Jobb repülőteret akarnak a ferihegyi dolgozók

A reptérre vezető út mentén elhelyezett óriásplakátokkal és békés demonstrációval hívja fel az utasok és a munkaadók figyelmét a tarthatatlan ferihegyi állapotokra a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) - fogalmaz közleményében a szakszervezet.

"Az érdekképviselet egy hónapon keresztül három óriásplakáton jeleníti meg a dolgozók üzenetét: az utasok és a munkavállalók érdekei azonosak – a véget nem érő reptéri megszorítások, a gyakori jogsértések a szolgáltatás színvonalának csökkenéséhez vezetnek, és immár a repülésbiztonság kérdését is felvetik. Senki nem akarhatja, hogy minimálbérre bejelentett, kötelezően túlóráztatott, a mindennapi stressztől zaklatott dolgozók feleljenek az utasok kényelméért és biztonságáért. Miközben a reptéri cégek azt a látszatot sugallják, hogy Ferihegyen minden rendben van, valójában tarthatatlan állapotok uralkodnak, és a folyamatok iránya is kedvezőtlen.

Mindennapos jogsértések, zaklatás

Az elmúlt három évben az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Felügyelet, illetve az eljáró bíróságok legalább 53 esetben állapítottak meg jogsértést a reptéren. Ezek összesen dolgozók százait érintették. A szabálytalan (fekete) foglalkoztatástól a pihenőidők visszatartásán át a késedelmes bér-kifizetésekig terjednek az ügyek. Jellemző gyakorlat a hivatalos szakszervezeti kifogások semmibevétele, és a cégek működésével, üzleti és létszám-terveivel kapcsolatos alapvető adatok visszatartása, amelyek megismeréséhez a Munka Törvénykönyve alapján a szakszervezeteknek joga van. Korlátozták a sztrájkhoz fűződő alkotmányos jogot, és több, az Európai Szociális Párbeszéd keretei között elért megállapodást is megsértettek a munkaadók. Több olyan haláleset is történt az elmúlt években a repülőtéren, amely összefüggésbe hozható a munkahelyi zaklatással, stresszel. 


Az érdekképviselet szétverése és biztonsági következmények

A LESZ sorra indít és nyer meg pereket a reptéri cégek ellen, azonban az enyhe jogkövetkezmények és az ügyek lassú átfutási ideje miatt ez sem vet gátat az újabb és újabb jogsértéseknek. Ráadásul, a hazai jogszabályok mellett több nemzetközi szerződés is rendszeresen sérül. Az ENSZ Munkaügyi Világszervezete (ILO) 87. (az egyesülési szabadság és a szervezkedési jog védelméről), 98. (a szervezkedési jog és a kollektív tárgyalási jog elveinek alkalmazásáról), 111. (a foglalkoztatásból és a foglalkozásból eredő hátrányos megkülönböztetésről), és 135. (a munkavállalók üzemi képviselőinek védelméről és kedvezményeiről) számú Egyezményét is rendszeresen semmibe veszik a LESZ álláspontja szerint.

Elmaradt fejlesztések

A reptéri cégek felismerték, hogy a határozott és felkészült érdekképviselet akadályokat gördít a jogsértések árán is erőltetett megszorítások útjába, ezért láthatóan mindent elkövetnek a szakszervezetek – elsősorban a legerősebb és legszervezettebb LESZ – munkájának ellehetetlenítéséért. Az elmúlt években összesen a szakszervezet 13 választott képviselőjét rúgták ki vagy üldözték el a repülőtérről. Egy részük hivatalosan közös megegyezéssel távozott, azonban a háttérben minden esetben burkolt vagy épp nyílt fenyegetés, zaklatás állt. A török tulajdonú Celebi GH földi kiszolgálócégnél két év alatt elérték, hogy a LESZ szinte összes képviselője távozzon a cégtől. Pedig az erős szakszervezet nem csak a dolgozóknak fontos. A LESZ képviselője jelentette be és hívta fel a figyelmet az egyik cégnél a repülőgépek jégtelenítésének biztonsági szempontból aggályos módjára. A LESZ vetette fel a közelmúltban az üzemanyag-tankolás protokolljának biztonsági problémáit, amely több kiszolgálócéget is érinthet. A Budapest Airport (BA) tulajdonában lévő RÜK Kft-nél a képviselők elüldözését azzal tetézték, hogy megvonták a szakszervezeti vezetők évek, évtizedek óta meglévő belépési engedélyét a cég területére.

