Míg néhány évvel ezelőtt inkább hátizsákban vittük a téliszalámit, és két múzeumlátogatás között bontogattuk az átázott szalvétába burkolt szendvicset, addig ma már inkább kihagyjuk a párizsi Louvre-t egy jó croissant-os reggeliért valamelyik Szajna-parti kávézó teraszán. Az elmúlt években azonban nem csupán e téren változtunk, hanem abban is, hogy immár a spontaneitásra alapozva választjuk meg, hogy mikor és hova utazunk.
„Minden harmadik légi utassal előfordult, hogy hirtelen döntött a külföldi kirándulás mellett. Még többen vannak azok, akik rendszeresen figyelik, mikor hova lehet olcsó repülőjegyet vásárolni: a repülést választók kétötöde előre megveszi a jegyét, az utasok kétharmada pedig az év során bármikor szívesen keres fel más országokat” – mondja Beck László, a reprezentatív felmérés végző Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet kutatási igazgatója.
Korábban a magyarok az utazást a nyaralás szinonimájaként használták, de ma már szó sincs szezonális turizmusról. Az utazási időszak 12 hónapossá változásának hátterében az olcsóbb repülőjegyeket kínáló légitársaságok térhódítása áll, állítja az easyJet. A fapados és diszkont társaságok ugyanis egyre többek számára tették elérhetővé a légi közlekedést. Ennek köszönhetően bár a magyarok még mindig autóval indulnak útnak a leggyakrabban (69%), de kétötödük repülőre is szállt az elmúlt három évben. „A klasszikus nemzeti és fapados légitársaságok mellett a diszkont cégek is egyre kedveltebbek a magyar utazóközönség számára” – mondja Peter Voets, az easyJet osztrák, svájci és kelet-európai marketing igazgatója.
A magyarok 16 százaléka utazott egyébként külföldre az elmúlt 3 évben, ez idő alatt átlagosan 7 alkalommal átlépve az országhatárt – állítja a felmérés, amelyet az easyJet megbízásából a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet 2012 áprilisában készített. Az 500 fő telefonos megkérdezésével készült kutatás eredményei reprezentatívak a hazai felnőtt lakosságra.