Javaslatot nyújt be az OGYSTUB az áfaemelés, valamint az üdülési csekk megadóztatása ellen és a marketingkeret növelése érdekében

Az Országgyűlés Sport- és Turisztikai Bizottsága keddi ülésén megvitatta a 2008-as év főbb turisztikai eredményeit, a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) idegenforgalomra vonatkozó méréseinek módszereit, valamint a testület tagjai meghallgatták Kovács Miklós turisztikai szakállamtitkárt a válság idegenforgalomra gyakorolt hatásának kezelése ügyében.

A keddi ülésén megint csak nem került sor a Tdm-ek előkészítésének és pályáztatásának megvitatására, de legalább már elhangzottak konkrétumok. Bánki Erik elnök közölte, az első áprilisi ülésen tudnak érdemben foglalkozni az üggyel. Szintén elnapolták az adótörvények tárgyalását, mivel az erre vonatkozó konkrétumok csak a későbbiekben látnak napvilágot, de a tervek szerint jövő kedden sor kerül rájuk.

Kovács Miklós az előző év, még nem végleges idegenforgalmi adatait ismertetve elmondta, hogy 2008 sikeres esztendő volt az ágazat számára. A képviselők egy része szerint inkább közepesen sikeres. Bár csak tavasz közepén várhatóak végleges számok, a jelen méréseknek megfelelően 7,6 millió vendég 19,8 millió vendégéjszakát töltött a hazai kereskedelmi szálláshelyeken. Ez alapján a tavalyi eredmények 1,5%-kal elmaradva, de közel járnak a rekordévnek tekintett 2007-es számokhoz, az örömöt azonban beárnyékolja, hogy az átlagos tartózkodási idő 2007-hez képest csökkent. Örvendetes ugyanakkor a belföldi turizmus egyre jelentősebb - a vendégéjszakák 49,9%-át, a vendégszámnak pedig 54%-át adó - részesedése a bevételteremtésben. A négy- illetve ötcsillagos szállodák pozitív adatai igazolják azt a tendenciát, hogy a kereslet a magasabb minőségű szolgáltatások irányába tolódik el. A válságot jelző visszaesés először decemberben volt tapasztalható, elsősorban a külföldi vendégek számának csökkenésében. A külföldiek 4,5%-os visszaesését nem volt képes kompenzálni a decemberben még mindig pozitív eredményt produkáló belföldi forgalom, így ez összeségében 1,3%-os csökkenéshez vezetett a kereskedelmi szálláshelyek bruttó szállásdíj-bevételében. Egész évre vetítve a szállásdíj csökkenés -0,7%. A kereskedelmi szálláshelyek teljesítményét a KSH mind az ország egészére vonatkozólag, mind régiós szinten havonta méri kapacitás, vendégforgalom, bevételek és létszám alapján. A felmérések szerint annak ellenére, hogy százalékosan jelentősen visszaesett, továbbra is Németország hazánk és a főváros legjelentősebb küldőországa. Budapesten őket Nagy-Britannia, országos szinten pedig Ausztria követi. Kovács Miklós külön kiemelte a lengyel illetve román vendégek növekvő számát; előbbiek 33,9%-os, utóbbiak 21,2%-nyi vendégéjszaka-növekedést produkáltak. Régiós szinten Közép-Magyarország még mindig vezető szerepet tölt be, növekedést azonban nem ért el tavaly, ellenben a Nyugat-Dunántúl, a Tisza-tó és Dél-Alföld 9,3, 13,6, és 2,2 százalékos vendégforgalom-növekedést produkált. A szakállamtitkár által vázolt KSH jelentés is kitér a kormány által a jelenlegi tervek szerint megadóztatni kívánt, 41 milliárdos forgalmat bonyolító üdülési csekk belföldi forgalomban játszott vitathatatlanul nagy bevételnövelő hatására.

Mohácsi József (MSZP) észrevételére, miszerint a nemzeti ünnepeken 2006. óta előforduló rendhagyó politikai vélemény-nyilvánítások igencsak ártanak a beutazó turizmusnak, Szalay Ferenc (Fidesz) úgy reagált, hogy ez esetben a forgalomcsökkenés a média hibája is. Példaként Horvátországot hozza fel, ahol bizonyos részeken a háború ellenére is működött a turizmus. A válságot illetően Kovács Mikós kifejtette, hogy az nem az idegenforgalom válsága, eltérően a terrortámadások utáni hanyatlástól. A csökkenő kereslet éleződő versenyt eredményez majd, ebben a versenyben kell megállnia hazánknak a helyét. 2009-re a UNWTO világszerte az ágazat 1-2%-os csökkenésével számol, meglehet Gyenesei miniszter ezt a számot egy év eleji sajtótájékoztatón szakemberek információira hivatkozva 5%-ra becsülte. Hazánkra vonatkozóan stagnálás illetve kisebb csökkenés várható. Komolyabb csökkenésre számíthatunk az üzleti utaztatás terén, ugyanakkor a szomszédos országokból növekvő forgalom várható. Kovács Miklós kihangsúlyozta a Magyar Turizmus Zrt. rugalmas és gyors válaszait a válságra, amelyek közt szerepel egy a sikeres Budapest Winter Invitation-höz hasonló nyári kampány Budapest Summer Invitation néven.

A képviselők úgy vélték, nem érdem, hogy a tavalyi közel 5 milliárd forintnyi idegenforgalmi marketing-keret összege idén nem változott, hanem azt növelni kell. Ez utóbbit is magában foglaló. három pontos határozati javaslat beterjesztését fogadta el a bizottság az ülés végén. A három pont: a bizottság tagjai elfogadhatatlannak tartják az üdülési és étkezési csekk, valamint a falusi turizmus megadóztatását, nem támogatják az áfa emelését, és kérik, hogy középtávon vizsgálja meg a kormány annak csökkentési lehetőségeit az ÖTM és PM egyezetése révén, valamint szintén az ÖTM-PM közös munkájának eredményeképp növeljék a marketing keretet a válság hatásainak mérséklésére.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.