Stratégia nélkül kampányolnak az idegenforgalmi cégek

Nem strapálják magukat egyelőre komolyabb kreatív anyagok vagy kampánystratégiák kidolgozásával a piacon hirdető utazási irodák.

'

A vállalkozások jobbára csak az árakat kommunikálták az elmúlt évben: az ajánlatok listaszerű megjelenítésében és a print anyagra odatett egy-két szép fotóban kimerül a kreativitás. Az utazási irodák elsősorban a sajtót és a rádiót használták tavaly üzeneteik eljuttatásához, tévészpot a Malév kivételével szinte nem is készült több, ráadásul a magyar légitársaság szájba rágós koncepciója is jócskán hagy kívánnivalót maga után. A tévés megjelenés egyébként leginkább a szponzorációban merül ki, az irodák a kereskedelmi csatornákon szívesen támogatnak egy-egy műsort. A tévéhez hasonlóan a net is nagyon ritkán kerül be az irodák médiamixeibe, annak ellenére, hogy a weben már szép számmal fellelhetők az ilyen témájú oldalak vagy portálok. Persze vannak kivételek, hiszen létezik olyan cég is, amely kommunikációjának jelentős részét áthelyezte a netre.

Élmények szigete

A Ciprusi Idegenforgalmi Hivatal (CTH) tavaly olyan figyelemfelkeltő reklámsorozatot indított, amelyben az élmények szigeteként mutatja be Ciprust. A körpanorámás képek a sziget szépségét jelenítik meg. A fő kommunikációs irány az volt, hogy az ezerarcú szigetet mindig másféle (kulturális, gasztronómiai stb.) szemszögből mutassák be a hirdetések. A reklámokat a Scholz & Friends londoni irodája készítette, az adaptáció a budapesti iroda feladata volt. Az áprilistól május végéig futó hirdetések – főleg Budapestre fokuszálva – óriásplakátokon és citylightokon jelennek meg, amihez országos sajtókampány társul. „Ezzel az adaptációval egy valódi összeurópai kampányt hozott létre a Scholz & Friends. Az anyagok egységességével, az üzenetek egyértelműségével a hivatal azt próbálta elérni, hogy az emberek vonzó úti célnak tekintsék, és fedezzék fel Ciprust.” A Magyarországon megjelenő hirdetések mellett a kampány párhuzamosan futott Európa több országában Nagy-Britanniától Oroszországig, de Izraelben és néhány arab országban is megjelennek az imázshirdetések.

Új arc

Magyarország legrégebbi utazási irodája, az IBUSZ sajtóban és rádióban szólította meg célcsoportját. A print anyagok például a „Neked mi jut eszedbe a fapadról?” szlogennel jelentek meg, amelyekben promóciós játékra invitálta a fogyasztókat az iroda. A rádióban szintén promócióját népszerűsítette az IBUSZ: a kommunikáció lényege az volt, hogy a TESCO-vásárlások után beváltható utazási utalványokat kaptak a hipermarket vásárlói. Az IBUSZ tavaly kiemelt gondot fordított netes megjelenésére is. A társaság megújítja arculatát, a feladatra a Pointer ügynökséget kérte fel. Az IBUSZ a társaság, illetve a kapcsolt vállalkozások teljes arculati tervezési munkáival bízta meg az ügynökséget. A brief szerint az új megjelenést a meglévő arculat továbbfejlesztéséből kellett elkészíteni. A megbízás elsősorban az új logó megtervezésére szólt, ami a hirdetéseken, az üzletekben és az interneten is fokozatosan lecserélődött a tavalyi év folyamán.

Integetős

A Malév kommunikációjának témáját a British Airwaysszel ellentétben nem egyértelműen a fapadosok elleni harc határozta meg. A magyar légitársaság sajtókampány keretében utazási katalógusát, illetve a Malév Air Tours Congress brandnév alatt a konferenciák, kongresszusok lebonyolításához kapcsolódó szolgáltatásait hirdette. Az olcsó jegyárak kommunikálására 2004-ben szpotot és print anyagot készítetett a légitársaság. A „Tanuljon meg integetni” koncepcióval futott kampány kissé gyengére sikeredett kreatív stratégiája szerint egy férfi az autóban az ablaktörlő mozdulatait követve el kezd integetni. A storyboard szerint a kedvező jegyárak miatt hamarosan szüksége lesz a szereplőnek arra, hogy tudjon integetni. A hirdetés a „Malév. Még egy ok az utazásra” fősorral jelent meg.

Fapad

Több nagy tradicionális légitársaság is azzal a céllal indított kampányt 2004-ben, hogy reagáljon a piacot szinte elárasztó fapadosok, ezzel együtt a nagyon olcsó ajánlatok megjelenésére. A British Airways (BA) globális imázskampánnyal válaszol az új piaci kihívásokra. A reklámkampány apropója, hogy a fellendülő európai piacon ma már több mint hatvan fapados és húsznál is több klasszikus légitársaság verseng az utasok kegyeiért. Európában a kampány televíziós szpotokból és sajtóhirdetésekből áll, amelyeket az MS Saatchi készített.

Magyarországon a szpotot október 28-tól több mint tíz fővárosi mozi vetítette. A 30 másodperces film az utazás élményét követi nyomon. A szpot adaptálásán a BA magyarországi reklámügynökségének, a Publicisnek nem kellett dolgoznia, mivel a szöveg nélküli reklámfilm csak zenei aláfestésből és képekből állt. A brit légitársaság reklámkampánynyal akar „rendet tenni” a fogyasztók fejében, mert szerinte az erős piaci küzdelemben összemosódik a klasszikus légitársaságok „ár és érték”, illetve a fapados szolgáltatók „ár vagy érték” szemlélete.

