Hogyan fogjunk kínai turistát?

A kínai turista nem statisztikai egység, nem arra való, hogy érkezései számával a politikusok dicsekedjenek. A kínai turistának igényei, elvárásai vannak, bukszáját szívesen megnyitja, ha rászabott és értékes utazási ajánlatot kap - tudtuk meg Wolfgang Georg Arlt professzor, kínai kiutazási szokásokat kutató China Outbound Tourism Research Institute (COTRI) igazgatójától.

Ha arról érdeklődik kínai ügyfelünk, miért jöjjön Magyarországra, semmiképp se válaszoljuk, hogy a szép természetért, kedves emberek és finom ételek miatt. Ez önmagában már nem elég. Az utazást megengedni képes kínaiaknak kevés ideje, de sok pénze van - tudtuk meg a professzortól. Az elkölthető pénzükért cserébe egy 10 napos, látnivalókkal degeszre tömött európai körút már nem versenyképes - tette hozzá és a kivetítőn megjelent néhány, embert nem kímélően sűrű program. Pénzéért a kínai nem csupán látni akar, hanem megvásárolható élményben részesülni. Kegyeikért nem elsősorban az árral kell versenyezni, hanem a tartalommal, az értékkel, amit a kifizetett bankókért kap. Ez még a hátizsákos turistára is igaz, aki nem a költséghatékonyság nevében vág neki a világnak málhával a hátán, hanem mert más akar lenni, mint a többiek. Ő a hibrid költésű vendég: ha színvonalas és interaktív programra talál, befizet rá.

Ne akarjunk Párizs lenni, olcsóbb ázsiai desztinációkkal versenyezni, legyünk önmagunk! - figyelmeztetett a professzor. És ne szégyelljünk „niche” piaccá válni - javasolta, mivel még egy kisebb piaci résre is százezres vendégéjszaka számot kalkulálhatunk a milliárdnyi lakosú országból. Kampányoljunk azzal, hogy „Európában nálunk a legjobb ezt vagy azt csinálni...”! Vagyis el kell tudni mondani, mitől vagyunk mások, és hogy azt, amivel a többiektől eltérünk tevékenyen megélheti-e turistánk. Szükségtelen nagy dolgokra gondolni, ne legyen izzadtságszagú, amit kínálni óhajtunk, maradjunk a hétköznapoknál, a hagyományosnál és egyedinél. Ne kelljen külön oktatás, azokhoz a tevékenységekhez, amelyekbe be kívánjuk vonni őket - ismertette tapasztalatait Artl. Lettországi példát hozva Artl a Baltikumban már letesztelt, a helyiek számára teljesen hétköznapi gomba- és bogyószedést említette. Tiszta lappal indulunk, amire azt írunk, rajzolunk, amit szeretnénk. Mindenkire érvényes aranyszabály nincs, kezünkben a plajbász, használjuk okosan. De felejtsük el a „nemzetek Európáját” (idézet nem a professzortól), hanem határon átnyúlóan fogjunk össze a térségben. Ja, és könnyítsük meg a többszöri belépésre jogosító schengeni vízum megszerzését - tanácsolta.

Hogy mindezek miért fontosak?

Az intézet kutatásai szerint térségünknek eddig sosem látott esélye nyílhat a kínai beutazó turizmus felfutására. Az ázsiai desztinációk népszerűsége megcsappanóban. Nyugat-Európától kicsit tartanak a vélt vagy valós terrorfenyegetés miatt. Délkelet-Európát illetően a menekült krízis miatt vannak kételyeik. A vendégéjszakák régiónkban, Szerbiát és Montenegrót ideértve, 40%-ot gyarapodtak tavaly. A listát a csehek vezetik 300 ezer közeli mutatóval, míg Magyarország a második helyen szerepel nagyjából fele ennyivel. A növekedés mértékét is figyelembe véve impozáns szám, de van még miből meríteni. Tavaly mintegy 133 millió kínai indult külföldre. Idén ez 150 millióra ugorhat. Főképp annak tudatában bámulatos, hogy a professzor szerint az ázsiai ország lakosainak mindössze 10%-a rendelkezik útlevéllel és 5% képes megengedni, hogy távoli helyekre utazzon. Ez az a hányad, ami a kínai gazdaság lassulásakor is útra kel és kifizeti egy sanghaji lakás egy négyzetméterének árát egy európai útért. Ez az 5% tavaly 195 milliárd dolláros költésével maga mögé utasította az USA-t és Németországot (118 illetve 95 milliárd). Előzetes számítások szerint 220 milliárdon állhat meg a mutató 2016-ban.

Végezetül desszertként idéznénk ide, amire az utazási szakma tapasztalt rókái már több ízben is felhívták a figyelmet: kínai piacért folytatott harcunk sikeréhez nem elhanyagolható mértékben járulhat hozza, ha cégünkben némi kínai tőke és humán erőforrás is kerül


Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.
SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között

SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között 

Szorosabb együttműködési megállapodást kötött a Garuda Indonesia és a Singapore Airlines.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.