Az elmúlt időszakban számos állami ígéretet adtak és vontak vissza a komplexummal kapcsolatban. A légikikötő fejlesztése kimaradt a Nemzeti Fejlesztési Tervből, majd a 2004-es költségvetés módosítása után 670 millió forintos támogatást ígértek a repülőtérnek, amely később 300 millióra módosult. Végül ezt a 300 millió forintos támogatást sem kapta meg a tulajdonos két helyi önkormányzat, a gazdasági tárca a Hungaro Controllt jelölte ki a fejlesztések irányítójának. Ekkor megjelent a színen egy ír befektetői társaság, amely vállalta volna a repülőtér üzemeltetését. Zóka István, a sármelléki repülőtér igazgatója augusztus elején lapunknak úgy nyilatkozott, ha nem sikerül megállapodniuk az ír befektetőkkel, a charterszezon végén valószínűleg be kell zárni a repülőteret. A megállapodás azonban novemberben létrejött, a két tulajdonos önkormányzat aláírta az ír tulajdonú Cape Clear Aviation Repülőtér Üzemeltető és Fejlesztő Kft.-vel az üzemeltetési szerződést.
Biztonságos leszállás ködben, hóban, esőben
Novemberben megtörtént az üzemeltetőváltás, jövőre, a szezon kezdetére a tervek szerint elkészül a reptéri pályafény, a navigációs rendszer (ILS), valamint új terminál is épül, tudtuk meg Zóka Istvántól. Az ILS-rendszer elkészültével a repülőgépek az év minden napján időjárástól és a látási viszonyoktól függetlenül biztonságosan leszállhatnak majd a pályán. A nyugat-balatoni térség termálháromszögét így a gyógyturizmusban főszezonnak számító őszi–téli időszakban is kiszolgálhatja a repülőtér. A fejlesztésekkel várhatóan már májusra vámúttá és hivatalos határátkelőhellyé minősítik a regionális repülőteret, amellyel számos extra költség kerül le a reptérre érkező társaságok válláról. A határnyitásért, az utasok országba léptetéséért és a különböző vámszolgálatokért nem számolhatnak fel külön illetéket, a határőrök ugyanis hivatalból látják majd el ezeket a feladatokat. Kérdésünkre, hogy számíthatnak-e a 300 millió forintos támogatásra, Zóka István elmondta, az ígéretek szerint az összeget továbbra is a repülőtér fejlesztésére kívánja fordítani a gazdasági tárca.
Dán charter is repült
A sármelléki repülőtér az idei szezonban a tavalyihoz hasonló eredményeket ért el. Hat légitársaság közlekedtetett charterjáratokat áprilistól októberig. Újdonság, hogy Svájc és Németország mellett az idén Dániából is érkeztek járatok. Június végétől 12 alkalommal közlekedett a Danish Air Transport légitársaság Koppenhága, illetve Billund és Sármellék közötti járata. A reptér teljes charteres utasforgalma idén 13 400 főre emelkedett a tavalyi 11 ezerről. A repülőtér által kezelt utasok száma azonban a 2003-as 20 860 főről csak 21 600-ra növekedett az idén, mivel a kisebb kapacitású magánrepülőkkel érkező német utasok elmaradtak.
Új terminál, háromszázezer utas
A repteret korszerűsítő tervek elkészültek, és ha az engedélyeztetési eljárás és a kivitelezés az optimális ütemben zajlik, akkor a teljes fejlesztés 2005 közepére befejeződhet. Az új terminál a jelenleginél jóval nagyobb lesz, évente 300 ezer utast tud kiszolgálni. A régi épületnek a jövőben új funkciót szánnak az üzemeltetők. A befektetések elkészültével és a Polgári Légiközlekedési Hatóság engedélyezése után a repülőtér az ICAO (Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet) által meghatározott magasabb kategóriába kerül majd, amely megkönnyítheti a tárgyalást a különböző légitársaságokkal. Mivel a fejlesztések csak jövő év közepére valósulnak meg, a 2005-ös évben konzervatív becsléseink szerint 20 százalékkal magasabb forgalom várható a repülőtéren, mint idén – hangsúlyozta Gubicza Ágoston, a Cape Clear Aviation Kft. ügyvezető igazgatója. Számos európai hagyományos és diszkont-légitársasággal folynak a tárgyalások a menetrend szerinti járatok beindításáról, közülük néhánnyal már előszerződés is született. Szeretnék, ha a jelenleg charterekkel repült desztinációkból menetrendszerűen érkeznének járatok, hiszen ezeken a küldőpiacokon eddig is magas kereslet mutatkozott a magyar termál- attrakciók iránt, az egész éves üzemelés pedig növelni fogja a termálrégió szezontól független kihasználtságát. Az ügyvezető elmondása szerint a jövőben is kiemelt partnerként kívánják kezelni a Balaton–West-Airport eddigi nagy chartereztető cégeit: a Mutsch Ungarn Reisent és a Balaton Air Kft.-t.
Nem félnek a fapadosoktól
Kultsárné Albert Judit, a Mutsch Ungarn Reisen munkatársa szerint a Sármelléken várhatóan megjelenő diszkontjáratok beindulása csak átmeneti utasforgalmi veszteséget eredményezhetne a Mutschnál. Vendégkörük leginkább nyugdíjasokból áll, akiknél előnyt jelent a frankfurti indulás, míg a fapados járatok általában a városoktól távolabb eső, kisebb reptereket használják. Az iroda tapasztalatai szerint a korábbi buszos vendégek is szívesebben választják a repülős utazást. A vállalat jó kapcsolatot ápol a magyar és külföldi szállodák és utazásszervezők által létrehozott Balaton-Air egyesülettel, amelynek köszönhetően Berlinből, Düsseldorfból és Lipcséből is hoznak vendégeket. A tervek szerint jövőre nemcsak Frankfurtból, hanem Hamburgból is indít közvetlen chartert az iroda.
Mutsch Reisen: busz, aztán charter
Az országos visszaesés ellenére növekedés jellemezte a kizárólag a gyógyturizmusban érdekelt német Mutsch Ungarn Reisen forgalmát az elmúlt években. 2002-ről 2003-ra 62 százalékkal, 2003-ról 2004-re pedig 45 százalékkal emelkedett az irodával beutazó német vendégek száma. Az iroda idén októberig 3200 vendéget utaztatott Magyarországra, akik összesen 52 ezer vendégéjszakát töltöttek el a hévízi, zalakarosi, sárvári, bükfürdői és Balaton-parti szállodákban. Közülük 2300-an charterekkel érkeztek. A Lufthansa CityLine légitársasággal létrejött együttműködésnek köszönhető Frankfurt–Sármellék chartert a vállalat 2002 óta üzemelteti. A járatok gyakorisága és a kapacitása évről évre emelkedett. Az idei szezonban a repülőgép 29 alkalommal tette meg a távot 80 százalékos átlagos töltéssel.
Légitársaság
Indulás
Deutsche British Airways
Berlin
Eurowings
Düsseldorf
Cirrus Airlines
Erfurt
Cirrus Airlines
Lipcse
Lufthansa Cityline
Frankfurt
Swiss Airlines
Zürich
Danish Air Transport
Billund, Koppenhága