 nemzetközi konferenciát sikerült pályázaton elnyerni. Ezek mintegy 39 ezer vendégéjt jelentenek. Ferenczy Anikó külön kiemelte a májusi, budapesti Routes Europe konferenciát, melyet négy konkurens város elől elhappolva minden idők legnagyobb Routes Europe-jaként sikerült megrendeznünk. A MICE-értékesítés ösztönzésére kidolgozott program további 32 ezer vendégéjt jelent. És hasonlóképpen a 2008-as forráshiány miatti leállást követően újraindult Sport Nagyköveti Program is több tízezer pluszt éjszakát hoz egyebek mellett olyan eseményeknek köszönhetően, mint a 2017-es Európai Ifjúsági Olimpiai Fesztivál Győrben.

Addig is, amíg a kongresszusi iroda munkájának gyümölcsei beérnek, a szakma él a panasz lehetőségével. „A fókák kihaltak, vagy legalábbis eltűnni látszanak” - adott hangot borúlátásának Rókusfalvy Gábor MaReSz elnökségi tag. Kül- és belföldi keresletre egyaránt utalva kifejtette: egyre kevesebb a céges partnertalálkozó, erősen lecsökkent a vállalati rendezvények száma. Ami maradt, azt minimális költségvetéssel, maximális elvárásokkal kívánják megszerveztetni, nem kis kihívás elé állítva a szolgáltatói szektort. A szűkülő keretek miatt kisebb teret kap a kreativitás, a megrendelők árakat hasonlítanak össze. „Nem lehet az almát a körtével összevetni” - figyelmeztetett Rókusfalvy. Hozzátette a külföld is árérzékenyebb lett. Tovább bírálva a megrendelői oldalt, elmondta: egy-egy tender kiírása az etikai normákat súrolja. A versenytársakról kapott minimális információ mellett egyszer csak kiderül, nincs is győztes, majd a kidolgozott ötleteiket alig egy évvel később a mégis megrendezett eseményen látják viszont. 

A külföldi megrendelőket ostorozó Kiss Zsolt szerint a rendezvényeket idehozók nem, vagy csak alig számolnak a helyi erőkkel, akár még a helyszín padlóját borító szőnyeget is képesek külföldről hozatni. „De hogyan is tudnánk elfogadtatni a helyi cégek tudását, ha még egy nagy befogadóképességű konferenciaközpontunk sincs?” - tette fel a kérdést Kiss. És valóban, a nagy befogadóképességű helyszín kérdése ilyen-olyan kontextusban rendre felmerül a konferenciaturizmusról szóló eszmecserék folytán, de 20 év óta előrelépés nem történt. Az ügyben előrelépést értelemszerűen a szerdai sajtóesemény se jelentett, arra azonban mindkét résztvevő igyekezett felhívni Kiss Zsolt figyelmét, hogy nem egy magyar, a konferenciaszervezés hátterét biztosító cég külföldre is dolgozik. 


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?