Bizottsági támogatás mellett elfogadta a kormány az IFA kiegészítésére rendelkezésre álló központi forrás 3 milliárd forinttal történő megemelését, továbbá 550 millióval több támogatást kaphatnak az önkormányzatok is. Tucatnyi egyéb, főként sportlétesítményekre, útépítésre vonatkozó javaslat vérzett el, egyedül az M0-ás körgyűrű folytatása kapott zöld lámpát a bizottságtól.
Magyarország: termékből márka
„Új vizeken” címmel Horváth Gergely, az MT Zrt. vezérigazgatója ismertette a társaság 2011. évi marketingtervét. A globális előrejelzések (ETC +3,7 %, UNWTO + 4,5%) bemutatása után a magyar turizmus teljesítményének elemzése következett. A nemzeti turisztikai marketing szervezet célja, hogy Magyarországot termékből márkává fejlessze – jelentette ki a vezérigazgató. A kialakítandó országmárka alapja a felszín alatti vizek, a rekreáció országa lesz. Nem lesznek tematikus évek, de a turizmus kínálatának minden szegmensére (kulturális, gasztronómia) utaló ajánlatokkal folyamatosan lépnek fel.
A szervezet működésében az eddigieknél hatékonyabban szétválasztják a működésre és a marketingre fordított összegeket, melyek aránya jelenleg 50-50 százalék. A külföldi piacokon jelenlétünk nem fog csökkenni, de több helyen nem külképviseleti formában gondolkoznak. A megtakarításokat lépcsőzetesen vezetik be, 2012-re tervezik az optimális szint beállását. A takarékosság jegyében a regionális marketingigazgatóságok egy központi marketingterv alapján dolgoznak majd, és a sokféle honlap helyett egy lakosságnak és egy a szakmának szóló honlap lesz, ám emelt szintű technikával, és on-line foglalási lehetőséggel kibővítve. A kiadványok terén a nyomtatott formából az on-line, PDF forma felé mozdulnak el, a posta és tárolási költségeket csökkentve. Természetesen hangsúlyos lesz továbbra is a piackutatás, a TDM-koordináció: az így létrejött know-how-t a szakma felé értékesíteni kívánják. Mindezzel az MT Zrt. saját bevételeit 10 százalékról 30 százalékra kívánják emelni, koncentrált, a párhuzamosságokat kizáró munkával. Szoros együttműködésben dolgoznak a Légi Marketing Alappal (fontos cél például a Ryanair visszahódítása), a Visegrádi Négyekkel közös fellépésekben vesznek részt, és kihasználják a Magyarország uniós elnökségében rejlő szakmai és turisztikai lehetőségeket. Jövőre a külföldi vendégéjszakák számában + 3,4, a belföldiekében +2,7, a konferencia turizmusban + 5 százalékos növekményt céloznak meg.
A bizottsági tagok felvetették, hogy elég erős alap-e a felszín alatti vízkincs az országmárkához, mi lesz a régiók saját adottságaira támaszkodó marketingstratégiákkal, és jut-e elég forrás a belföldi turizmus népszerűsítésére. Az egyeztetésre irányuló kérdésre az a válasz érkezett, hogy a marketingterv egy szűk, szakértőkből álló tanács szűrőjén már átment, december 10-ig véglegesítik, majd szakmai fórumokon szélesebb nyilvánosság elé tárják.
TDM-pályázat januárban
Dr. Horváth Endre, helyettes államtitkár a TDM pályázatokról szóló előterjesztésében jelezte, hogy 2011. január 15-én új pályázatot írnak ki helyi és térségi szintre. A kötelező önrészt 60-ról 40 százalékra csökkentették. A támogatandó tevékenységekhez (termékfejlesztés, oktatás) elnyerhető forrás mértéke 35-85 százalék. A pályázatokat folyamatosan lehet beadni, az elbírálás idejét 1-3 hónapra csökkentik. A TDM információs rendszer kiépítése eldöntött kérdés, megvalósítása még nyitott, az bizonyos, hogy csak egyetlen, országos rendszer lesz.