Egyensúlyban a piacon a kereslet és a kínálat

Augusztus 20-án, lapzártánk idején szinte egy csapásra ér véget hazánkban a turisztikai főszezon. Tucatnyi vezető utazásszervezőt kerestünk meg, hogy a teljesség igénye nélkül képet adjunk arról, milyen volt az idei főszezon a kiutaztatásban. A megkérdezettek egyetértettek abban, hogy az idén újra sikerült egyensúlyba hozni a piacon a kínálatot a kereslettel, így elmaradt a „last minute” dömping. Az irodák beszámolója alapján körülbelül tíz százalékkal nőtt a nyári repülős kiutazási piac az idén.

Józan önmérséklet

Boros József, a Tensi Tours ügyvezetője szerint az idén a tour-operátorok józan önmérsékletet gyakoroltak, így sikerült a korábban éveken keresztül jellemző nyári üdülési túlkínálatot helyrebillenteniük. Bár tavasszal még mindenki a túlzott kapacitásbőségtől tartott, utána a tour-operátorok reálisabban mérték fel saját erejüket. Éppen ezért a Tensinek sem kellett tömeges last minute akciókat hirdetnie. A főszezonban többször is előfordult, hogy egy-egy üdülőhelyre egy adott időpontra nem volt szabad hely. A cég három legfontosabb desztinációja: Ciprus, Törökország és Spanyolország is „dübörgött”, és a hajóutak forgalma is minden várakozást meghaladó volt. Boros József elképzelhetőnek tartja, hogy az idén tavalyhoz hasonlóan ismét a Costa hajóstársaság legjobban növekvő piaca lesz Magyarország.

Plusz 30 százalék

Csákány Csaba, a TUI ügyvezető igazgatója elégedett a szezonnal, hiszen július végéig a tavalyihoz képest 70 százalékkal nőtt forgalmuk. Összességében éves szinten 30 százalékos forgalombővülést remél. Csákány Csaba szerint a kiutazó piac 10 százalékkal bővült, így becslése szerint az idén nyáron 220-230 ezer honfitársunk indult üdülni charterjárattal vagy repülővel. A cég két márkája, a TUI és a Gulet között érdekes átrendeződés volt megfigyelhető: míg korábban 70 százalékos volt az olcsóbb Gulet termékek aránya az értékesítésben, ma már ugyanolyan arányban fogy a Gulet, mint a soha akciós áron nem értékesített TUImárkás, illetve a Magic Life üdülés. Főleg a törökországi forgalom volt erős. Sikeresnek bizonyult a Quaestorral közös debreceni indulású charterjárat is. Míg Görögország iránt nagy volt az érdeklődés, Kréta nem volt annyira népszerű.

A török áttörés

Hrisztov-Tütünkov Jordán, a Quaestor Travel turisztikai üzletágvezetője arról számolt be, hogy a cég forgalma idén az első félévben két és félszeresére nőtt a tavalyi azonos időszakhoz képest. Ez a kiugró bővülés egyrészt annak köszönhető, hogy 10-11 napos turnusokat vezettek be, másrészt idén háromszorosára növelték törökországi kapacitásaikat: két charterjáratot indítottak Budapestről és egyet Debrecenből. Ezzel a QT a legnagyobb török kiutaztatók sorába lépett. Augusztus 20-án véget ért a főszezon, az antalyai robbantások is visszavetették némileg az utazókedvet, de most ismét nőtt a napi befizetések száma. La Mangára idén 30 százalékkal növelték kapacitásaikat, ez az előszezonban kicsit soknak bizonyult. Görögország a várakozások felett teljesít, különösen Nyugat-Kréta iránt nagy az érdeklődés. Horvátországban szinte minden helyet el tudtak adni, ezzel szemben az idén bevezetett Bulgáriában a kapacitások értékesítésével voltak néha nehézségek a drága repülőjegyárak miatt. Jövőre várhatóan saját chartert indítanak a Fekete- tenger partjára.

Jobb lett, mint várták

„Összességében nagyon elégedett vagyok a szezonnal, tavasszal még rosszabbra számítottam” – hangsúlyozza Skáfár Balázs, a Budavár Tours igazgatója. Ciprus a várakozások felett volt sikeres náluk, augusztus közepén már a szeptember végi helyeket töltötték. Ez részben annak köszönhető, hogy a Cyprus Airways az idén nem indított járatokat Budapestről, így jóval kisebb kapacitást kellett megtölteniük az irodáknak. Így megszűnt a tavaly tapasztalt túlkínálat és árverseny. Az idén katalógusáron lehetett értékesíteni az utakat. A máltai utak értékesítése nehezebben indult, viszont júliusban és augusztusban szépen alakult a forgalom, így végül a desztináció hozta a tavalyi szinten. Marokkó egyenletesen teljesít, a Best Reisennel közös charterjáratuk tovább közlekedik, mint tervezték. Az idén önálló katalógust adtak ki Madeiráról, jól fogytak a helyeik a TAP menetrend szerinti járatain. Skáfár szerint Madeira ugyan nem lesz tömeges desztináció, de télen is kínálják majd.

