A rendezvényen előadást tartott Michael Frenzel, a TUI AG elnök-vezérigazgatója, Thomas Middelhoff, az Arcandor AG elnök-vezérigazgatója és Ernst Hinsken parlamenti képviselő, a német gazdasági minisztérium turisztikai államtitkára is. A pénzpiaci válság világgazdasági és németországi hatásairól Norbert Braems, a Sal. Oppenheim bankház ügyvezető igazgatója beszélt. A közgyűlésen megrendezték a „DRV Német Utazási Irodák Napját”, amelynek keretében szakmai eszmecserékre és workshopokra nyílt alkalom. Klaus Laepple, a DRV elnöke a németek utazási szokásairól is beszélt. Kiemelte, hogy a pénzpiaci válság ellenére a németek utazási kedve változatlan: továbbra is utaznak, bár előfordulhat, hogy egy kategóriával alacsonyabb szállodában laknak, vagy a tartózkodási idejük némileg rövidül, de az utazók számának csökkenésével a jövőben sem számolnak. Németország Magyarország legfontosabb küldőpiaca, annak ellenére, hogy a német turisták száma évek óta csökkenő tendenciát mutat. 2008 első félévében 1,23 millió német turista érkezett az országba. Az összes szállodai éjszaka 23,7 százalékát a német vendégek adják, akik átlagosan 3,7 éjszakát töltenek hazánkban.
„Elsősorban a wellnessüdülésekben és a konferenciaturizmusban látok igazi potenciált” – mutatott rá Laepple a magyar turizmus lehetséges kitörési pontjaira. Véleményébe némi kritika is vegyült a wellnessszállodák minőségével kapcsolatosan: szerinte ugyanis a szállodák szolgáltatásainak minősége jelentősen eltérhet, ezért egy egységes kritériumrendszer lenne üdvözítő.
A Magyarországra érkező német turisták csökkenő számát Laepple nem találja drámainak. A németeknél a tengerentúli utazások népszerűsége növekszik a legdinamikusabban. Hazánk inkább mint a második vagy harmadik nyaralás úti célja jöhet szóba, és ebben a kategóriában Magyarországnak az új, feltörekvő desztinációkkal is fel kell vennie a versenyt. Ezenkívül jelentős azon németek száma is, akik nem töltenek Magyarországon vendégéjszakát, így a szállodai statisztikákban sem szerepelnek. A németek körében valószínűleg Budapest és a Balaton marad a legnépszerűbb úti cél. Laepple felhívta a figyelmet az „Utazási iroda. Itt kezdődik a vakációja!” szlogennel 2009 elején induló kampányra. Ennek célja, hogy a „hozzáértő tanácsadás” hangsúlyozásával újra az utazási irodák felé fordítsa a turistákat, akik egyre gyakrabban szervezik meg önállóan útjaikat.
Prof. dr. Torsten Kirstges, a wilhelmshaveni főiskola professzora az IT-ről és a technikákról beszélt. Említett egy friss kutatást, amely azt mutatta, hogy a német utazási irodák többsége elégedetlen a három nagy GDS – Amadeus, Sabre/Merlin, Travelport (Galileo, Wordspan) – által nyújtott szolgáltatásokkal, a váltást mégis alig néhányuk fontolgatja, pedig vannak új szolgáltatók (Jack, Traffics Cosmo). A megoldást Kirstges szerint mégis a már szintén formálódó multiGDS jelentheti. A Tripadvisor képviseletében előadó Mathias Gerber a web2.0-s eszközök használatának fontosságáról beszélt, a több DRV-vezető, illetve több turisztikai szolgáltató képviselőjének részvételével lezajlott vita központi témája pedig az volt, hogyan lehet hosszabb távon is növelni a nyereségességet.
Hová és hogyan utaznak a németek 2018-ban?
A németek utazási trendjei mindig is hatással bírtak a világ turizmusának menetére. Az Urlaub Perfekt szaklap 1142 utazási irodát kérdezett meg a tíz év múlva várható német utazási szokásokról. A jelenlegi legfontosabb úticélok: Németország, Spanyolország, Olaszország, Törökország, Ausztria, Görögország, Franciaország, Horvátország, Lengyelország és Hollandia. A megkérdezett irodák közül 993 szerint a belföldi turizmus tíz év múltán is verhetetlen marad. Mallorca és Kanári-szigetek akkor is hódítanak, Török-, Olaszország és Ausztria is lesz még a top 5 desztináció között. A feltörekvő úti célok közül az Egyesült Arab Emirátusok és Omán a favorit, megelőzve Kínát és a kelet-európai országokat és a Zöldfoki-szigeteket. Ez utóbbi egyre inkább favorittá válik, és ötödikként felkerül a listára India is. 10 év múlva a legfontosabb utazási motiváció az egészség- és a wellness lesz. Ezt követi az aktív turizmus. A tartózkodási idő tovább csökken. 2018-ra a nyári fő utazás hossza a mai 13,2 napról 10 napra csökken. A németek többsége 2018-ban is repülni fog a kiválasztott úti cél felé. A környezetbarát vasút szerepe (8%) nem lesz meghatározó. Legalábbis az utazási irodák előrejelzése szerint. Tíz év múlva az utazási irodák szolgáltatásait igéynbevevők nagyrésze az 50–60 év között korosztályból kerül majd ki, míg a fiatalokra nem lesz az irodai foglalás jellemző. A turisták közel 60–70 százaléka saját maga szervezi majd utazásait.