Körkérdés

A cunami által érintett desztinációkba utaztató magyar utazásszervezők mindegyike törekszik az utasaikat ért károk elhárítására, illetve enyhítésére. Alternatív úti célokat, későbbi utazási lehetőségeket ajánlanak fel nekik, és olyan irodák is akadnak, amelyek hajlandók az elmaradt utak után a részvételi díj teljes összegét visszatéríteni.

'

Horváth Péter,
a QBE Atlasz Biztosító
értékesítési igazgatója

„A cunami elgondolkodtatta a biztosítókat, hogy szükséges, illetve érdemes lenne-e létrehozni egy olyan biztosítási terméket, amely az utazási irodák kármentését szolgálná vis maior esetén. Tudomásom szerint ilyen biztosítási konstrukció sem Európában, sem az Egyesült Államokban nem létezik. A vélhetően nagy összegű biztosítás terhét azonban az irodának részben át kellene hárítania az utasra, az útlemondási díj drasztikus emelésével. Félő, hogy a piac nem bírná el a drágulást.”

Tarnóczy Barna,

a Tensi Kft. ügyvezető
igazgatója

„Kétszáz utasunkat érintette a szökőár. Többségük elfogadta az alternatív úti célokat, köztük Mauritiust, Mexikót, Kubát, Dubait, a pattayai, Hua Hin-i, Koh Samu-i nyaralást menetrend szerinti repülős megközelítéssel. Akik nem, azoknak lehetőségük van arra, hogy október 31- ig az árualapunkban megtalálható bármely desztinációba átfoglaljanak a teljes részvételi díj beszámításával, költségátalány felszámítása nélkül. Ha a helyettesítő szolgáltatás az eredetinél
alacsonyabb értékű, a különbözetről utazási utalványt állítunk ki, amely 2005. október 31-ig bármely saját szervezésű utunkhoz felhasználható. Azok is utalványt kapnak, akik a nyáron szeretnék leutazni a már befizetett összeget.

Zám Tibor,

a Best Reisen
ügyvezető igazgatója
 

„Kétszázharminc utasunk volt, akik már befizettek valamilyen útra a cunami által érintett térségbe, de a katasztrófa idején még itthon tartózkodtak. Az ellehetetlenült maldívi és dubai–phuketi  járatokra befizetettek 40 százalékát sikerült átirányítanunk más úti célokra. Nálunk az átfoglalás  módosítási díj felszámítása nélkül történik, az utazásnak április 30-ig meg kell történnie. A maldívi programokra befizetett utasaink elsősorban Kubába, a thaiföldiek Egyiptomba, illetve menetrend szerinti járatokon való eljutással Dubaiba „jelentkeztek át”. Az átfoglalásra több igény érkezett, mint amekkora kapacitásunk volt, ezért a két utóbbi úti célba növeltük kontingenseinket. Az érintett utasok több mint 50 százaléka azonban így sem tudott elutazni. Nekik visszafizettük a teljes befizetett összeget annak reményében, hogy a szállodáktól mi is visszakapjuk majd az átutalt előlegeket, ami 30-40 millió forintra tehető. A menekítő charterek indításából adódó 10 millió forintos kiadásunk megtérítésére ígéretet kaptunk az államtól, így csak az átfoglalásokkal járó kiadásokat, illetve az utasok elállásából adódó elmaradt nyereséget kell lenyelnünk. Más irodákkal karöltve új árualapot keresünk februárra. A kubai chartert meghosszabbítottuk, és egy, a maldívi láncot helyettesítő járatról tárgyalunk a Malévval. Úti cél lehet Dominika és Mexikó. Ha a magyar Külügyminisztérium más EUtagállamokhoz hasonlóan pár nappal a cunami  után közzé teszi, hogy a Maldív-szigetek biztonságos a turisták számára, már mi is újraindíthattuk volna járatainkat, mint a legtöbb nyugat-európai tour-operátor. Remélem, hogy februárban lesz még erre esélyünk. A phuketi járatot bangkokival pótolnánk, pattayai és Koh Samu-i üdüléseket kínálva. Ha az utazásszervezők mégsem tudják újratölteni a téli árualapot, fennáll a veszély, hogy a kevésbé tőkeerős viszonteladóiknak akár 15 százaléka nem éli meg a nyarat.”

