A vállalkozások jobbára csak az árakat kommunikálták az elmúlt évben: az ajánlatok listaszerű megjelenítésében és a print anyagra odatett egy-két szép fotóban kimerül a kreativitás. Az utazási irodák elsősorban a sajtót és a rádiót használták tavaly üzeneteik eljuttatásához, tévészpot a Malév kivételével szinte nem is készült több, ráadásul a magyar légitársaság szájba rágós koncepciója is jócskán hagy kívánnivalót maga után. A tévés megjelenés egyébként leginkább a szponzorációban merül ki, az irodák a kereskedelmi csatornákon szívesen támogatnak egy-egy műsort. A tévéhez hasonlóan a net is nagyon ritkán kerül be az irodák médiamixeibe, annak ellenére, hogy a weben már szép számmal fellelhetők az ilyen témájú oldalak vagy portálok. Persze vannak kivételek, hiszen létezik olyan cég is, amely kommunikációjának jelentős részét áthelyezte a netre.
Élmények szigete
A Ciprusi Idegenforgalmi Hivatal (CTH) tavaly olyan figyelemfelkeltő reklámsorozatot indított, amelyben az élmények szigeteként mutatja be Ciprust. A körpanorámás képek a sziget szépségét jelenítik meg. A fő kommunikációs irány az volt, hogy az ezerarcú szigetet mindig másféle (kulturális, gasztronómiai stb.) szemszögből mutassák be a hirdetések. A reklámokat a Scholz & Friends londoni irodája készítette, az adaptáció a budapesti iroda feladata volt. Az áprilistól május végéig futó hirdetések – főleg Budapestre fokuszálva – óriásplakátokon és citylightokon jelennek meg, amihez országos sajtókampány társul. „Ezzel az adaptációval egy valódi összeurópai kampányt hozott létre a Scholz & Friends. Az anyagok egységességével, az üzenetek egyértelműségével a hivatal azt próbálta elérni, hogy az emberek vonzó úti célnak tekintsék, és fedezzék fel Ciprust.” A Magyarországon megjelenő hirdetések mellett a kampány párhuzamosan futott Európa több országában Nagy-Britanniától Oroszországig, de Izraelben és néhány arab országban is megjelennek az imázshirdetések.
Új arc
Magyarország legrégebbi utazási irodája, az IBUSZ sajtóban és rádióban szólította meg célcsoportját. A print anyagok például a „Neked mi jut eszedbe a fapadról?” szlogennel jelentek meg, amelyekben promóciós játékra invitálta a fogyasztókat az iroda. A rádióban szintén promócióját népszerűsítette az IBUSZ: a kommunikáció lényege az volt, hogy a TESCO-vásárlások után beváltható utazási utalványokat kaptak a hipermarket vásárlói. Az IBUSZ tavaly kiemelt gondot fordított netes megjelenésére is. A társaság megújítja arculatát, a feladatra a Pointer ügynökséget kérte fel. Az IBUSZ a társaság, illetve a kapcsolt vállalkozások teljes arculati tervezési munkáival bízta meg az ügynökséget. A brief szerint az új megjelenést a meglévő arculat továbbfejlesztéséből kellett elkészíteni. A megbízás elsősorban az új logó megtervezésére szólt, ami a hirdetéseken, az üzletekben és az interneten is fokozatosan lecserélődött a tavalyi év folyamán.
Integetős
A Malév kommunikációjának témáját a British Airwaysszel ellentétben nem egyértelműen a fapadosok elleni harc határozta meg. A magyar légitársaság sajtókampány keretében utazási katalógusát, illetve a Malév Air Tours Congress brandnév alatt a konferenciák, kongresszusok lebonyolításához kapcsolódó szolgáltatásait hirdette. Az olcsó jegyárak kommunikálására 2004-ben szpotot és print anyagot készítetett a légitársaság. A „Tanuljon meg integetni” koncepcióval futott kampány kissé gyengére sikeredett kreatív stratégiája szerint egy férfi az autóban az ablaktörlő mozdulatait követve el kezd integetni. A storyboard szerint a kedvező jegyárak miatt hamarosan szüksége lesz a szereplőnek arra, hogy tudjon integetni. A hirdetés a „Malév. Még egy ok az utazásra” fősorral jelent meg.
