Sikeres évet zárt tavaly a beutazóturizmus – mondta Knud Jürgen, a szervező Német Turisztikai Központ (DZT) regionális igazgatója. A külföldi vendégéjszakaszám elérte a 45,3 milliót (+8,8 százalék), ennek háromnegyede Európából érkező turistákhoz kötődik. A legfontosabb küldőország Hollandia volt (+2,2 százalék). Ausztria is előkelő helyen szerepel a küldőországok rangsorában, ráadásul innen magas, 6,7 százalékos növekedést regisztráltak. A beutazás növekedésének dinamikája kiugró volt Spanyolország (+18,6 százalék), Franciaország (+10 százalék) és Svájc (+11,4 százalék) esetében. A magyarok által eltöltött vendégéjszakák száma 7,5 százalékkal nőtt, s ez a fennállásának tizedik évfordulóját ünneplő budapesti iroda sikere is. Az európai turisták 25 százaléka az interneten foglalta le a szolgáltatásokat Németországban. (2000 és 2003 között az on-line-foglalások száma 180 százalékkal nőtt).
Értékesítést ösztönző marketing
A DZT költségvetése idén szinten maradt, ami azt jelenti, hogy 34 millió eurót költhet fenntartására és az országmarketingre összesen, hangzott el a sajtótájékoztatón. Ebből fedezik a frankfurti főiroda és a 11 fő (regionális) külképviselet, valamint további 15 (sokszor az ipari kereskedelmi kamarákkal, vagy a Lufthansával közös irodákban található) külképviseleti iroda fenntartását, valamint a nemzetközi és a tartományokon átívelő hazai marketing költségeit. A büdzsé a partneri kapcsolatok (Lufthansa, Deutsche Bahn) révén tovább gyarapodik. A börzén már kapható volt az év turisztikai témáiról készült százoldalas imázskatalógus, amely Németország legérdekesebb ötven városát mutatja be. A „Familienferien”-ben a családi üdülést népszerűsítendő, a természetvédelmi és vadasparkokat, a szabadidős és témaparkokat és témautakat (Német Meseút, Várak útja, Rajnai mondák útja, Játékút), a vidéki fogadóhelyeket, a tengerparti üdülési programokat gyűjtötték egy csokorba. Sok konkrét hirdetés, városi és regionális kedvezményes kártyák, valamint konkrét ajánlatok teszik praktikussá a kiadványt. (A DZT marketingtevékenysége erőteljesen értékesítést ösztönző). Az ország általános imázsát a közel hetvenoldalas, magazinformában szerkesztett Deutsche Welten közvetíti; Európára, Ázsiára és Amerikára külön-külön változatban adják ki.
A Keleti-tengertől a bajor Alpokig
Németország valamennyi szövetségi államában önálló és saját költségvetéssel rendelkező marketingszervezet működik, amellett pedig minden fontosabb város, térség ugyancsak önálló szervezettel és anyagi bázissal dolgozik a turizmusért. Ezen túlmenően számos, önfinanszírozó tematikus munkaközösség (tematikus utak, szállodai csoportosulások, élményparkok stb.) gondoskodik arról, hogy ismerjék és vásárolják kínálatukat. Martin Fennemann, Mecklenburg-Vorpommern tartomány Turisztikai Szövetségének marketingvezetője a Keleti-tengerrel határos vidékre csábítaná mindazokat, akik a rendkívül tisztalevegőt és természetet, a szabadidős sportokat (kerékpározás, gyalogtúrák, vitorlázás) keresik. A vidék reneszánszát éli, hatalmas beruházások révén mára Németország minden igényt kielégítő wellnessrégiója lett. Rolf Dehner a magyarok által igen kedvelt Bajorország egyik turisztikai térségét, Allgäut (Bayerisch-Schwaben) képviselte. Munkaszervezetük a területükhöz tartozó városok és települések tagdíjából végzi népszerűsítő munkáját. A szakemberekből álló kis csapat terveit és elképzeléseit a térség turisztikai irodái vezetőiből választott felügyelőbizottság hagyja jóvá. A bajor Alpok, kastélyok mesevilága mellett a magyar utazási irodák számára különösen érdekes lehet a „Sisi-út” (Augsburg– Unter wittelsbach–Bad Ischl–Bécs–Budapest–Gödöllő) ajánlása.
Láz, láz, labdaláz
Nagy reményeket fűznek a német turisztikai szakemberek a 2006-os futball-világbajnoksághoz. A szervezés már legmagasabb fordulatszámon folyik. A FIFA turisztikai munkacsoportot állított fel, működik az FVB saját, négynyelvű honlapja, amely az utazás, szállás, belépőjegyek , gasztronómia, rendezvények, bevásárlás témakörben nyújt eligazítást. Javítják az amúgy is jól kiépített közlekedési rendszert, hogy a szurkolók könnyen eljussanak a különböző városokban megtartott meccsek helyszíneire. A Német Futballigához kötődő szoros kapcsolatai révén a BTI Euro Lloyd az Accor szállodalánccal és a Byrom jegyeladásra szakosodott céggel közösen kiemelkedő forgalomra számíthat. Több, külön e célra létrehozott vállalkozás közül kiemelkedik a 2006 Fifa World Cup Accomodation Services (AS). Napi 40 ezer szállodai szobát máris lekötöttek a vb időtartamára. (Egy-egy szálloda teljes kapacitásának 75 százalékát foglalhatja le az AS, a fennmaradó hányad szabadon forgalmazható.) Németországban becsült adatok szerint 6 milliárd eurónyi magántőke mozdult meg az esemény kapcsán, a stadionokat is privát befektetők építették, ill. újították fel. A futball- vb jegyeiért nagy a versengés, hiszen mindössze 31 százalékuk kerül szabad értékesítésre, a többit egyesületeknek, szervezeteknek tartják fenn. A jegymegrendelések első köre már le is zárult. Májustól szeptemberig a széria -csapatmérkőzésekre lehet igényléseket beküldeni, a maradvány, szóló jegyekre decembertől januárig lehet jelentkezni.
A marketingről országos és nemzetközi szinten a DZT, a Goethe Intézetek, kisebb körben a helyi futballegyesületek gondoskodnak. Már az elmúlt év végén – az utazási irodáknak is megfelelő felkészülési időt hagyva, – megjelent a DZT 2006-os futball-vb-ről szóló imázsprospektusa. A 44 oldalas kiadvány nemcsak a vb- játékok helyszíneiről, a 12 német stadionról, a jegy- és szállásfoglalási lehetőségekről, hanem az érintett városok látnivalóiról, kulturális eseményeiről is látványos összefoglalást tartalmaz. Megtalálhatóak benne a 2005 és 2007 között Németországban rendezendő egyéb nemzetközi sportesemények, és konkrét, lefoglalható ajánlatok is. A szakma 5,5 millió vendégéjszakát vár.
'