Gál Pál Zoltán,

az IBUSZ vezérigazgatója
 

„Az IBUSZ Utazási Irodák Kft. megpróbált ügyfélbarát megoldást kidolgozni azok számára, akik   utazása a szökőár miatt meghiúsult. „Mindenképpen teljes mértékben kárpótolni kívánjuk az ügyfeleket. A vis maior a Maldív-szigeteki, phuketi és Srí Lanka-i üdülésekre igen, a bangkoki charterre viszont nem vonatkozik. Az ügyfeleknek más téli desztinációkat javasoltunk. Ha az új útdrágább, mint az eredeti, akkor az utas fizeti a különbözetet, ha alacsonyabb az ár, akkor az iroda visszaadja azt. A másik lehetőség, hogy egy évig érvényes IBUSZ-utalványt adunk az utazás teljes értékéről. Akik nem kívánnak élni ezzel, azoknak a teljes befizetett részvételi díjat visszaadjuk. A legtöbb ügyfél alternatívaként Kubát választotta, de voltak, akik Egyiptomba utaztak. Az IBUSZ-nál a már kifizetett repülőjegy és szállás költsége közel 20 millió forint, a forgalomkiesés következtében elmaradt haszon pedig 100-200 millió forintra tehető. "A cunami nemcsak a charteres utakat érintette, számos egyéni utasunk is lett volna Srí Lankára. Nem tudjuk, hogy a már befizetett szállás- és repülőjegy-költségeket milyen mértékben kapjuk vissza partnereinktől. Mivel a téli szezon rövid, nem könnyű az időszak közepén új desztinációt  bevezetni, de várható, hogy a kubai charterszezon hosszabb lesz. Megoldás lenne, ha a Malév-chartereket töltő irodák közösen indítanának új chartert máshová” – hangsúlyozta Gál Pál Zoltán.

Csákány Csaba,

a TUI Magyarország
ügyvezető igazgatója
 

„A TUI Magyarország Utazási Iroda Kft.-nek a Maldívszigetekre közlekedő charterjáratait érintette a katasztrófa. A vis maior miatt lemondott üdülésekre befizetett ügyfeleink két lehetőség közül választhatnak: október 31-ig díjmentesen átfoglalhatnak a TUI bármely más ajánlatára, ha pedig nem kívánnak utazni, az iroda teljes mértékben viszszatéríti a befizetett összeget. Most még lehetetlen felmérni, hogy mekkora kárunk származik a szökőár miatt. Valamivel több mint kétszáz
befizetett és előjegyzett utasunk volt, a helyzetünk azonban speciális, mivel szállodai foglalásaink
a német és osztrák TUI kontingensein keresztül történtek. Az elmaradt haszon azonban jelentős. Alternatív ajánlatot várunk a Malévtól, ez a helyettesítő úti cél várhatóan Dominika lesz. Ezeknek az országoknak a talpra állását azzal segíthetjük a legjobban, ha turistákat viszünk hozzájuk.”

Földi Katalin,

a Chemol Travel
kereskedelmi
vezetője
 

„A phuketi charterjáratok törlése után a Chemol Travel más desztinációkat ajánlott fel utasainak. Ez mintegy kétszáz főt érintett, akik közül a legtöbben thaiföldi körutazást választhattak. Sokan mentek Pattayára és Samuira is. Mások kubai üdülésre, mexikói körútra cserélték a phuketi üdülést. A mexikói körutat éppen a kialakult helyzetre való tekintettel indítottuk ismét. Akinek kevesebbe kerülne az új program, mint a korábban befizetett út, azoknak a különbözetért utazási csekket adtunk. Aki nem kívánt élni egyik lehetőséggel sem, annak 15 százalékos költségátalány levonása után visszafizettük a teljes részvételi díjat.”