Örökzöld slágerek

A Neckermann utasainak száma az idén eddig mintegy 12 százalékkal nagyobb az egy évvel ezelőttinél. A repülős desztinációk közül a nyári szezon legkedveltebb úti célja Görögország, azon belül pedig Kréta volt. A második helyen Spanyolország áll, ahol Teneriffa a legnépszerűbb, azután következik a török Riviéra, Egyiptom (Hurghada) és Tunézia. Az egyéni utazások között az olasz ajánlatok a legsikeresebbek, utánuk Horvátország, Magyarország és Ausztria következik. A legtöbb desztináció esetében nőtt az utasok száma. Az iroda az igények alapján idén bővítette a magyar klubszállodákat: Krétán, Hurghadán és a török Riviérán áll utasai rendelkezésére magyar animátorral és családias klubhangulattal.

Minden a terv szerint

A Car-tour utazási iroda a nyári szezont mintegy 10 százalékos forgalombővüléssel zárta, ami megfelel az előzetesen elvártaknak. Körülbelül 30 ezer főt utaztattak, ezek döntő többsége saját szervezésű úton vett részt. Ez a létszám 10-15 százalékkal haladja meg a 2004. év azonos időszakát – mondta Benefi Zsolt ügyvezető igazgató. A legkedveltebb desztináció a mintegy 30 százalékos növekedést produkáló Horvátország volt (8 ezer fő), második helyre pedig 20 százalékos emelkedéssel Görögország került (2 ezer fő). Az előző évihez képest ugyancsak 20 százalékos növekedés volt a körutaknál, amelyeken 3 ezren vettek részt. Olaszországba 5 ezren utaztak, ami 10 százalékkal több a tavalyinál. Ugyanebben az arányban nőtt az Ausztriába utazók (4 ezer fő) száma. A Car-tour vendégeinek körülbelül 10 százaléka körutazásra fizetett be, 20 százalék hegyvidéki, 30 pedig vízparti üdülésen vett részt.

Sikeres korai charter

„Hihetetlenül jó időszakot zártunk idén az első félévben: az előző év azonos időszakához képest 20 százalékkal nőtt a turisztikai üzletág forgalma” – mondta Komora Zoltán, az IBUSZ turisztikai igazgatója. Az IBUSZ-nál a legnépszerűbb desztináció Horvátország volt. A második helyre a tavaly gyenge évet zárt Görögország került, amelyen belül a legtöbben Korfut, Krétát és Zakinthoszt keresték fel. Az idén Debrecenből Korfura indított chartergép szinte összes helye már június végén elkelt. Tavalyi eredményeihez képest Spanyolország is lényegesen jobb szezont zár, míg Olaszország az előző évinél gyengébben teljesített. Úgy érzékelték, hogy az észak-olasz tengerparti desztinációk iránt csökkent a kereslet, ugyanakkor az olasz szigetvilág két gyöngyszeme, Szicília és Szardínia iránt felértékelődött. A legtöbben a tengerparti utakat keresték, de nőtt a városlátogató túrák száma. A jellemző tartózkodási idő a nyolc nap, hét éjszaka; a két hétre vagy tíz napra induló vendégek száma csökkent tavalyhoz képest. Komora Zoltán szerint eltolódás érzékelhető a minőségi turizmus irányába: egyre többen keresik a magasabb kategóriájú szállodai szobákat, illetve medencés, klímás apartmanokat. Az idei nyáron az utazási irodák jól mérték fel a kapacitásaikat, és nem árasztották el akciókkal a piacot. Azok az utasok, akik a főszezonban kivártak a jobb ár reményében, sok esetben hoppon maradtak.

Bejött Portugália

Földi Katalin, a Chemol Travel kereskedelmi igazgatója arról számolt be, hogy az elmúlt fél évben cégük teljes forgalma 11, a kiutazás pedig 20 százalékkal emelkedett. Portugália volt idén a legnépszerűbb úti céljuk, a TAP menetrendszerinti járataira vásárolt block seatjeiket közel 100 százalékban értékesítették úgy, hogy akciózásra sem volt szükség. Az ibériai országban főként a körutak és a fly & drive programok iránt érdeklődtek az utasok. A Chemol idén óvatosan növelte kapacitásait a Malév szicíliai és szardíniai charterjáratain. A piaci verseny miatt a főszezonban akciókra kényszerültek. Még így is csaknem 97-98 százalékban értékesítik garanciális helyeiket. Repülős ajánlataik közül a több látnivalót és rövidebb üdülést kínálók a legkelendőbbek.