Azonban nemcsak az ellenfapados kommunikáció zajlott az elmúlt évben, hanem a diszkont-légitársaságok is hirdettek. A Wizz Air megbízásából például a Sziget Fesztivál idején promóciós kampányt gondozott az Est Indoor. Az augusztus 4-től 11-ig futott kampány során akciós repülőjegyeit hirdette a légitársaság. Összesen 33 szabadon választható Wizz Air célállomásra szóló jegyet nyerhettek meg a Hajógyári-szigeten a játékban részt vevők. Ehhez egy beszállókártyát kellett kitölteniük a helyszínen, majd a beszállókapun átlépve felmutatni a légiutas- kísérőknek. Ezalatt az egy hét alatt 90 ezer freecard beszállókártyát terjesztett az Est Indoor a szigeten. A promóciónak köszönhetően a Wizz Air körülbelül 5 ezer fogyasztóval bővítette ügyféladatbázisát, ugyanis ennyien töltötték ki a beszállókártyát.

A kelet az kelet

Az iroda a Morgan Hill segítségével új on-line arculatot is tervezett, mivel kommunikációjának jelentős részét áthelyezte az internetre. Az utazási ajánlatok közlése mellett a fejlesztők kényelmi funkciókkal bővítették ki az oldalakat, például megtalálhatóak az aktuális időjárási adatok és útleírások, valamint elindult a képeslapküldési és videoletöltési rendszer is. Hogy a sok információtól ne sokalljanak be a látogatók, az utastájékoztatási rendszert interaktív módon oldotta meg az ügynökség: a felhasználók az utazási referenssel chaten vehetik fel a kapcsolatot.

Néhány utazási iroda reklámja 2004-ből
 Hirdető  Felület  Kampány/szlogen
 Mahart Tours  
 imázs tévé, sajtó  
 Malév  
 ajánlat közterület, tévé Tanuljon meg integetni
 Malév air Tours Congress rádió, sajtó  
 Medina Tours  
 imázs sajtó, rádió, tévé Vágyik már a napfénybe?
 Neckermann  
 wellness  sajtó A test és lélek harmóniája
 imázs  tévé  lastminute.hu
 ébresztő tévé, sajtó, rádió  
 Osztrák Nemzeti Idegenforgalmi Képv.  
 imázs  sajtó  Végre Ausztria
 OTP Travel  
 szponzoráció  tévé  
 ajánlat  közterület Mert biztosan utazik
 Pegazus Tours  
 Athen 2004 sajtó, rádió  Szurkoljunk együtt
 Quaestor  
 imázs  sajtó Hegyek-völgyek vonzásában
 Tensi  
 TV2 szponzoráció  tévé  Induljon jól az év
 promóció  sajtó Vigyél magaddal még 1 embert
 Tunéziai Nemzeti Idegenforgalmi Hivatal  
 imázs  közterület  Jóval több, mint...
 Vista  
 ingyenrepjegy.hu  közterület  
 ajánlat internet, sajtó  
 Wintermann Tours  
 ajánlat  internet Szeretnél megtanulni síelni?

 Forrás: AGB  

Összeállításunk a Geomédia Kiadói Rt. kiadásában megjelenő Intern című kommunikációs szaklap cikke (2005. május) alapján készült.
'

Halálos hajóbaleset Verőcénél - még tart az áldozatok felkutatása

Halálos hajóbaleset Verőcénél - még tart az áldozatok felkutatása 

A parton, a vízen és a vízben, valamint hőkamerás és egyéb drónokkal a levegőből is keresik a szombat éjjel Verőcénél balesetet szenvedett hajó eltűnt utasait.
Code share megállapodás az airBaltic és a Bulgaria Air között

Code share megállapodás az airBaltic és a Bulgaria Air között 

Ennek értelmében utasaiknak nagyobb rugalmasságot biztosítanak a két ország közötti utazás esetén.
Rekordnyereség a Singapore Airlines-nál

Rekordnyereség a Singapore Airlines-nál 

Tovább bővül a flotta és az útvonalhálózat.
Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé

Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé 

A hagyományos autók már nem kelendőek.
Átlépték a 130 milliárd forintot a repülőtéri fejlesztések

Átlépték a 130 milliárd forintot a repülőtéri fejlesztések 

...és a nagyszabású építkezések folytatódnak tovább.
Luxusdivatmárka a fedélzeten

Luxusdivatmárka a fedélzeten 

A készletet a China Airlines környezeti fenntarthatósági filozófiája jellemzi.
Nyáron hat új célállomás a lett légitársaság kínálatában

Nyáron hat új célállomás a lett légitársaság kínálatában 

Az idei nyári szezonban az airBaltic hat új célállomásra indít járatot Rigából, ezzel már több mint 70 útvonalat kínálnak a lett fővárosból.
Mindig is érdekelte, hogy milyen lehet egy buszgarázs belseje?

Mindig is érdekelte, hogy milyen lehet egy buszgarázs belseje? 

Ha igen, akkor május 11-én, szombaton módja lesz rá, hogy alaposan megtekintse.
Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson

Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson 

A Tour de Hongrie miatt május 10-11-én számíthatunk korlátozásokra és lezárásokra.
Látta már a Turkish Airlines reklámját José Mourinhóval?

Látta már a Turkish Airlines reklámját José Mourinhóval? 

A partnerség alapja a két globális óriás kiválóság és győzelem iránti közös szenvedélyét.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.