A válság lehetőség is

Az utóbbi évtized legjelentősebb változása zajlott le az elmúlt másfél évben a globális disztribúciós rendszerek piacán, miután a Galileót birtokló Travelport GDS felvásárolta egyik riválisát, a Worldspant.

A lépés érintette a magyar piacot is, itt először a hazai Galileo-képviseletet vásárolta meg a Malévtől tavaly augusztus elején a Travelport, szeptember 30-án bevezették a magyar piacra is az egységes Travelport márkát, majd idén április elsején szervezetileg is összeolvadt a hazai Galileo- és Worldspan-képviselet. A szervezeti átalakulás nem járt leépítéssel, mert Budapesten hozta létre délkelet-európai regionális központját a Travelport, és a két képviselet munkatársai közül többen új pozíciót kaptak.

Amint azt a magyarországi Travelport egyéves születésnapi rendezvényén Fóner Károlytól, a társaság magyarországi ügyvezető igazgatójától megtudtuk, a Travelport termékeit ma 221 utazási irodában használják, és a Travelport GDS 53,4%-os részesedésével piacvezető ma Magyarországon. Tény az is, hogy a foglalt szegmensek száma a tavalyi 6%-os visszaesést követően az idei év első hat hónapja során 26%-kal csökkent. Fóner arra is felhívta a figyelmet, hogy az online foglalások területén jóval szerényebb, csupán 5%-os volt az idén a visszaesés. A jövővel kapcsolatban elmondta, hogy szeretnék növelni piaci részesedésüket, továbbfejlesztik Netbook terméküket és továbbiak bevezetését is tervezik.

Niklas Andréen, a Travelport Észak- és Kelet-Európáért felelős ügyvezetője kiemelte, hogy jelenleg a világ 160 országában van jelen a társaság, és minden egyes piacon az első vagy a második helyet foglalja el.

Elmondta azt is, hogy a légi közlekedést globálisan érinti a válság: az amerikai Southwest légitársaság 17 éves fennállása alatt első ízben tavaly lett veszteséges, három indiai fapados már összeolvadt, a Lufthansa sorra vásárolja fel a régióban levő kisebb társaságokat, eladó sorba került az SAS, 15%-kal csökkent a British Airways üzleti forgalma. Ráadásul az IATA szerint majd csak három év múlva várható, hogy a forgalom eléri a tavalyi szintet. Utána viszont muszáj, hogy újra fellendüljön az iparág, hiszen azokban az országokban (India, Kína), ahol komoly demográfiai tartalékok rejlenek, nem volt jelentős a gazdasági visszaesés. Kivételek egyébként most is vannak: az Apple, a google, a JP Morgan és a Fiat a válság ellenére képes volt nyereségét növelni. Ugyanez igaz az easyjetre is, amely tavaly 8%-kal növelte utasai számát, és 85%-os átlagos töltést produkált.

Andreen szerint a trend a szolgáltatások „termékesítése” felé mutat, a légitársaságok például az ülőhelytől elkülönítve kezdik árulni a csomagfeladást, a fedélzeti étkezést, a jó üléspozíciót. Az is nyilvánvaló szerinte, hogy a két órásnál rövidebb idejű repülések esetében előbb-utóbb Európában mindenhol a gyorsvonat lesz az uralkodó közlekedési eszköz, amint az Amszterdam és Brüsszel között már meg is valósult. Végezetül kiemelte, hogy Kelet-Európában a Travelport 15%-kal tudta növelni tavaly a forgalmát, és ezentúl is kiemelten kezeli térségünket.


Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours

Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours 

Az utazásszervező új úti céllal bővítette debreceni indulású ajánlatait.
Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.
Kutyafogadó a római reptéren

Kutyafogadó a római reptéren 

A Dog Relais az első olyan kutyáknak szánt fogadóhely, amelyet olasz repülőtéren hoztak létre.
Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.