Gyarmati Ferenc,

az Aeroviva tulajdonosa
 

„Az Aeroviva egyelőre nem indít járatokat a Maldív-szigetekre és Phuketre. Hétezer utasunkat érintik a történések, nekik igyekeztünk az eredetivel egyenértékű utazást ajánlani. A lekötött phuketi programjainkat pattayai, a maldíviakat pattayai, koh samui, Seychelleszigeteki és mauritiusi üdülésekre foglalhatták át díjmentesen. Más programmódosításért díjat számoltunk fel. A befizetett teljes díj 50 százalékát tudjuk visszautalni annak, aki nem fogad el alternatívát a phuketi programunk helyett, a maldívi utasok 15 százalékos költségátalány visszatartása mellett kapják vissza a befizetett teljes díjat. Kétszázmillió forintot tesz ki az elmaradt forgalmunk, illetve az utasok kárenyhítésével járó kiadás. Nem tartunk a kiutazás visszaesésétől, a kielégítetlenül maradt utazási igények már az idén jelentkezni fognak. A délkelet-ázsiai úti célok pár hónap múlva újra készen állnak majd.”

Tóth Attila,

Vista, a repülőjegyek értékesítésért
felelős igazgatója
 

„A Vista Utazási Irodák Kft.-nek jelentős kára származik a cunamiból, de azok számára, akik  a kritikus térségbe utaztak volna, az előírásoknak megfelelően helyettesítő szolgáltatásról gondoskodunk, vagy visszatérítjük számukra a teljes befizetett összeget. Jelentős kárunk  származik a szállásokra kifizetett előlegek miatt is, hiszen ezt a pénzt nem kapjuk vissza a szállodáktól, illetve a külföldi utazásszervezőktől.”

Tartanak az átfoglalások

 A Neckermann Utazás Kft.-nél lapzártánk idején még nem tudták, hogy mekkora a kár a törölt charterek miatt. Az átfoglalások január 10-én még tartottak. Azoknak az utasaiknak, akik Phuketre vagy a Maldív-szigetekre utaztak volna, költségmentes átfoglalási lehetőséget biztosítanak minden, a katasztrófa által nem érintett területen lévő, budapesti indulású repülős útjukra.

Ázsiai ütőkártya

Thaiföld-megszállottnak számít Kurucz János, a Vista Utazási irodák Kft. társtulajdonosa, aki a múlt év karácsonyát Koh Samuin töltötte. Elmondta, a katasztrófát követően a sziget tele lett Phuketről átmenekült turistákkal. Kurucz szerint elképesztő a thai emberek elszántsága,  hogy az idegenforgalom ismét visszatérjen a régi kerékvágásba. Biztos abban, hogy múlva, legkésőbb február végére a romhalmazok nagy része eltűnik. Ha az európai turisták idén még ódzkodnának Thaiföldtől, akkor a thai turisztikai ipar az ázsiai ütőkártyát fogja kijátszani: nyomott árakon a közeli országokból, főként Szingapúrból és Kínából töltik meg Phuket rendbe rakott szállodáit. A szakember szerint a cunami jóval kisebb kárt okoz a thai turizmusban, mint korábban a SARS. Hozzátette, balga dolog lenne a hazai turisták részéről lemondani a cunami által egyáltalán nem sújtott thai területek meglátogatását, hiszen Thaiföld a változatossága, az árfekvése, a helyiek barátságossága miatt szinte páratlanul ideális célország. 

Állami segítség az utazásszervezőknek?

