Negyedik éve csökken a vendéglátóhelyek száma

Negyedik éve csökken a vendéglátóhelyek száma, ha csak kis mértékben is. Összesen 34 393 vendéglátóipari üzlet működik Magyarországon, a Nielsen piackutató vállalat új cenzusa szerint; 1 százalékkal kevesebb, mint az egy évvel korábbi 34 855. Ezen belül a piackutatók személyesen mérték fel a 10 ezer lakosúnál nagyobb városokban mind a 20 221 helyet, ahol ételt, italt szolgálnak ki.

Hazánkban a teljes vendéglátóipari hálózat több mint egynegyedét, 27 százalékát teszi ki a 9 191 étkezőhely, amely magában foglalja az éttermet, vendéglőt, kávéházat és cukrászdát. Ott a forgalom nagy része étkezésből származik, és sok alkoholmentes szomjoltót fogyasztanak a vendégek, derül ki a felmérésből.

Sörözők, borozók és pubok alkotják az italhely csatornát; összesen 4 745 egysége szélesebb választékot vonultat fel, és színvonalasabb kiszolgálást nyújt, mint a volumenhely.

Kisebb jelentőségű a szálláshely szegmens, amelybe beletartozik a szálláshelyeken található minden értékesítési pont, presszótól az éttermen át a bárig. A teljes bolthálózat 7 százaléka sorolható ide, összesen 2 373 egység. Itt legalacsonyabb a csökkenés mértéke, a legutóbbi öt év során.

Legkisebb, 5 százalékos szegmens a szabadidős és szórakozóhelyeké. Diszkó, biliárd terem, night club, kaszinó, valamint sportlétesítmény tartozik ide, összesen 1 645 egység. Főként fiatalok a vendégeik, akik ételt vagy italt csak a szórakozás kiegészítése gyanánt fogyasztanak. Látogatásuk fő célja a szórakozás.

Hazai vendéglátóhelyek száma üzlettípusok szerint
Üzlettípus 2006 2009 2010 2011 2012
Étkezõhely 8 879 9 505 9 454 9 273 9 191
Italhely 5 690 5 223 5 210 5 025 4 745
Szálláshely 2 137 2 503 2 544 2 499 2 373
Szórakozóhely 1 735 1 831 1 825 1 738 1 645
Volumenhely 16 733 16 918 16 453 16 320 16 439
Összesen 35 175 35 980 35 486 34 855 34 393
Forrás: Nielsen

- Országosan az üzletek majdnem fele, szám szerint 16 439 úgynevezett volumenhely, ami kocsma, büfé, talponálló és munkahelyi büfé gyűjtőneve - állapítja meg Osztoics Bernadett, a Nielsen ügyfélkapcsolati igazgatója. - Ezekben az egységekben szűk étel- és italválasztékot kínálnak, felszolgálás nincs vagy csak esetleges. Az ital kategóriák teljes vendéglátós forgalmából általában 40 százaléknál több jut a volumenhelyekre.

Megjegyzi, hogy a fenti adatok a szezonális helyek nélkül értendők. Az idény jellegű üzletekről csak a tavaly nyári adatok állnak rendelkezésre: Összesen 5 090 szezonális helyet regisztráltak, ami enyhe csökkenést jelez az egy évvel korábbiakhoz viszonyítva.

A Nielsen munkatársai személyesen keresték meg a vendéglátó helyeket hazánk 10 ezer lakosúnál nagyobb városaiban – tájékoztat Osztoics Bernadett. - Módszeresen járták végig az utcákat, és felmértek minden egyes vendéglátó helyet, 2012. januártól április végéig. Mostanra készült el az összesítés, amely szerint a vizsgált városokban a vendéglátás hálózata összesen 20 221 üzletből áll. A csökkenés mértéke ott is 1 százalék, az előző évi 20 340 üzlettel szemben.

