A közel 50 fős közönség a délelőtt folyamán öt olyan kiemelt gyógyászati területet ismerhetett meg, amelyre a legnagyobb igény jelentkezik a brit piacon. A program délután workshoppal folytatódott, amelynek során a magyar szolgáltatók találkozhattak a brit szakmai partnerekkel: kormányzati, privát egészségbiztosítási és közvetítő cégekkel, valamint a szakmai média képviselőivel.
A Magyar Gyógyászati Turizmus Szimpózium és Workshop c. rendezvényt Csák János Magyarország londoni nagykövete nyitotta meg. A résztvevőket ezt követően Dr. Szócska Miklós, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium államtitkára köszöntötte, aki beszédében rámutatott Magyarország orvostudomány terén elért eredményeire, kiemelve az egyedülálló szakmai tudást, valamint megemlítve az elmúlt időszakban kormányzati és/vagy EU-s forrásokból megvalósult fejlesztéseket. A továbbiakban Mező Ildikó, a főszervező MT Zrt. londoni külképviselet-vezetője mellett Dr. Feketéné Fényi Ágnes, a Nemzetgazdasági Minisztérium Egészségipari Osztályának vezetője üdvözölte a londoni Danubius Regent Park Hotelben megjelent szakmai közönséget.
A program részeként a délelőtt folyamán elhangzott gyógyászati előadások a balneológia, a reumatológia, a fogászati kezelések és az esztétikai bőrgyógyászat, valamint a termékenységi kezelések témakörét járták körül, amelyek a brit piacon a legkeresettebb egészségturisztikai szolgáltatások. Ezen kívül a Debreceni Egyetem Orvos- és Egészségtudományi Centrumának magas színvonalú szolgáltatásairól és technikai újdonságairól is részletes képet kaptak a résztvevők.
Összefoglalva elmondható, hogy a rendezvény első fontos lépcsője volt a gyógyászati turizmus fejlesztésének, a két piac közötti kapcsolatépítésnek és információcserének mind szakmai, mind pedig kormányzati oldalról.
A délután folyamán a szakmai találkozók lehetőséget biztosítottak a részt vevő magyar szolgáltatók és brit szakmai partnereik részére tárgyalások lebonyolítására, valamint a szakmai tapasztalatok kicserélésére.
Az utóbbi években egyre több páciens utazik a fejlett országokból – mint pl. az Egyesült Királyság és az USA – más országokba elsősorban azért, hogy a hazai kezelések árán spóroljon vagy azért, hogy elkerülje a hosszú várólistákat. Egy friss kutatás szerint Magyarország a legnépszerűbb egészségügyi turisztikai (medical tourism) célpont. Erre a Magyar Gyógyászati Turizmus Szimpózium és Workshop szakmai partnere, a Treatment Abroad online kérdőíves felmérése mutatott rá, mely 2012-ben több mint 1000 fő bevonásával készült. Az egészségügyi turizmussal foglalkozó kutatásból kiderül, hogy a válaszadók 83%-a fogászati kezelések miatt érkezett hazánkba, míg a páciensek 10%-a szépészeti műtétek miatt választotta Magyarországot.
A kutatás szerint az Egyesült Királyságból, fogászati kezelések miatt utazók körében Magyarország a legnépszerűbb desztináció (37,8%), messze megelőzve Lengyelországot (19,6%) és Törökországot (11,5%).
A felmérésben részt vevő páciensek 70%-a több mint egy alkalommal utazott Magyarországra a kezelése ideje alatt, az átlagos tartózkodási idő pedig 11 nap volt. A magyarországi kezelésekkel kapcsolatban a válaszadók 85%-a „nagyon” vagy „teljesen” elégedett volt, továbbá a magyarországi látogatás után 93%-uk ajánlaná rokonainak vagy barátainak, hogy a gyógykezeléseket külföldön végeztessék el. Az elégedettséget kiváltó okok között a felmérésben résztvevők a kedvező árra, a kezeléseket végzők szakértelmére és a kezelés minőségére hivatkoztak.
A kutatás eredményeit Keith Pollard, a www.treatmentabroad.com vezérigazgatója az alábbiak szerint kommentálta:
“Magyarország az egészségügyi turizmus szempontjából mindig is élen járt, különösen a fogászati kezelések tapasztalatait illetően. A külföldi beavatkozásokat gyakran a hazai piacon elérhető gyógykezelésekhez képest gyengébb minőségű alternatívának tartják, azonban a kutatás most rámutatott arra, hogy mindez egyszerűen nem igaz. Az egészségügyi kezelések céljából Magyarországot felkeresők döntő többsége el van ragadtatva, és nemcsak a kezelés során tapasztaltaktól, valamint annak színvonalától, hanem magával az eredménnyel is, legyen az fogászati vagy esztétikai beavatkozás. Mindez pedig a legtöbb páciens számára a legfontosabb: azt kapják, amit elvárnak, és amire valóban szükségük van.”
A Magyar Turizmus Zrt. idén is aktív marketingtevékenységet folytat — londoni külképviseletének bevonásával — az Egyesült Királyságban, amelyet az ún. B2C (business to customer) piacok közé sorolt a 2012. évi marketingtervében. A B2C csoportba tartozó országokból a vendégek nagy számban — és legtöbbször egyénileg — érkeznek, ezért a turisztikai marketingtevékenységben jelentős szerepet játszik a lakossági kommunikáció, a lakosság elérése. A központi, turisztikai imázsformáló stratégiai kampányok mellett számos taktikai kampányt is szervez idén az MT Zrt., amelyek nemcsak a lakosság, hanem a turisztikai szakma elérését is szolgálják.
A társaság különböző marketingeszközökkel népszerűsíti Magyarországot mint turisztikai úti célt az Egyesült Királyságban. A szakmai hirdetések és rendezvények mellett az MT Zrt. pl. több sajtótanulmányutat is szervez – Budapest, kulturális turizmus, fesztiválok és nagyrendezvények, illetve bor és gasztronómia témában – de júliusban a szigetország touroperátorai és online utazási portálok képviselői is felfedezhetik hazánk turisztikai kínálatát. Magyarország ezen kívül – az MT Zrt. – szervezésében idén is részt vesz a világ legnagyobb turisztikai vásárán, a novemberben megrendezésre kerülő World Travel Marketen (WTM).
Az Egyesült Királyság hazánk harmadik legnagyobb turisztikai küldőpiaca. A brit utazóknak éves szinten több mint 500 ezer vendégéjszakát köszönhetnek a magyarországi kereskedelmi szálláshelyek.