A GVH azt vizsgálta, hogy az utazási irodák az utazási szerződés megkötése előtt megfelelő tájékoztatást adnak-e az utasoknak.
Tavaly egy ügy zárult bírsággal, és helyreigazító közlemény közzétételére is kötelezték a céget. Ennek kapcsán a Turizmus Online-on is beszámoltunk arról, hogy a GVH 1,3 millió forintra büntette a Kaland Travel Kft.-t, mert az a fogyasztókkal szemben tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot valósított meg, amikor egyes kommunikációs eszközein az általa szervezett Bécsi adventi vásár, Velencei karnevál, Földközi-tenger gyöngyszemei és Garda-tó fantázianevű utazásokra nézve egyes, az utazások kiválasztása szempontjából lényeges jellemzők tekintetében fontos, kötelezően feltüntetendő információkat csak az utazási szerződés megkötését követően hozott a fogyasztók tudomására. Ilyenek voltak egyebek mellett a szálláshely földrajzi elhelyezkedése, további felmerülő költségek, illetve azok meghirdetett ára (alapár) nem az általánosan alkalmazott fogyasztói ár volt a Bécsi adventi vásár, Velencei karnevál és Garda-tó fantázia nevű utazások esetében.
Hiányos és megtévesztő tájékoztatás
Ezenkívül még négy eljárás van folyamatban jelenleg utazási irodák ügyében a hivatalnál – van, amelyik már tavaly május óta –, a négyből egy eljárás indult idén. A kifogásolt hirdetésekben szereplő üzenetek hiányos és megtévesztő tájékoztatást adnak az utazások kiválasztása szempontjából lényeges kérdésekről, például az utazás áráról, a pluszköltségekről, a szálláshely helyszínéről.
Basa Andrea a gyakori problémák között említette, hogy a fakultatív programok árát nem tartalmazza a meghirdetett ár. Az is gyakran előfordul, hogy a fakultatív program valójában nem fakultatív, mert a körutazásnál a másik városba szervezett egész napos kirándulásról a csoport nem tér vissza az adott városba, így azon kötelező a részvétel.
Az is előfordult azonban, hogy egy utazási vállalkozás kedvezményes ajánlatként hirdetett meg olyan csomagot, amelynél a hirdetésben szereplő magasabb alapárat korábban nem alkalmazta, vagy olyan szolgáltatást, amelyet az árban eleve benne foglalt szolgáltatásként vehettek igénybe az utasok.
Hogyan kerülhetők el a hasonló helyzetek?
A GVH a megfeleles.hu oldalon részletesen tájékoztatja a vállalkozásokat arról, hogy milyen szabályoknak kell megfelelni egy termék vagy szolgáltatás reklámozása során, ehhez önellenőrző listát is közöl a weboldalon.
Ebben pl. a következő kérdések olvashatók:
• Rendelkezésre áll bizonyíték a reklám megjelenésekor az állítás alátámasztására?
• Egészségre hatás/gyógyhatás állításakor tudományosan elfogadott bizonyítékok állnak rendelkezésre?
• Nincsen egyértelmű tilalom az állítás közzétételére?
• A reklámban látható nem akciós árat tényleg alkalmazták? A korábbi árat ésszerű ideig (pl. nemcsak egy-két napig) alkalmazták?
• A reklám olvasható? Mindegyik esetben látszik minden információ, „apró betű”?
• Ha vannak kiegészítő feltételek, azok nem módosítják lényegesen az ígért árat, kedvezményt?
• Az „akár” jó ár széles körűen elérhető, nem csak egy-két fogyasztónak?
• Látható, hogy az akciós ár/kedvezőbb ár mettől meddig elérhető?
• A „legolcsóbb” ár vagy más elsőbbségi állítás igazolható? Ha például nincs korábbi saját ár vagy versenytárs megjelölve, mindenkivel szemben igazolható?
• Ha „ingyenes” az ajánlat, tényleg nem kell érte fizetni?
Tájékoztatás az utazóknak
Az utazóknak pedig azt tanácsolta a GVH, hogy ellenőrizzék az utazás lefoglalása előtt, hogy pontosan mit tartalmaz az ár, erről a versenyhivatal Gondolja Végig Higgadtan programja keretében az utasokat weboldalán is tájékoztatja.