 Elképzelhető, hogy némi kompenzációt kaphatnak azok az utazásszervezők, amelyek charterjáratain hazahozták Délkelet-Ázsiából a cunami miatt idő előtt visszainduló magyar állampolgárokat. A január 5-i kormányülést követően Batiz András kormányszóvivő bejelentette,
hogy a kormány vállalta a segélycsomagokat szállító charterjáratok költségeit, amellyel hazahozták a kint tartózkodó magyar turistákat. Molnár Gabriella, a Magyar Utazásszervezők
és Utazásközvetítők Szövetségének elnöke az MTI-vel közölte: az érintett hat-nyolc utazási
iroda a magyar állam helyett járt el, ezért azt várják, hogy ezzel kapcsolatos pluszköltségeiket
(kimenekítés, más szállodába való áttelepítés és hazahozatal) megtéríti az állam. Becslések
szerint a délkelet-ázsiai szökőár akár 200 millió forint feletti kárt is okozhatott az érintett
hazai utazási irodáknak.


Biztonsági figyelmeztetés

 A Külügyminisztérium 2004. december 27-én közzétett közleményében a délkelet-ázsiai térséget
ért katasztrófa miatt nem javasolja, hogy magyar állampolgárok utazzanak Sri Lankára és a Maldív-szigetekre. India érintett államaiba - Tamil Nadu és Andra Pradesh - csak nagyon
indokolt esetben javasolják az utazást. Thaiföldön biztonságosnak minősítették Bangkokot,
Chiang Mait, Pattayát, illetve Koh Samuit. Nem javasolt az utazás Phuket és Phi-Phi szigetére, valamint Krabi, és Phang Nga partjaira. Lapzártánk idején, január 11-én a Külügyminisztérium a Maldív-szigeteket biztonságosnak minősítette. A honlap felhívta az utazók figyelmét az árhullám által érintett területeken a járványveszély jelenlétére.

'

Halálos hajóbaleset Verőcénél - még tart az áldozatok felkutatása

Halálos hajóbaleset Verőcénél - még tart az áldozatok felkutatása 

A parton, a vízen és a vízben, valamint hőkamerás és egyéb drónokkal a levegőből is keresik a szombat éjjel Verőcénél balesetet szenvedett hajó eltűnt utasait.
Code share megállapodás az airBaltic és a Bulgaria Air között

Code share megállapodás az airBaltic és a Bulgaria Air között 

Ennek értelmében utasaiknak nagyobb rugalmasságot biztosítanak a két ország közötti utazás esetén.
Rekordnyereség a Singapore Airlines-nál

Rekordnyereség a Singapore Airlines-nál 

Tovább bővül a flotta és az útvonalhálózat.
Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé

Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé 

A hagyományos autók már nem kelendőek.
Átlépték a 130 milliárd forintot a repülőtéri fejlesztések

Átlépték a 130 milliárd forintot a repülőtéri fejlesztések 

...és a nagyszabású építkezések folytatódnak tovább.
Luxusdivatmárka a fedélzeten

Luxusdivatmárka a fedélzeten 

A készletet a China Airlines környezeti fenntarthatósági filozófiája jellemzi.
Nyáron hat új célállomás a lett légitársaság kínálatában

Nyáron hat új célállomás a lett légitársaság kínálatában 

Az idei nyári szezonban az airBaltic hat új célállomásra indít járatot Rigából, ezzel már több mint 70 útvonalat kínálnak a lett fővárosból.
Mindig is érdekelte, hogy milyen lehet egy buszgarázs belseje?

Mindig is érdekelte, hogy milyen lehet egy buszgarázs belseje? 

Ha igen, akkor május 11-én, szombaton módja lesz rá, hogy alaposan megtekintse.
Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson

Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson 

A Tour de Hongrie miatt május 10-11-én számíthatunk korlátozásokra és lezárásokra.
Látta már a Turkish Airlines reklámját José Mourinhóval?

Látta már a Turkish Airlines reklámját José Mourinhóval? 

A partnerség alapja a két globális óriás kiválóság és győzelem iránti közös szenvedélyét.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.