Elhibázott kiszervezések

A privatizációs szerződésben vállaltakhoz képest több tízmilliárd forintos adóssága van a reptéri cégeknek, elsősorban a Budapest Airportnak (BA). Az Állami Számvevőszék vizsgálata megállapította: a cég 2007-ben 11,6 milliárd forintos elmaradásban volt saját vállalásaihoz képest. Jelenleg még egy év áll a jelenleg német tulajdonú vállalat rendelkezésére, hogy mintegy 60 milliárd forintos fejlesztési vállalásait teljesítse. Eközben a munkavégzés legelemibb körülményei is csak nehezen biztosítottak: hiányzó vagy alkalmatlan munka- és védőruházat, rossz szellőztető és klímaberendezések, használhatatlan bútorok és öltözőszekrények nehezítik a dolgozók mindennapjait.

A reptér nagy munkaadói profitjuk növelését egyes feladatok kiszervezésével tartják megvalósíthatónak. Ez önmagában még elfogadható is volna, azonban az esetek túlnyomó többségében az outsourcing nyilvánvalóan elhibázott, a dolgozók kisemmizése mellett a szolgáltatási színvonal csökkentését is magával hozza. 2006 óta összesen 929 munkavállaló jutott erre a sorsra, elveszítve a korábban kollektív szerződésben garantált jogaikat. A Budapest Airport úgy szervezte ki két éve a minibusz üzletágat, - amely egészen addig biztos munkahelyeket és jövedelmező üzletmenetet jelentett –, hogy az mára az összeomlás szélére került. A Malév-csoportban elgondolkodtató módon épp azt a tevékenységet szervezik ki (áru-szállítás), amely stabil nyereséget hozhatna a cégnek. A MALÉV több milliárdot érő üdülőjét, most néhány száz millió forintért akarják eladni. A LESZ nem hivatalos úton arról értesült, hogy a Catering kiszervezése is napirendre került, ami több milliárd forintos volumenű piac a légiközlekedésen belül. A mára az elnyert kiszervezések nyomán számos területen jelen lévő Airport Security Kft-t és lassan megszámolhatatlan, követhetetlen alvállalkozóját pedig már többször elmarasztalták munkaügyi jogsértések miatt. Ez persze nem meglepő: az ajánlatokban szereplő költségcsökkentés a munkavállalókon történő megtakarításokkal, a dolgozók kisemmizésével érhető el. A LESZ – ahogy eddig is – ellenzi az átgondolatlan, az utasok és a dolgozók számára mindig, az anyacégek számára pedig sokszor előnytelen kiszervezéseket.

Elbocsátások, csökkenő fizetések, elillant nyugdíjak

Az elmúlt három évben – szemben az ellentétes ígéretekkel – 1045 főt bocsátottak el a repülőtérről, miközben a szigorodó nemzetközi normáknak köszönhetően a feladatokból még több is lett Ferihegyen. Ennek egyenes következménye például a BA-nál kötelezően elvárt túlmunka-végzés, vagy a műszakok ultimátum-szerű átszabása, ami fontos szerepet játszott a tavaly decemberben kirobbant sztrájkban. Az új munkarendek és a csökkentett műszak-pótlékok kevesebb fizetést jelentenek a dolgozóknak, de más problémát is felvetnek. Sokan éppen ezekben a hetekben nem tudják kivenni előre bejelentett nyári szabadságukat az ember-hiány miatt. A műszakukat éjszaka befejezőkkel könnyen előfordulhat, hogy nem tudják elhagyni Ferihegyet – tömegközlekedési lehetőség hiányában. Az új munkarendekben másodállás vállalása sem lehetséges már, ami sokaknak az egyetlen lehetőséget jelentette, hogy családjaikat eltartsák.

Azok a dolgozók sem alhatnak nyugodtan, akik a reptéri cégeken keresztül tették félre bérük egy részét kiegészítő nyugdíjpénztárakba. A Malév nyugdíjpénztár tavaly több mint 10 százalékos veszteséget produkált. A BA-t pedig azért jelentették fel a közelmúltban, mert kiderült: 2006 folyamán egyáltalán nem utalt dolgozói után a vele szerződésben álló AEGON nyugdíjpénztárnak. Mikor a BA egy összegben rendezte tartozását, a késedelmi kamatokat nem fizette meg a biztosítónak. Jelenleg az APEH vizsgálódik az ügyben.