Fapad
Több nagy tradicionális légitársaság is azzal a céllal indított kampányt 2004-ben, hogy reagáljon a piacot szinte elárasztó fapadosok, ezzel együtt a nagyon olcsó ajánlatok megjelenésére. A British Airways (BA) globális imázskampánnyal válaszol az új piaci kihívásokra. A reklámkampány apropója, hogy a fellendülő európai piacon ma már több mint hatvan fapados és húsznál is több klasszikus légitársaság verseng az utasok kegyeiért. Európában a kampány televíziós szpotokból és sajtóhirdetésekből áll, amelyeket az MS Saatchi készített.
Magyarországon a szpotot október 28-tól több mint tíz fővárosi mozi vetítette. A 30 másodperces film az utazás élményét követi nyomon. A szpot adaptálásán a BA magyarországi reklámügynökségének, a Publicisnek nem kellett dolgoznia, mivel a szöveg nélküli reklámfilm csak zenei aláfestésből és képekből állt. A brit légitársaság reklámkampánynyal akar „rendet tenni” a fogyasztók fejében, mert szerinte az erős piaci küzdelemben összemosódik a klasszikus légitársaságok „ár és érték”, illetve a fapados szolgáltatók „ár vagy érték” szemlélete.
Azonban nemcsak az ellenfapados kommunikáció zajlott az elmúlt évben, hanem a diszkont-légitársaságok is hirdettek. A Wizz Air megbízásából például a Sziget Fesztivál idején promóciós kampányt gondozott az Est Indoor. Az augusztus 4-től 11-ig futott kampány során akciós repülőjegyeit hirdette a légitársaság. Összesen 33 szabadon választható Wizz Air célállomásra szóló jegyet nyerhettek meg a Hajógyári-szigeten a játékban részt vevők. Ehhez egy beszállókártyát kellett kitölteniük a helyszínen, majd a beszállókapun átlépve felmutatni a légiutas- kísérőknek. Ezalatt az egy hét alatt 90 ezer freecard beszállókártyát terjesztett az Est Indoor a szigeten. A promóciónak köszönhetően a Wizz Air körülbelül 5 ezer fogyasztóval bővítette ügyféladatbázisát, ugyanis ennyien töltötték ki a beszállókártyát.
A kelet az kelet
Az iroda a Morgan Hill segítségével új on-line arculatot is tervezett, mivel kommunikációjának jelentős részét áthelyezte az internetre. Az utazási ajánlatok közlése mellett a fejlesztők kényelmi funkciókkal bővítették ki az oldalakat, például megtalálhatóak az aktuális időjárási adatok és útleírások, valamint elindult a képeslapküldési és videoletöltési rendszer is. Hogy a sok információtól ne sokalljanak be a látogatók, az utastájékoztatási rendszert interaktív módon oldotta meg az ügynökség: a felhasználók az utazási referenssel chaten vehetik fel a kapcsolatot.
Hirdető | Felület | Kampány/szlogen |
Mahart Tours | ||
imázs | tévé, sajtó | |
Malév | ||
ajánlat | közterület, tévé | Tanuljon meg integetni |
Malév air Tours Congress | rádió, sajtó | |
Medina Tours | ||
imázs | sajtó, rádió, tévé | Vágyik már a napfénybe? |
Neckermann | ||
wellness | sajtó | A test és lélek harmóniája |
imázs | tévé | lastminute.hu |
ébresztő | tévé, sajtó, rádió | |
Osztrák Nemzeti Idegenforgalmi Képv. | ||
imázs | sajtó | Végre Ausztria |
OTP Travel | ||
szponzoráció | tévé | |
ajánlat | közterület | Mert biztosan utazik |
Pegazus Tours | ||
Athen 2004 | sajtó, rádió | Szurkoljunk együtt |
Quaestor | ||
imázs | sajtó | Hegyek-völgyek vonzásában |
Tensi | ||
TV2 szponzoráció | tévé | Induljon jól az év |
promóció | sajtó | Vigyél magaddal még 1 embert |
Tunéziai Nemzeti Idegenforgalmi Hivatal | ||
imázs | közterület | Jóval több, mint... |
Vista | ||
ingyenrepjegy.hu | közterület | |
ajánlat | internet, sajtó | |
Wintermann Tours | ||
ajánlat | internet | Szeretnél megtanulni síelni? |
Forrás: AGB |