A rendezvényen Szula Márk, az Amadeus magyarországi igazgatója elmondta, hogy a társaság továbbra is globálisan elkötelezett négy célja - a megfelelő GDS-tartalom biztosítása, a korszerű mobilalkalmazások fejlesztése, az új fizetési megoldások lehetővé tétele és az automatizálás növelése – mellett. A GDS tartalom terén újdonság, hogy pár éves tesztelés után idén került bevezetésre a Selling Platform Connect, amelynek lényege, hogy telepítés nélkül, webalapon működik.
Az idei évet értékelve elhangzott, hogy 10%-ot nőttek a GDS hotelfoglalások, 25%-ot a TOMA-n keresztüli hotelfoglalások, ezzel szemben stagnálás volt tapasztalható a klasszikus szegmensekben. Miközben a Budapest Airport 10%-os utasszám-növekedést jelez az idei évre, addig a teljes magyar GDS repjegyfoglalási piac 1,4%-kel csökken az idén. Ennek oka Szula Márk szerint az erősödő fapados arány, ami megnehezíti utazási irodák életét is. Ezért gőzerővel dolgoznak olyan fejlesztéseken, amelyek megoldást jelentenek a fapadosok egységes foglalására. Ennek érdekében az Amadeus 2015-ben megvette a NAVITAIRE rendszert, amelyet a fapadosok Alteájaként is emlegetnek, idén pedig megvásárolta a PYTON nevű céget, amely a legfejlettebb technológia megoldásokkal teszi lehetővé a fapadosok foglalását egy platformon.
Szula Márk szerint az üzleti és szabadidős utazók utazási szokásai között ma már nincs akkora különbség, mint korábban. Mindkét réteg személyre szabott szolgáltatást igényel az utazás előtt, alatt és után. A Ryanair például idén már bevételeinek közel 30%-át a kiegészítő szolgáltatásokból szerzi. Éppen ezért az utazási irodáknak már nem elég csak lefoglalni és kiállítani a repülőjegyet, hanem el kell adniuk minél több kiegészítő szolgáltatást. Az Amadeus rendszere erre alkalmas, a plusz csomag, az ülésválasztás és ételrendelés is elérhető rajta.
A jövőt illetően elhangzott, hogy 2017-ben világszinten a foglalások 25%-a mobileszközökön történik majd, két éven belül ez az arány megduplázódik. Az Amadeus is folyamatosan fejleszti CheckMyTrip mobil applikációját, amelynek használatával egyre több légitársaságnál lehet online check in-t intézni, kiegészítő szolgáltatásokat vásárolni. Ráadásul bármilyen menetrendváltozás, fennakadás esetén az utas azonnal értesítést kap az applikáción keresztül. Így tényleg úgy érezheti, hogy az utazási iroda folyamatosan fogja a kezét az utazás során.
A fizetési megoldások terén is előrukkolt újdonsággal a társaság az idén, ez a B2B Wallet virtuális kártyamegoldás. Ezekkel az egyszeri használatra kiállított virtuális kártyákkal az irodák biztonságosan tudnak fizetni légitársaságoknál, hotelnél és egyéb szolgáltatóknál. Ez a virtuális kártya megakadályozza a visszaéléseket, egyszerűsíti a költségek elszámolását, sőt még visszatérítést is biztosít az irodáknak.
Érdekes regionális összehasonlítást is tett az igazgató. Elmondta, hogy míg a magyar GDS piac 1,2 millió szegmenst produkál, addig a cseh piac ennek majdnem háromszorosát, a román több mint kétszeresét, a lengyel pedig majdnem a négyszeresét. Ennek az egyik oka, hogy nálunk nincs igazán nagy online szereplő. Csehországban a forgalom 30, Romániában pedig a 20%-át adják az online irodák, nálunk csak 5%-át. Mivel az Amadeus a környező országokban erős partnere ezeknek az irodáknak, azt szeretnék, ha itthon is megerősödne néhány online iroda. „Mi ebben partnerek lennénk, átadnánk nemzetközi tapasztalatunkat” – szólította meg a hallgatóságot Szula Márk.
Az est folyamán hagyományteremtő szándékkal díjaztak néhány kiemelkedő partnerirodát. A Mauri kapta a leginnovatívabb iroda díját, a Weco lett a vállalati megoldások helyi specialistája. A nagy visszatérő címet a Lupus Travel viselheti, míg az American Service Travel lett a legtöbb Amadeus terméket és az első B2B Walletet használó iroda.