Kollektív szerződések vagy sztrájk?

A LESZ álláspontja szerint megálljt kell parancsolni a reptér és a hazai légiközlekedés lezüllesztésének. A szakszervezet mindig is készen állt a tárgyalásos megállapodásra, és jelenleg is minden eszközzel azért dolgozik, hogy elkerülhető legyen a következő munkabeszüntetés. Ennek érdekében arra törekszik, hogy valamennyi munkahelyen legyen a tartós munkaügyi békét szavatoló kollektív szerződés. Egyes problémák azonban nagyobb léptékben kezelhetőek optimálisan. Ezért a LESZ kezdeményezte a Légiközlekedési Ágazati Párbeszéd Bizottságban ágazati kollektív szerződés és minimálbér-tábla elfogadását. Ez, az egész szektorra érvényes megállapodás vethet csak gátat a bérek és a szolgáltatások színvonalának süllyedésének. Amennyiben a reptéri cégek nem változtatnak felelőtlen és rövidlátó gyakorlatukon, ha nem tekintik partnernek saját dolgozóikat, akkor a munkavállalóknak nem marad választása, és ismét megáll a forgalom Ferihegyen. Több cégnél a menedzsment hibájából hónapok óta húzódnak a sztrájk-egyeztetések – a dolgozók türelme pedig egyre fogy." - olvasható a közleményben.


Újdonság: pizza és bor egy palackban

Újdonság: pizza és bor egy palackban 

Az ital az ismert amerikai pizzás gyorsétteremlánc és egy borászat együttműködésében született meg.
Autentikus magyar gasztronómia és ünnepi kreativitás

Autentikus magyar gasztronómia és ünnepi kreativitás 

A Zazie Bistro & Bar császármorzsa standdal hangolódik a karácsonyra.
Ételmentés: rendezvények maradékából segítenek a rászorulóknak

Ételmentés: rendezvények maradékából segítenek a rászorulóknak 

Az élelmiszerpazarlás napjaink egyik legnagyobb kihívása, de szerencsére vannak olyan példamutató kezdeményezések, amelyek változást hozhatnak.
Búcsúzik a szegedi ikonikus vendéglátóhely

Búcsúzik a szegedi ikonikus vendéglátóhely 

A Jazz Kocsma közösségi oldalán jelentette be, hogy három évvel ezelőtti újranyitásukat követően végleg bezárnak.
Már kapható laboratóriumban előállított libamáj

Már kapható laboratóriumban előállított libamáj 

A hízott kacsamáj laboratóriumban termesztett alternatívája ellentmondásos jövőt kínál a termesztett húsipar számára.
Itt az elviteles dobozok legújabb generációja

Itt az elviteles dobozok legújabb generációja 

Több mint 40 ezer alkalommal tették próbára idén a felhasználók a Cup Revolution innovatív, újrafelhasználható dobozrendszerét, amely a Legjobb innováció a körkörös gazdaságért kategóriában érdemelte ki a közelmúltban a CSR Hungary Magyar Üzleti Felelősség Díját.
Jelentős drágulás jöhet az alapvető italok piacán

Jelentős drágulás jöhet az alapvető italok piacán 

A drágulás fő mozgatórugói a kakaó, a kávé és a tea árainak emelkedése, valamint a gyümölcsök és zöldségek magasabb importköltségei.
Mi a kapcsolat egy olasz étterem és a német topgin között?

Mi a kapcsolat egy olasz étterem és a német topgin között? 

A gin szerelmeseinek és a különleges ízek kedvelőinek álmodták meg az ultraprémium gint.
Mit rejt száz éve egy Gerbeaud süteményes doboz?

Mit rejt száz éve egy Gerbeaud süteményes doboz? 

Nem, nem süteményt, valami egészen mást. Ráadásul épp száz éve került a doboz mélyére.
Újbor kóstoló Badacsonyban

Újbor kóstoló Badacsonyban 

Összegyűlik a badacsonyi borvidék színe-java a tradicionális Újbor kóstolóra.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.