Biztatónak tűnik viszont, hogy az utóbbi két hónap során újra nőtt az értékesítés volumene. Sárdi Géza szerint a növekvő utasforgalom mellett azért csökkent, illetve stagnált eddig a forgalom, mert a fapadosok kemény árversenyre kényszerítették a hagyományos légitársaságokat, amelyek kénytelenek voltak csökkenteni áraikat. Hazánkban jelenleg 55 légitársaság tagja a jegyárbevétel elszámolását végző BSP rendszernek, és tavaly lépett be a rendszerbe az Aer Lingus, az Aeromexico, az Air Berlin (az első és idáig egyetlen fapados társaság) és az Air Europa. Az IATA-lokációk száma 1999 óta jóformán alig nőtt.
Hiába több a légitársaság és hiába csökkentik áraikat, az utas sok esetben mégsem érzi azt, hogy kevesebbet kellene fizetnie a repülőjegyért, mivel a repülőtéri illetékek folyamatosan emelkednek, és egyre több adó jellegű költség (például biztonsági illeték, üzemanyag pótdíj) rakódik rá a jegyárra. Az idén várhatóan minden eddigi rekordot megdönt a Magyarországon beszedett reptéri illeték nagysága, amely 2005. január–szeptember között meghaladta a 6,9 milliárd forintot.
Az IATA is felmérte a piac átalakulását, és öt új prioritást határozott meg, amelyek bevezetése révén remélik, hogy segíthetnek a szervezethez tartozó légitársaságoknak helytállni a globális versengésben. Ezek közül az egyik legfontosabb az elektronikus jegy, népszerű angol elnevezése szerint e-ticket, amely az IATA álláspontja szerint mind az utasnak, mind a foglalást végző utazási irodának, nem utolsósorban pedig a légitársaságnak is előnyös. Az utas számára az a jó, hogy nem veszítheti el a jegyét, és az egyre több reptéren megtalálható önkiszolgáló bejelentkező pultok segítségével gyorsan, könnyen „becsekkolhat”. Az utazási irodák elsősorban annak előnyét élvezhetik, hogy vállalati ügyfeleik részére akár telefonálás közben azonnal tudják módosítani a jegyet, de a nyomtatás, futárszolgálat, tárolás és könyvelés díján is jócskán faraghatnak. A legnagyobb előnnyel azonban a légitársaságok számára jár az új megoldás, ők ugyanis várhatóan 3 milliárd dollárt spórolnak meg évente 2007 év után, amikor is az IATA tervei szerint teljesen eltűnnek a hagyományos papír alapú jegyek. Az IATA jelenleg évente kb. 300 millió papírjegy adatait dolgozza fel, és 1-1 papírjegy összes költsége, a gyártástól a teljes elszámolásáig, kb. 10 dollár, míg az elektronikus jegy esetében ez a költség csupán egy dollár.
Milliárdos veszteséget okoz a magas olajár
A légitársaságok az idén év végéig 7,4 milliárd dolláros veszteséget lesznek kénytelenek elviselni elsősorban a magas üzemanyagárak miatt. Emlékezetes, hogy májusban már kiadott egy 6 milliárd dolláros veszteséggel számoló előrejelzést az IATA: ekkor még 47 dolláros hordónkénti nyersolajárral számoltak, de néhány hónappal később már kénytelenek voltak 57 dolláros árral kalkulálni, és így a veszteség is növekedett. Giovanni Bisignani, a szervezet vezérigazgatója arra hívta fel a figyelmet, hogy „Újra az olaj az, ami megakadályozza, hogy az ágazat nyereséges legyen. Ahány dollárral növekszik a nyersolaj ára, annyiszor egymillió dollárral nőnek az iparág költségei”. A légitársaságok összes kiadásának manapság már a 25 százaléka megy el üzemanyagokra, míg két évvel ezelőtt ez az arány a mainak csak a fele volt. Közben az olajfinomítók is igyekeztek a hasznukat növelni: míg 2003-ban egy hordó kerozinon 6 dollárt kerestek, addig manapság már 17-et. A légitársaságok gazdálkodását eltérő módon befolyásolja a kerozin árának alakulása. A nagy európai szállítók többsége várhatóan null szaldó körüli eredményt érhet el, az ázsiaiak pedig még így is nyereségesek lesznek, ezzel szemben az észak-amerikai légitársaságok vesztesége idén elérheti a 8 milliárd dollárt.
Év | bruttó értékesítés (adók nélkül, milliárd Ft) | légitársaságok | lokációk |
1993 | 5,7 | 15 | 45 |
1995 | 13,1 | 21 | 99 |
1997 | 27,4 | 28 | 171 |
1999 | 42,2 | 39 | 249 |
2000 | 50,3 | 39 | 249 |
2001 | 52,3 | 35 | 252 |
2002 | 52,8 | 37 | 250 |
2003 | 53,8 | 44 | 260 |
2004 | 50,1 | 50 | 266 |
2005(01-09) | 37,2 | 55 | 269 |
Forrás: IATA
|
Eladott repülőjegyek értéke (bruttó) (millió forint adók nélkül) | ||||
2002 | 2003 | 2004 | 2005 | |
január | 3971 | 4375 | 4566 | 3850 |
február | 3845 | 3875 | 3474 | 3782 |
március | 4439 | 4303 | 4475 | 4094 |
április | 4204 | 4107 | 4134 | 4166 |
május | 4577 | 4458 | 4325 | 4430 |
június | 5024 | 5063 | 5135 | 4900 |
július | 4477 | 4453 | 3703 | 3674 |
augusztus | 3937 | 3935 | 3294 | 3511 |
szeptember | 4703 | 5264 | 4677 | 4782 |
október | 5062 | 5173 | 4554 | |
november | 4300 | 4593 | 4260 | |
december | 4257 | 4183 | 3477 | |
Forrás: IATA
|
1998 | 2,51 |
1999 | 3,78 |
2000 | 5,16 |
2001 | 5,26 |
2002 | 6,15 |
2003 | 6,82 |
2004 | 7,15 |
2005 | 6,9 (szeptember végéig) |
Forrás: IATA
|