A válság lehetőség is

Az utóbbi évtized legjelentősebb változása zajlott le az elmúlt másfél évben a globális disztribúciós rendszerek piacán, miután a Galileót birtokló Travelport GDS felvásárolta egyik riválisát, a Worldspant.

A lépés érintette a magyar piacot is, itt először a hazai Galileo-képviseletet vásárolta meg a Malévtől tavaly augusztus elején a Travelport, szeptember 30-án bevezették a magyar piacra is az egységes Travelport márkát, majd idén április elsején szervezetileg is összeolvadt a hazai Galileo- és Worldspan-képviselet. A szervezeti átalakulás nem járt leépítéssel, mert Budapesten hozta létre délkelet-európai regionális központját a Travelport, és a két képviselet munkatársai közül többen új pozíciót kaptak.

Amint azt a magyarországi Travelport egyéves születésnapi rendezvényén Fóner Károlytól, a társaság magyarországi ügyvezető igazgatójától megtudtuk, a Travelport termékeit ma 221 utazási irodában használják, és a Travelport GDS 53,4%-os részesedésével piacvezető ma Magyarországon. Tény az is, hogy a foglalt szegmensek száma a tavalyi 6%-os visszaesést követően az idei év első hat hónapja során 26%-kal csökkent. Fóner arra is felhívta a figyelmet, hogy az online foglalások területén jóval szerényebb, csupán 5%-os volt az idén a visszaesés. A jövővel kapcsolatban elmondta, hogy szeretnék növelni piaci részesedésüket, továbbfejlesztik Netbook terméküket és továbbiak bevezetését is tervezik.

Niklas Andréen, a Travelport Észak- és Kelet-Európáért felelős ügyvezetője kiemelte, hogy jelenleg a világ 160 országában van jelen a társaság, és minden egyes piacon az első vagy a második helyet foglalja el.

Elmondta azt is, hogy a légi közlekedést globálisan érinti a válság: az amerikai Southwest légitársaság 17 éves fennállása alatt első ízben tavaly lett veszteséges, három indiai fapados már összeolvadt, a Lufthansa sorra vásárolja fel a régióban levő kisebb társaságokat, eladó sorba került az SAS, 15%-kal csökkent a British Airways üzleti forgalma. Ráadásul az IATA szerint majd csak három év múlva várható, hogy a forgalom eléri a tavalyi szintet. Utána viszont muszáj, hogy újra fellendüljön az iparág, hiszen azokban az országokban (India, Kína), ahol komoly demográfiai tartalékok rejlenek, nem volt jelentős a gazdasági visszaesés. Kivételek egyébként most is vannak: az Apple, a google, a JP Morgan és a Fiat a válság ellenére képes volt nyereségét növelni. Ugyanez igaz az easyjetre is, amely tavaly 8%-kal növelte utasai számát, és 85%-os átlagos töltést produkált.

Andreen szerint a trend a szolgáltatások „termékesítése” felé mutat, a légitársaságok például az ülőhelytől elkülönítve kezdik árulni a csomagfeladást, a fedélzeti étkezést, a jó üléspozíciót. Az is nyilvánvaló szerinte, hogy a két órásnál rövidebb idejű repülések esetében előbb-utóbb Európában mindenhol a gyorsvonat lesz az uralkodó közlekedési eszköz, amint az Amszterdam és Brüsszel között már meg is valósult. Végezetül kiemelte, hogy Kelet-Európában a Travelport 15%-kal tudta növelni tavaly a forgalmát, és ezentúl is kiemelten kezeli térségünket.


Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben

Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben 

Erős havazás bénítja a gépek fel- és leszállását.
Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.