Hogyan fogjunk kínai turistát?

A kínai turista nem statisztikai egység, nem arra való, hogy érkezései számával a politikusok dicsekedjenek. A kínai turistának igényei, elvárásai vannak, bukszáját szívesen megnyitja, ha rászabott és értékes utazási ajánlatot kap - tudtuk meg Wolfgang Georg Arlt professzor, kínai kiutazási szokásokat kutató China Outbound Tourism Research Institute (COTRI) igazgatójától.

Ha arról érdeklődik kínai ügyfelünk, miért jöjjön Magyarországra, semmiképp se válaszoljuk, hogy a szép természetért, kedves emberek és finom ételek miatt. Ez önmagában már nem elég. Az utazást megengedni képes kínaiaknak kevés ideje, de sok pénze van - tudtuk meg a professzortól. Az elkölthető pénzükért cserébe egy 10 napos, látnivalókkal degeszre tömött európai körút már nem versenyképes - tette hozzá és a kivetítőn megjelent néhány, embert nem kímélően sűrű program. Pénzéért a kínai nem csupán látni akar, hanem megvásárolható élményben részesülni. Kegyeikért nem elsősorban az árral kell versenyezni, hanem a tartalommal, az értékkel, amit a kifizetett bankókért kap. Ez még a hátizsákos turistára is igaz, aki nem a költséghatékonyság nevében vág neki a világnak málhával a hátán, hanem mert más akar lenni, mint a többiek. Ő a hibrid költésű vendég: ha színvonalas és interaktív programra talál, befizet rá.

Ne akarjunk Párizs lenni, olcsóbb ázsiai desztinációkkal versenyezni, legyünk önmagunk! - figyelmeztetett a professzor. És ne szégyelljünk „niche” piaccá válni - javasolta, mivel még egy kisebb piaci résre is százezres vendégéjszaka számot kalkulálhatunk a milliárdnyi lakosú országból. Kampányoljunk azzal, hogy „Európában nálunk a legjobb ezt vagy azt csinálni...”! Vagyis el kell tudni mondani, mitől vagyunk mások, és hogy azt, amivel a többiektől eltérünk tevékenyen megélheti-e turistánk. Szükségtelen nagy dolgokra gondolni, ne legyen izzadtságszagú, amit kínálni óhajtunk, maradjunk a hétköznapoknál, a hagyományosnál és egyedinél. Ne kelljen külön oktatás, azokhoz a tevékenységekhez, amelyekbe be kívánjuk vonni őket - ismertette tapasztalatait Artl. Lettországi példát hozva Artl a Baltikumban már letesztelt, a helyiek számára teljesen hétköznapi gomba- és bogyószedést említette. Tiszta lappal indulunk, amire azt írunk, rajzolunk, amit szeretnénk. Mindenkire érvényes aranyszabály nincs, kezünkben a plajbász, használjuk okosan. De felejtsük el a „nemzetek Európáját” (idézet nem a professzortól), hanem határon átnyúlóan fogjunk össze a térségben. Ja, és könnyítsük meg a többszöri belépésre jogosító schengeni vízum megszerzését - tanácsolta.

Hogy mindezek miért fontosak?

Az intézet kutatásai szerint térségünknek eddig sosem látott esélye nyílhat a kínai beutazó turizmus felfutására. Az ázsiai desztinációk népszerűsége megcsappanóban. Nyugat-Európától kicsit tartanak a vélt vagy valós terrorfenyegetés miatt. Délkelet-Európát illetően a menekült krízis miatt vannak kételyeik. A vendégéjszakák régiónkban, Szerbiát és Montenegrót ideértve, 40%-ot gyarapodtak tavaly. A listát a csehek vezetik 300 ezer közeli mutatóval, míg Magyarország a második helyen szerepel nagyjából fele ennyivel. A növekedés mértékét is figyelembe véve impozáns szám, de van még miből meríteni. Tavaly mintegy 133 millió kínai indult külföldre. Idén ez 150 millióra ugorhat. Főképp annak tudatában bámulatos, hogy a professzor szerint az ázsiai ország lakosainak mindössze 10%-a rendelkezik útlevéllel és 5% képes megengedni, hogy távoli helyekre utazzon. Ez az a hányad, ami a kínai gazdaság lassulásakor is útra kel és kifizeti egy sanghaji lakás egy négyzetméterének árát egy európai útért. Ez az 5% tavaly 195 milliárd dolláros költésével maga mögé utasította az USA-t és Németországot (118 illetve 95 milliárd). Előzetes számítások szerint 220 milliárdon állhat meg a mutató 2016-ban.

Végezetül desszertként idéznénk ide, amire az utazási szakma tapasztalt rókái már több ízben is felhívták a figyelmet: kínai piacért folytatott harcunk sikeréhez nem elhanyagolható mértékben járulhat hozza, ha cégünkben némi kínai tőke és humán erőforrás is kerül


Mesél a török légitársaság

Mesél a török légitársaság  

Érkezik a Turkish Airlines Podcast második évada.
Közvetlen légijárat Budapest és Kuvaitváros között

Közvetlen légijárat Budapest és Kuvaitváros között 

A Jazeera Airways járata heti kétszer közlekedik.
Kényszerleszállást hajtott végre egy Ryanair-gép röviddel az indulását követően

Kényszerleszállást hajtott végre egy Ryanair-gép röviddel az indulását követően 

A Berlinből Milánóba tartó járaton 179 utas és hat fős személyzet tartózkodott.
Rangos díj a Turkish Airlines teherszállító üzletágának

Rangos díj a Turkish Airlines teherszállító üzletágának 

A Turkish Cargo elnyerte a „Cargo Airline of the Year – Global” díjat a 2025-ös World Air Cargo Awards gálán.
Scoot: Bécs-Szingapúr járatindítás

Scoot: Bécs-Szingapúr járatindítás 

Ünnepélyes keretek között fogadták Bécsben az első közvetlen szingapúri járatot.
Több ország is csatlakozott a spanyolok poggyászcsatájához

Több ország is csatlakozott a spanyolok poggyászcsatájához 

Tizenkét ország fogyasztóvédelmi szervezete csatlakozott a spanyol kezdeményezéshez.
IATA: nyereség a szélsőséges időjárás ellenére

IATA: nyereség a szélsőséges időjárás ellenére  

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szerint a légitársaságok a gazdasági és geopolitikai bizonytalanságok ellenére is erős nyereséggel számolhatnak 2025-ben.
Újabb légitársaságok az uniós tiltólistán

Újabb légitársaságok az uniós tiltólistán 

A listára valamennyi Suriname-ban és Tanzániában engedélyezett légi fuvarozó felkerült.
Épülhet a repülőtéri gyorsvasút

Épülhet a repülőtéri gyorsvasút 

A beruházás előkészítése az ezt részletező kormányhatározat alapján elkezdődött, a koncessziós pályázatokat fél éven belül kiírhatják.
Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között

Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között 

A politikus közölte, az új kompjárattal erősíteni kívánják a baráti és gazdasági kapcsolatokat a két ország között.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.