Horváth Viktória, a Nemzetgazdasági Minisztérium helyettes államtitkára a turizmuspolitika aktuális kérdéseiről és a 2020-ig tartó turizmusfejlesztési stratégiáról beszélt. Kiemelte: a források 60%-át vállalkozásfejlesztésre kell fordítani. A 2020-ig érvényes Nemzeti turizmusfejlesztési koncepciót hamarosan társadalmi vitára bocsátják. Ennek jövőképe szerint 2020-ban Magyarország Európa egyik legnépszerűbb desztinációjává válik. Szeretnék, ha a turizmus nemzetgazdasági hozzájárulása megduplázódna 10 év alatt, és ha az ezen a területen dolgozó bejelentett munkavállalók száma szintén megduplázódna 2025-ig. Cél, hogy a turisztikai üzleti környezet versenyképességének tekintetében Magyarország a világ első 30 országa között legyen 2025-ig.
Horváth Viktória a tervek közé sorolta 6-10 kiemelt fejlesztési program (például budapesti konferencia központ), 8-10 regionális gyógyfürdő, 3-5 nemzetközi hírű komplex gyógyhely, 100 országos jelentőségű projekt kidolgozását és megvalósítását. Célkitűzés továbbá, hogy megújuljon a turisztika jogi környezete, hogy kiépüljön egy stabilan működő TDM-rendszer, valamint hogy a belföldi turisztika alapmutatói egyharmaddal növekedjenek 2020-ig. A Magyarországra látogató külföldi turisták átlagos költésének megkétszerezése és tartózkodási idejének másfélszeresére növelése is cél. Szeretnék, ha Budapest tartósan Európa első10, Közép-Európa első 3 desztinációja között lenne. A Balatonnal kapcsolatban az a cél, hogy Európa 5 legjobb üdülő desztinációja között szerepeljen. A SZÉP Kártyával kapcsolatban Horváth Viktória elmondta: a 2012-es évet 71 milliárd forintos feltöltéssel zárták, ebből 44 milliárd folyt vissza az ágazatba.
Maráczi Gábor, a Magyar Turizmus Zrt. stratégiai igazgatója ismertette a társaság 2013-ra szóló marketingtervét, amelyben nagy hangsúlyt kapnak az online felületek, főleg a külföldi kommunikációban. Itthon egyelőre marad a klasszikus médiaeszközök túlsúlya. Egyre többen használják az internetet, ha utazással kapcsolatban gyűjtenek információt. A markáns online jelenlétbe illeszkedik a Zrt. megújult portálja, a külföldi oldalakat tömörítő honlap és a mobil applikációs megjelenések.
Maráczi szerint a szolgáltatóknak ma már kevesebb beleszólásuk van abba a képbe, ami kialakul róluk, a hangsúly most az utazók véleményén van, akik egyre több felületen tudják megosztani véleményüket, tapasztalataikat. A szolgáltatók minőségi szolgáltatással tudják pozitív irányba befolyásolni a róluk kialakult képet. Az MT Zrt. marketingtervében továbbra is elsődleges Magyarország, mint desztináció népszerűsítése, a belföldi utazás presztízsének továbberősítése. Folytatódnak a stratégai termékkampányok, az évszakokhoz igazodó hangulati kampányok. Mintegy 90 kiállításon vesz részt idén a magyar stand, az installációkon továbbra is a víz lesz a fő motívum. Idén a study tour-ok keretében több bloggert és online médiumot invitálnak hazánkba. A szakmai kapcsolatok idén is fontos szerepet kapnak - Maráczi a balatoni TDM szövetséggel elkezdett munkát emelte ki, és egy átfogó Balaton-kutatást, amelyről hamarosan hírt adnak. A konferencia második részében a megváltozott fogyasztói szokásokról és az online marketingeszközök turizmusban betöltött szerepéről hallhattunk. A turisztikai szakmának tisztában kell lennie azzal, hogy a turisták utazásaik során sokféle technikai eszközt használnak az információ-szerzéshez. Elengedhetetlen, hogy a turisztikai vállalkozások megismerjék az online marketing lehetőségeit, és ezeket használják is.
Érdekes adatokat hoztak bizonyítékul:
- Az internethasználók száma globálisan meghaladta a 2 milliárd főt.
- Egy 2011-es felmérés szerint Magyarországon a 15 évesnél idősebb népesség 61%-a rendelkezik internet hozzáféréssel, a 30 éven aluliak számára a világháló a legfontosabb információforrás.
- Magyarországon 4,4 millió felhasználója van a Facebooknak.
- Hazánkban havi rendszerességgel 1,8 millió fő lép be mobileszközről a Facebook-ra.
- Egy kutatás szerint, egy szűkebb csoport elérése esetén a Facebook-os kampányok 90%-os pontossággal találják meg ezt a csoportot, szemben egy átlagos internetes kampány 35%-ával.
- Az utazók fele az utazás előtt belájkolja az úti céllal kapcsolatos oldalakat, hogy friss információkhoz jusson.
- Az utazók 2/3-a már az utazás előtt megosztja ismerőseivel az utazásra vonatkozó terveit. A pihenés alatt 70%-uk ír bejegyzést, vagy tölt fel képet.
- A TripAdvisor felmérése szerint a legtöbben nem a telefonálás, hanem az információszerzés miatt viszik magukkal mobiljukat az utazásukra.
- Egy átlagos internethasználó kb. 4 másodperc alatt dönti el, hogy marad-e az adott honlapon, vagy sem. A videóknál 10 másodperc áll rendelkezésre az érdeklődés felkeltésére.
- Általános kifejezések (utazás, wellness) helyett érdemes speciális kifejezéseket és kulcsszavakat (wellness hétvége X településen) használni a netes hirdetésekben, így lehet elérni azokat a potenciális vásárlókat, akik már tudják, mit akarnak.
A témával foglalkozik Közösségi médiás és mobilkommunikációs problémamegoldó-tréningünk, amelyről további információk ezen a linken érhetők el.