Átmeneti visszaesés

Eredményes szezon áll az OTP Travel mögött, leszámítva fő úti céljukat, Sharm el Sheiket – tudtuk meg Lerch Edit kiutazási vezetőtől. A merénylet hatására július végén, augusztus elején három időpontban 50 százalék alatti kapacitáskihasználtsággal indították járataikat, augusztus 18-án azonban már újra telt házzal ment el a gép. Törökországi charterláncuk 95 százalékos átlagkihasználtsággal üzemel. Szépen fogytak görög, spanyol és török üdüléseik is. Városlátogatásaik Rómába, Nizzába és Párizsba is rendkívül népszerűek voltak. A tavaly még felkapott portugál üdülés háttérbe szorult, helyette újra Spanyolország került az érdeklődés középpontjába. A portugál körutazások viszont továbbra is keresettek. Összesen 9-10 ezren utaztak a tour-operátorral az elmúlt fél évben, amely 10 százalékos növekedést jelent a múlt év azonos időszakához képest.

Örökzöld Tunézia

Tunézia népszerűsége idén is töretlen volt a Best Reisennél – közölte lapunkkal Végh Balázs, az iroda értékesítési vezetője. Szeptemberben még mindig heti 10 repülőjáratot indítanak. Az egész szezonban sikerült teljes kihasználtsággal értékesíteni kapacitásaikat mind abudapesti, mind a debreceni indulású járatokon. Törökországban utaslétszámuk a tavalyihoz képest közel a duplájára nőtt. Több charterjáratot is tölt a cég, amelyek Dalamanba, illetve Antalyába repülnek. Az antalyai járat esetén az idén is hosszabbítást terveznek. Egyiptomban az ismert események hatására a Sharm El Sheikh-i kereslet drasztikusan csökkent, ezért augusztus közepétől törölték a járatot. Ez azonban Hurghada népszerűségét alig érintette, így szeptember 14-étől már debreceni indulással is foglalható. Marokkói körutazó programjuk október végéig indul. Szicíliába 20 százalékkal több vendéget utaztattak az idén.

Az idei nyáron az utazási irodák jól mérték fel a kapacitásaikat, és nem árasztották el akcióikkal a piacot.

Az összeállítást készítette: Magyar Réka, Vámos Éva, Szántó Zoltán

 


Halálos hajóbaleset Verőcénél - még tart az áldozatok felkutatása

Halálos hajóbaleset Verőcénél - még tart az áldozatok felkutatása 

A parton, a vízen és a vízben, valamint hőkamerás és egyéb drónokkal a levegőből is keresik a szombat éjjel Verőcénél balesetet szenvedett hajó eltűnt utasait.
Code share megállapodás az airBaltic és a Bulgaria Air között

Code share megállapodás az airBaltic és a Bulgaria Air között 

Ennek értelmében utasaiknak nagyobb rugalmasságot biztosítanak a két ország közötti utazás esetén.
Rekordnyereség a Singapore Airlines-nál

Rekordnyereség a Singapore Airlines-nál 

Tovább bővül a flotta és az útvonalhálózat.
Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé

Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé 

A hagyományos autók már nem kelendőek.
Átlépték a 130 milliárd forintot a repülőtéri fejlesztések

Átlépték a 130 milliárd forintot a repülőtéri fejlesztések 

...és a nagyszabású építkezések folytatódnak tovább.
Luxusdivatmárka a fedélzeten

Luxusdivatmárka a fedélzeten 

A készletet a China Airlines környezeti fenntarthatósági filozófiája jellemzi.
Nyáron hat új célállomás a lett légitársaság kínálatában

Nyáron hat új célállomás a lett légitársaság kínálatában 

Az idei nyári szezonban az airBaltic hat új célállomásra indít járatot Rigából, ezzel már több mint 70 útvonalat kínálnak a lett fővárosból.
Mindig is érdekelte, hogy milyen lehet egy buszgarázs belseje?

Mindig is érdekelte, hogy milyen lehet egy buszgarázs belseje? 

Ha igen, akkor május 11-én, szombaton módja lesz rá, hogy alaposan megtekintse.
Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson

Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson 

A Tour de Hongrie miatt május 10-11-én számíthatunk korlátozásokra és lezárásokra.
Látta már a Turkish Airlines reklámját José Mourinhóval?

Látta már a Turkish Airlines reklámját José Mourinhóval? 

A partnerség alapja a két globális óriás kiválóság és győzelem iránti közös szenvedélyét.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.