Hazai vendéglátóhelyek regionális megoszlása (%)
Régió

Részarány az 
ország lakosságából

Vendéglátó helyek
részaránya 2011

Vendéglátó helyek
részaránya 2012

Centrum 
(Bp. és Pest megye) 
28 26 27
Nyugat 31 33 33
Kelet 41 41 40
Forrás: Nielsen

Amíg országosan csak a volumenhelyek száma nőtt, addig a 10 ezer lakosúnál nagyobb városokban három üzlettípus egységeinek száma is emelkedett, kis mértékben, egyik évről a másikra: Volumenhelynél 9 508-ra, étkezőhelynél 6 227-re, míg szabadidős és szórakozóhelynél 1 112-re. Italhelynél, továbbá szálláshelynél némi negatívumot jelez a tendencia.

Budapesten és Pest megyében él országunk lakosságának 28 százaléka, a vendéglátó helyek részaránya pedig némileg alulreprezentált, 27 százalékkal. A keleti megyékben a lakosság 41 százalékos részarányához képest szintén valamelyest alulreprezentált a vendéglátás, mivel üzleteiből 40 százalék jut arra az országrészre. A nyugati megyékben viszont felülreprezentált a horeca hálózat, mivel az egységek 33 százaléka jut a népesség 31 százalékára.


Újdonság: pizza és bor egy palackban

Újdonság: pizza és bor egy palackban 

Az ital az ismert amerikai pizzás gyorsétteremlánc és egy borászat együttműködésében született meg.
Autentikus magyar gasztronómia és ünnepi kreativitás

Autentikus magyar gasztronómia és ünnepi kreativitás 

A Zazie Bistro & Bar császármorzsa standdal hangolódik a karácsonyra.
Ételmentés: rendezvények maradékából segítenek a rászorulóknak

Ételmentés: rendezvények maradékából segítenek a rászorulóknak 

Az élelmiszerpazarlás napjaink egyik legnagyobb kihívása, de szerencsére vannak olyan példamutató kezdeményezések, amelyek változást hozhatnak.
Búcsúzik a szegedi ikonikus vendéglátóhely

Búcsúzik a szegedi ikonikus vendéglátóhely 

A Jazz Kocsma közösségi oldalán jelentette be, hogy három évvel ezelőtti újranyitásukat követően végleg bezárnak.
Már kapható laboratóriumban előállított libamáj

Már kapható laboratóriumban előállított libamáj 

A hízott kacsamáj laboratóriumban termesztett alternatívája ellentmondásos jövőt kínál a termesztett húsipar számára.
Itt az elviteles dobozok legújabb generációja

Itt az elviteles dobozok legújabb generációja 

Több mint 40 ezer alkalommal tették próbára idén a felhasználók a Cup Revolution innovatív, újrafelhasználható dobozrendszerét, amely a Legjobb innováció a körkörös gazdaságért kategóriában érdemelte ki a közelmúltban a CSR Hungary Magyar Üzleti Felelősség Díját.
Jelentős drágulás jöhet az alapvető italok piacán

Jelentős drágulás jöhet az alapvető italok piacán 

A drágulás fő mozgatórugói a kakaó, a kávé és a tea árainak emelkedése, valamint a gyümölcsök és zöldségek magasabb importköltségei.
Mi a kapcsolat egy olasz étterem és a német topgin között?

Mi a kapcsolat egy olasz étterem és a német topgin között? 

A gin szerelmeseinek és a különleges ízek kedvelőinek álmodták meg az ultraprémium gint.
Mit rejt száz éve egy Gerbeaud süteményes doboz?

Mit rejt száz éve egy Gerbeaud süteményes doboz? 

Nem, nem süteményt, valami egészen mást. Ráadásul épp száz éve került a doboz mélyére.
Újbor kóstoló Badacsonyban

Újbor kóstoló Badacsonyban 

Összegyűlik a badacsonyi borvidék színe-java a tradicionális Újbor kóstolóra.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.